2 676 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Puts på träullit, nät eller utan?
Hej!
Har satt nya träullit skivor som skall putsas ca 10mm i källaren.
Funderar på att skippa sätta nät. Nån som har putsat på träullit utan nät?
När jag putsat leca har jag aldrig använt nät och det sitter hur bra som helst tycker det borde fästa bra på träulliten också! Vad tror ni? Nån med erfarenhet?
Har satt nya träullit skivor som skall putsas ca 10mm i källaren.
Funderar på att skippa sätta nät. Nån som har putsat på träullit utan nät?
När jag putsat leca har jag aldrig använt nät och det sitter hur bra som helst tycker det borde fästa bra på träulliten också! Vad tror ni? Nån med erfarenhet?
Har putsat med vanlig kalkputs inomhus utan nät, det har fungerat bra. Med hydraulisk kalkputs däremot har det fungerat sämre. Hårfina sprickor som följer skarvarna mellan träullitskivorna.
Antar att cementputs beter sig mer som hydraulisk kalkputs. Större chans att slippa sprickor med nät.
Antar att cementputs beter sig mer som hydraulisk kalkputs. Större chans att slippa sprickor med nät.
Ok tack för svar! Vad hade du bakom skivorna? Jag har lecasten. Skivorna borde ju inte röra sig då tycker jag.hscn skrev:
Samma sak här. Kalkputs på plankstomme utvändigt och kanske putsat på 50-talet någon gång. Spricker längs skivskarvarna.hscn skrev:
Däremot i källaren där det är betonghålsten och invändigt finns det inga antydningar till sprickbildning.
Ok. Låter som man skulle kunna våga testa utan nät. Är ju lite besvärligt att få nätet att ligga emot överallt. Vill gärna titta fram nånstans. Så skönt om man slipperC cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan vi sätta nät och putsa
Fasad -
Reparera spricka i fasaden, natursten och puts
Fasad -
Vad för puts eller annat kan jag använda på teglet/befintligt puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Puts på tegel inomhus, behövs nät?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur putsa på Träullit? Putsnät? Hur fäster man det?
Byggmaterial & Byggteknik