Vi håller att renovera huset vi köpte i höstas. Bland annat ersätter vi all masonit med gips.
I vardagsrummet har vi öppen spis. Väggen runt omkring är en tegelvägg (murstock??? har aldrig fattat vad en murstock är) som är putsad. Min fundering är hur i helsike vi fixar till den putsade väggen så vi kan tapetsera samt hur man gör med skarven mellan puts och gipsskivan som sätts upp intill. Skall man bara spackla eller kan/ska man även sätta dit en glasfiberremsa över skarven?
Förslag tas tacksamt emot
// Lindrik
I vardagsrummet har vi öppen spis. Väggen runt omkring är en tegelvägg (murstock??? har aldrig fattat vad en murstock är) som är putsad. Min fundering är hur i helsike vi fixar till den putsade väggen så vi kan tapetsera samt hur man gör med skarven mellan puts och gipsskivan som sätts upp intill. Skall man bara spackla eller kan/ska man även sätta dit en glasfiberremsa över skarven?
Förslag tas tacksamt emot
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
// Lindrik
För att göra rent murstocken från tapet så lägger du tjockt med traditionellt tapetklister och täcker du in allt med plast, gladpack. Efter att der har suttit över natten så kan du dra bort tapeten. Tvätta därefter murstocken.
MUrstocken kan du putsa med gipsputs.
I skarven mallan trävägg/gips och murstock kan du lägga en mjukfog.
MUrstocken kan du putsa med gipsputs.
I skarven mallan trävägg/gips och murstock kan du lägga en mjukfog.
Om den befintliga tapeten sitter bra behöver du inte ta bort den för att tapetsera igen, lösningen i båda fallen är att bredspackla före tapetsering.Lindrik skrev:
Ett alternativ är att blöta bort tapeten enl tidigare tips och sedan måla murväggen vit, enl mig snyggare.
Murstock är ord för den delen av skorstenen som är inomhus.
Klicka här för att svara