Hej,

Håller på att bygga hus och funderar lite över ytterväggslösningen. Huset är i stort sett rakt igenom i trä. Ytter- och innerväggar, hela stommen består av massiva träelement. Utanpå stommen ligger två lager träfiberisolering. Därefter puts.

Massivt trä
140 mm Steico therm Wood fibre insulation
60 mm Steico protect Wood fibre insulation
10 mm Stucco super smooth texture

Har hört att det tidigare har varit problem med puts direkt på isolering. Har dock förtroende för arkitekt och entreprenör.

Om jag förstått det rätt "andas" huset eftersom putsen har genomsläppningsförmåga (ingen diffusionsspärr). Putsen läggs utan armering om jag förstått det rätt. Två lager. Först grovt och sedan sprutat.

Någon som har tankar kring detta?

Hälsn Whale

Hej Whale! Säkraste metoden är nog att kolla på intilligande byggnader och ta reda på hur deras fasader fungerar och vem som byggt. Tänk på att en putsad fasad ska hålla minst 50 år utan underhåll eller renovering. Eller ännu längre. Jämförelsevis så är avskrivningstiden på ett stenhus som ägs av en förening eller ett bolag ungerfär 200 år tror jag. Så det är betydande krav på kvalitet det handlar om. Nu myndigheterna har försökt skapa ett nytt kvalitetssystem utan de gamla byggmästarna. Med hjälp av fri marknad och efterhandskontroll, och med högst varierande resultat. Lyssna inte på byggnadsnämnden för dom vill bara ha sina papper ifyllda. Det är första prioritet. Andra prioritet är nog att skippa isoleringen. Ett putsat trähus är nämligen svalt på sommaren och varmt på vintern. Så någon ytterligare isolering behövs inte. När du kommit så långt har du förenklat utgångsläget en hel del. Men det behövs en tjock puts på fast grund. Armering gissar jag att det behövs i någon form. Är det vassrör man armerar med? Men allt det här borde någon kunnig byggmästare veta. Någon som använder en metod som funnits länge i firman. Uppgift på hur länge firman funnits och hur långe metoden använts borde finnas med i offertunderlaget. Och att det finns refensbyggnader man kan kolla med. Lycka till. Mvh, PerOF.

Låter intressant. Återkom gärna med bilder och mer info.
Principen påminner om enstegstätade fasader, vilket bevisligen inte är någon bra lösning. Dock är det också stora skillnader. Den metod du beskriver påminner om reveterade fasader på timmer- el stående plank-stommar.

Kommer material/metod från Österrike? Om de gör och det finns sådana hus där som stått i 10-25 år utan nämnvärda problem så bör det vara en ok metod, iom att deras klimat inte är helt olikt vårat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.