Byggahus.se

push-to-open till kökslådor

1. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 103 inlägg

nino

Renoverare
    undra om inte Kvik har det också

2. T
    Medlem · Norrbotten · 14 inlägg

TheeDude

Medlem
    Fungerar ikeas tryck-öppna till lådor?
    Får för mig att de är till för luckor till t.ex. överskåp?

3. F
    Medlem · Skåne · 849 inlägg

fn76

Medlem
    Om du menar dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80230224/ så är de bara till för luckor som dessutom ska ha gångjärn utan självstängningsfjädern. Ska du ha tryck-öppna till lådor kan du kolla den länk jag skrivit tidigare i denna tråd. BLUM kallar det tip-on. När jag skrev det inlägget hade jag ingen erfarenhet av dessa beslag men det har jag nu då jag har sådana lådor i badrummet. Man måste trycka igen lådorna för att spänna fjädrarna som sedan ska orka öppna lådorna. Lådfrånten har ett avstånd på ca 3-4 mm utanför stommen för att man ska kunna trycka lådfronten inåt innan den skjuts ut. Jag skulle aldrig sätta sådana lådor i ett kök, det är för omständigt. Det fungerar bäst på lådor som inte öppnas så ofta tycker jag.

• Laddar…
  4. C
    Medlem · Stockholms · 622 inlägg

ccf

Medlem
    Vet någon om dessa skenor går att montera på Ikeas Maximeralådor?

5. F

fn76

Medlem
    Måste uppdatera i tråden då BLUM utvecklar och jobbar på. Det finns nu push-open till lådor som dessutom har mjukstängning och helt utan el.

6. Charlie2
    Medlem · Dalarna · 613 inlägg

Charlie2

Medlem
    Om du sätter dem på maximeralådorna måste du aktivt stänga lådan, dvs den självstängande lådan kommer att stanna mot tryck-öppna beslaget...valet är lätt, hellre handtag att öppna med och låda som stänger sig själv

7. C

ccf

Medlem
    Vet du vad de beslagen heter (det finns så många att välja på i deras katalog :)

8. C

ccf

Medlem
    Hittade dem nu Tipon Bluemotion. Vet någon om de passar till Maximera-lådorna?

9. C

ccf

Medlem
    Nu har jag införskaffat en Maximera-låda på Ikea och kan konstatera att det står Blum Tandembox på den och att den ser ut att ha samma konstruktion som Antaro. Det borde betyda att jag skulle kunna byta ut skenorna mot Tip-on bluemotion (dvs såna som öppnas när man trycker in dem), även om jag inte kan hitta rätt produktnummber på dessa när jag googlar. Så jag har nu mailat Blum för att fråga.

10. F

fn76

Medlem
    Lådskenorna och lådorna hör ihop så du kan inte använda något från IKEA förutom stommen och lådfronten. Sedan är det så att IKEA har sin egen standard så det är inte säkert att de förborrade hålen i lådfronterna stämmer men det går nog att montera ändå.
    När jag för några år sedan monterade det senaste från BLUM, Intivolådorna, i IKEAs dåvarande METOD-stomme så var det bara ett förborrat hål för systemskruv som stämde överens med BLUMs skenor. Men det var inga större problem för man kan skruva träskruv i stället för systemskruv.
    Men, det kan vara bra att veta att IKEA är så stora att de kan beställa en specialvariant från BLUM som bara finns på IKEA och som bara passar i IKEAs stommar. Det är enklare/klenare konstruktion men funktionen är tillräckligt bra för de flesta.

11. C

ccf

Medlem
    Aha, har ju egna fronter (från Superfront) så satt just och funderade på om det skulle bli billigare att köpa låddelarna också samtidigt som jag köper nya skenorn (men behöver då få tag på bottnar till lådorna) istället för att köp lådorna från Ikea och slänga de skenorna.
    Jag beställer en uppsättning skenor till att börja med för att testa och sen får jag se hur jag gör.

12. I
    Medlem · 12 inlägg

Icreate

Medlem
    Jag har köpt ett Ikea-kök och hade planerat att ha push-to-open på alla mina lådor. Ikea sa att det inte går för att lådornas dämpare jobbar emot öppningsbeslagen. Det är iofs sant, men nu är det ju så att man själv monterar dit mjukstängarna längst bak på lådornas skenor när man monterar Ikeas Maximera lådor.
    Jag tog helt enkelt bort låddämparna och satte push-to-open-beslag innanför lådfronten, och det fungerar hur bra som helst.

13. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 530 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag ser en stor nackdel med lådor (och luckor med förstås) utan handtag.
    Man är ju ofta kladdig om händerna under matlagning.
    Så det kommer att bli en massa kladdmärken både här och där på redskaps-, besticks- och tallrikslådor och skåp.

Sådana här enkla, diskreta handtag har vi hemma hos oss. Lätta att hålla rena också:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-11-3_10-31-51.png

14. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 382 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Blums tip-on lösning för push-open fungerar att stänga ändå...
    Lite mer kraft när man skjuter in lådan bara och när man har tyngd/last i lådorna behöver man inte skjuta speciellt hårt alls.

Dock vet jag inte hur detta fungerar med Ikeas system men jag har nyligen monterat ett par sticker HTH-kök med dessa lösningar.

Personligen skulle jag dock aldrig ha sådant i mitt kök just av anledningen som KnockOnWood skriver... kladdet !!

15. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 262 inlägg

arneri68

Medlem
    Men du har armbågar och knän som äntligen kommer till nytta i köket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.