Puts i källare

4k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Vi har nyligen köpt ett hus, och tänkte snygga till källaren litegrann.
    Huset är byggt -51 och har en murad källare med gjutet betonggolv och puts på väggarna.
    Efter snart 60 år så har putsen gett upp litegrann längst ner på väggarna, och golven blir konstant smutsiga av nedrasande sand och puts. Det är bara de nedersta 20 cm som är dåligt (även på ytterväggarna). Markfukt lär vara orsaken.

Min fråga lyder: Vilken är rätt metod för att laga detta på bästa sätt?
    Jag är jättenöjd om det "bara" håller 30 år den här gången.

Troligtvis är det kalkputs på väggarna (listat ut efter att ha läst alla möjliga andra trådar här) Det är ganska hårt där det sitter, men börjar man knacka i det så blir det till sand. Det blir inte ens bitar som går att smula sänder.

Är det bara att slabba på ny kalkputs när man knackat ner så mycket man vill, eller behövs det någon primer för att få det att fästa?
    Resten av väggarna är ganska släta, och inte alls den sandstruktur man kan förvänta sig. Har de slammat ytan eller något innan de målat? Vi tänkte måla golvet och väggarna sedan, så det vore ju fint ifall man fick samma struktur hela vägen.

Det skall bli förråd av det, så kraven är inte jättehöga ändå.

Tacksam för puts-tips.

Magnus

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Du kan putsa utan att förbehandla på något sätt, mer än att knacka ner det som är löst och fukta innan påslag. Är väggarna målade redan? Vad är det för sorts färg?

Vi hade samma problem som ni i våran källare, dock några år nyare än er (-66) och var putsad med kc-puts och målad med plastfärg. Innan jag lagade putsen ville jag ha bort färgen så att jag skulle kunna måla en fuktgenomsläpplig färg. Efter att ha provat diverse tekniker slutade det med att vi hyrde en betong-giraff med stoftsug, himla smidigt. Resultatet innebar dock att jag fick putsa om hela ytterväggarna. Jag gjorde då ett tunnt lager puts mha "stålskånska" (det var en närmast religiös upplevelse när jag äntligen fick fatt på detta verktyg ;-). Om man ska putsa tunnt är det viktigt att barlasten i putsen är tillräckligt fin, jag körde med Serpo 135 med barlast upp till 1 mm.

Det bästa tips jag kan ge dig är att ni är två, en som lägger på och en som "skurar" med ett fuktat skurbräde (helst belagt med neopren, minns ej vad det heter). Då blir det samma struktur som tidigare.

Vi har valt att måla med kalkfärg för att få störtsa fuktgenomsläpplighet. Underbar struktur, men lite speciell att stryka på (rinnig som vatten...)

3. K
    Medlem Nivå 1
    Ylven,

Vad var det för fabrikat på färgen som ni använde då jag också ska sätta igång och putslaga samt måla med kalkfärg på befintligt målade väggar. Flygger färg hade inte någon kalkfärg inne utan skulle i så fall beställa, alltid kul att höra vad andra tycker om fabrikat på färg samt kanske kostnaden.

4. M
    Medlem Nivå 8
    Tack för tipsen!

Jag får söka lite information ang verktygen du föreslog.

Jag tror att väggarna är målade med någon genomsläpplig färg, för jag har inte några puts-släpp på ytterväggarna (utom längst ner). Det borde ju lossnat lite grann åtminstone, ifall färgen varit tät.
    Det är dock inte kalkfärg, för den färgar inte av sig alls, och det gör väl kalkfärg?

Tror inte jag har lust att riva ner puts på hela väggarna, så den gamla färgen får nog vara kvar.
    Jag får nog försöka måla över med silikatfärg, eller vad som nu är rätt.

Är kc-puts samma som kalkcement-puts. Eller är det kalkputs? Har svårt att reda ut begreppen känner jag.

Magnus

5. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Vi köpte kalkfärg på Sto, det kostade drygt 500 kr för en 15 kiloshink (ja, det var angivet i kilo). Jag fick tips från Nordsjöfärg i min stad att kolla på Sto, eftersom de inte själva hade någon kalkfärg, eller kc-färg som jag först letade efter. Kc är mycket riktigt en förkortning för kalk-cement.

Alternativet till kalkfärg är väl främst silikatfärg, men den verkar mycket dyrare.

6. P
    Medlem Nivå 6
    Om den gamla putsen hållit i 60 gör likadant. Att blanda med nya material blir sällan bra. Laga lika med lika.

Be en gammal erfaren murare kolla vad Ni har. Men min gissning är att Ni har någon form av kalkbruk troligen ett lätt hydraliskt sådant. Sedan på med kalkfärg. Köp tex sandkalk från malarkalk.se den kritar inte.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: