Byggahus.se

Puts på träullit, nät eller utan?

1. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem
    Hej!
    Har satt nya träullit skivor som skall putsas ca 10mm i källaren.
    Funderar på att skippa sätta nät. Nån som har putsat på träullit utan nät?
    När jag putsat leca har jag aldrig använt nät och det sitter hur bra som helst tycker det borde fästa bra på träulliten också! Vad tror ni? Nån med erfarenhet?

2. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 201 inlägg

hscn

Renoverare
    Har putsat med vanlig kalkputs inomhus utan nät, det har fungerat bra. Med hydraulisk kalkputs däremot har det fungerat sämre. Hårfina sprickor som följer skarvarna mellan träullitskivorna.
    Antar att cementputs beter sig mer som hydraulisk kalkputs. Större chans att slippa sprickor med nät.

3. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem
    Ok tack för svar! Vad hade du bakom skivorna? Jag har lecasten. Skivorna borde ju inte röra sig då tycker jag.

4. hscn
    Renoverare · Östergötland · 1 201 inlägg

hscn

Renoverare
    Vi har ett gammalt timmerhus, det är säkert så att Leca ger bättre förutsättningar, men jag antar att Träulliten kan röra sig lite också.

5. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 121 inlägg

Isakare

Medlem
    Hela källaren i mitt förra hus hade putsad träullit utan nät, det fanns inga sprickor, putsat 1959, betonghålsten bakom.

6. C
    Medlem · 9 232 inlägg
    Samma sak här. Kalkputs på plankstomme utvändigt och kanske putsat på 50-talet någon gång. Spricker längs skivskarvarna.
    Däremot i källaren där det är betonghålsten och invändigt finns det inga antydningar till sprickbildning.

7. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem
    Ok. Låter som man skulle kunna våga testa utan nät. Är ju lite besvärligt att få nätet att ligga emot överallt. Vill gärna titta fram nånstans. Så skönt om man slipper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.