Byggahus.se
Har ett fåtal ställen i häcken där det ser ut att må dåligt. Gult och växer inget. På ena stället växte en liten lönn i häcken där så den tog jag bort, med tanke om att den stal kraft från häcken, men i övrigt ser jag ingen ohyra eller annat misstänkt. Har ni någon aning om hur man ska åtgärda detta - bör man kapa bort och hoppas att övriga häcken sluter sig, eller göda på något sätt? Vad jag ser så är inte själv häckgrenarna torra och döda i sig, utan det är bara som att den mår mycket dåligt här

Häck med gula skadade delar och en del friska gröna löv mot ett gräsfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Gles häck med områden av gula och vissna blad, indikerar ohälsa i växten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle avvakta och se om den sjuka plantan börjar skjuta nya skott från marknivå. Om det sker skulle jag kapa bort de gamla stammarna men lämna de nya. Häcken kan sluta sig över en saknad planta men jag kompletterar med självsådda småplantor/skott som jag hittar på annan plats i häcken när jag har en lucka eller tycker att några plantor står glest. Det tar såklart ganska många år innan en sån transplantation är fullstor.

Claes Sörmland
Det ser ut som en oxbärshäck. Det är en knepig häck som ofta får sjukdomar och ser ful ut. Oklart vad man ska göra åt det förutom att inte plantera nya häckar med plantmaterial från det släktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.