Hej!

Har fått höra att man behöver putsa en yttervägg för att den ska räknas som tät.
Funderar på vad som behöver göras åt den här väggen. Det satt tidigare ett köksskafferi med ventilation. När vi plockade bort det ser väggen ut såhär. Det är en yttervägg och verkar vara lättbetong. Funderar på om vi ska sätta igen tilluftsventilationen och sätta en ventil i fönstret bredvid istället... men det är en lite annan fråga.

Oavsett så behöver något göras åt ytskiktet. Bör vi putsa den? Vilket puts isåfall? Kan man använda gipsbruk? Eller räcker det att bredspackla?

• Ojämna och skadade ytskikt på en yttervägg i betong efter borttaget skafferi, med synlig ventilationsöppning och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt visar en avskalad rumshörna med synlig lättbetong på vägg, ventilörppning och rör, bredvid ett fönster.
    Skapa konto
Jag tycker det låter konstigt det där med att man måste putsa för att väggen ska vara tät. Andas inte puts?

N
Jo puts andas, men använd 3mm C bruk.

Uppdatering! Jag använde gipsputs istället för vanlig puts eftersom jag aldrig putsat innan och gipsputs ska vara enklare att jobba med. Blev rätt bra!

• En vägg som putsas med en gipsspackel, inlägget antyder att det är användarens första försök.
    Skapa konto
N
👍Lite spackel då bara.

• Gilla
nybbstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.