Hej!

Håller på att renovera källaren i vårt hus från -34 och är just nu i skedet av att knacka bort gammal puts för att senare putsa upp väggarna igen.

Min fråga; vad ska jag använda för putsbruk? Väggen blir rejält ojämn när jag tar bort putsen eftersom betongen i sig är väldigt porös. Jag misstänker att den tidigare putsen är ett kalkputs, bör jag använda det även nu? Behöver man flera olika putsbruk för att ”bygga upp” väggen?

Tack på förhand!

• Vägg med avskalad färg, flagnande lager, betong och spikar, sliten textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag skulle använda samma puts som det var från början dvs kalkputs. Se till att ta bort alla lagringar gjorda med cement spackel och annat som stoppar fuktvandring och i stället orsakar putsskador runt om lagringar. Misstänker att du ha många såna ställen med skador runt om en cementbaserat spakellagring och oftast längst golvet. Om du använder kalkputs finns det större chans att fuktvandringen fortsätter obemärkt och orsakar inga skador i den nya putsen. Om putsen ska målas så ska det vara en färg som släpper fukten genom. Kalkfärg passar bra med kalkputs. Annars är silikatfärg bra också. Den släpper genom ångan men stoppar vatten i flytande tillstånd. Funkar bra på en källarvägg med moderat fuktrvandring.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.