Håller på och renoverar ett rum i källaren i mitt hus från 1946. En av väggarna är klädda med Träullit. Se bild
Jag har tänkt att lägga på ny puts då den gammal är lös och lossnar
Vad rekommenderar ni för puts. Funkar det med gipsputs, typ Webers Gypsum. Eller ska man köra cementbaserad typ Weber base 224 putsbruk C.
Funderar även på att lägga ett stålnät som armering mot träulitten innan putsen läggs på för att få det att hålla bättre och ev. för att få putsen att fästa bättre. Sitter nät på plats nu och tror det är mellan skarvarna av träullitskivorna. Har tänkt sätta nät över hela ytan.
Ger armeringsnät nån fördel för att få putsen att fästa bättre mot Träullit eller funkar den ändå som en bra putsbärare?
Vad rekommenderar ni för puts. Funkar det med gipsputs, typ Webers Gypsum. Eller ska man köra cementbaserad typ Weber base 224 putsbruk C.
Funderar även på att lägga ett stålnät som armering mot träulitten innan putsen läggs på för att få det att hålla bättre och ev. för att få putsen att fästa bättre. Sitter nät på plats nu och tror det är mellan skarvarna av träullitskivorna. Har tänkt sätta nät över hela ytan.
Ger armeringsnät nån fördel för att få putsen att fästa bättre mot Träullit eller funkar den ändå som en bra putsbärare?
Hur gick det för dig? Vad använde du för bruk och hur gick du till väga? Har en s.k bränsleluckeöppnng i källaren där jag måste putslaga träullit.R RolloKola skrev:Håller på och renoverar ett rum i källaren i mitt hus från 1946. En av väggarna är klädda med Träullit. Se bild
vanligt putsbruk går bra , det kan skilja i nyans bara, du börjar med att ha på ett tunt bruk ( sluring ) och låter det torka så har den rätta konsistensen något att fästa på, ( Träulit är skit inget går att fästa i ) Sen bara putsa upp till rätt nivå, det med putsnät kan vara svårt att få plant utan vill buckla ut så det blir i ytterkant av putsen, du klara dig säkert utan nät
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske rentav är så att skadorna hos mig är för stora för att ”putsa” bort? Jag kanske måste fylla upp med nåt först?J jonaserik skrev:vanligt putsbruk går bra , det kan skilja i nyans bara, du börjar med att ha på ett tunt bruk ( sluring ) och låter det torka så har den rätta konsistensen något att fästa på, ( Träulit är skit inget går att fästa i ) Sen bara putsa upp till rätt nivå, det med putsnät kan vara svårt att få plant utan vill buckla ut så det blir i ytterkant av putsen, du klara dig säkert utan nät
Inte för stora att fixa, men lite mer än bara putsa, knacka bort allt som är löst, se till att det som är på sidorna sitter bra. Den undre delen kan du med fördel armera med en bit putsnät ( ser lite djupt ut ) som du fäster med långa skruvar i grunden, för att få en skaplig skarv mot den gamla putsen fasa den lite, sen ha vanligt lösare putsbruk ( slå i hålet utan att släta till ) och bygg upp till ca 1 cm kvar för det sista. På sidornas hörn brukar man sätta en bräda först på ena sidan och putsa , ta loss och sätta den på andra sidan och putsa, då blir det skarpt hörn, svårt annars att få till det med att försöka putsa ett hörn direkt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Garagegrund med träullit och puts - vittrat bort
Grund & Markarbeten -
Putsbärare istället för Träullit?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa kök i en vägg med puts och träullit?
Väggfäste på putsad träullit.
Puts på träullit, nät eller utan?
Byggmaterial & Byggteknik