Hej
Jag har en djupborrad pump bytte tryckställaren och har nu ett starttryck på 2 bar och stopp på 4 bar problemet är när pumpen slår till vid två bar så sjunker trycket snabbt ner till noll innan det går upp till fyra bar igen lite irriterande när man står i duschen .
Någon som har en tanke om vad det kan vara ?

Djupborrad brun, är det en pump i hålet eller ejektormodell ( två slangar ner i hålet ) finns inte mycket som kan vara fel med din beskrivning än att en backventil inte tätar. Ejektor har en backventil i ejektorn och en pump i hålet har backventil i pumpen. Är det den senare kan en backventil sättas på slang/rör vid inkommande från hålet. Är det ejektor finns inget annat än att dra upp allt och byta ejektor eller som jag aldrig gjort byta backen. Det är en gummiboll som sitter i dom.

J jonaserik skrev:
Djupborrad brun, är det en pump i hålet eller ejektormodell ( två slangar ner i hålet ) finns inte mycket som kan vara fel med din beskrivning än att en backventil inte tätar. Ejektor har en backventil i ejektorn och en pump i hålet har backventil i pumpen. Är det den senare kan en backventil sättas på slang/rör vid inkommande från hålet. Är det ejektor finns inget annat än att dra upp allt och byta ejektor eller som jag aldrig gjort byta backen. Det är en gummiboll som sitter i dom.
Pump i hålet 220 pump så en slang.
Pumpen bygger ju ganska slappt upp trycket från noll till fyra problemet blir när tryckkontakten slår till så rasar trycket på en sec men sjunker normalt mellan fyra och två bar.

Vilket förtryck har du i tanken?

D Daniel 109 skrev:
Vilket förtryck har du i tanken?
1.8 bar

G grolle05 skrev:
Pumpen bygger ju ganska slappt upp trycket från noll till fyra problemet blir när tryckkontakten slår till så rasar trycket på en sec men sjunker normalt mellan fyra och två bar.
Borde inte trycket sjunka så fort pumpen är stopp om backventilen är kass ?
Vad jag kan se håller den trycket still på fyra bar.
Kan pumpen i sig vara dålig har suttit sen -96 har även ett övertryck i borrhålet så fått lägga in en dränering så 7000 liter vatten om dygnet rinner ut i diket.

G grolle05 skrev:
Det tyder på att backen i pumpen inte stänger som sen ska, om trycket backar på det sättet. Har du möjligthet att sätta en backventil strax innan pumpen så löser det säker ditt problem. En sak du ska kolla och höra, lyssna vid borrhålet när det bär sig åt, låter det då som att det rinner vatten i slangen kan det vara en läcka. Du säger att du leder bort en massa vatten. Har du en värmepump och ett borrhål för den.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G grolle05 skrev:
Borde inte trycket sjunka så fort pumpen är stopp om backventilen är kass ?
Vad jag kan se håller den trycket still på fyra bar.
Jo, det borde bli fallet.

Jag misstänker mätfel av trycken. Om starttrycket ligger väldigt nära eller under förtrycket så tar vattnet helt slut i tanken innan pumpen levererar nytt vatten.

Testa genom att stänga av pumpen. Sedan tappar du vatten och lyssnar på när presostaten slår till. Det ska vara klart innan trycket i kranen försvinner. Med det menar jag minst 5s i alla fall. Normalt sett klart mer.

• Gilla
grolle05
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det borde bli fallet.

Jag misstänker mätfel av trycken. Om starttrycket ligger väldigt nära eller under förtrycket så tar vattnet helt slut i tanken innan pumpen levererar nytt vatten.

Testa genom att stänga av pumpen. Sedan tappar du vatten och lyssnar på när presostaten slår till. Det ska vara klart innan trycket i kranen försvinner. Med det menar jag minst 5s i alla fall. Normalt sett klart mer.
Jag vet att pessostaten slår till vid 2 bar bytte den plus en ny manometer.
Får kolla detta i morgon om så är fallet har du någon lösning på det isf ?
Tack på förhand.
J jonaserik skrev:
Det tyder på att backen i pumpen inte stänger som sen ska, om trycket backar på det sättet. Har du möjligthet att sätta en backventil strax innan pumpen så löser det säker ditt problem. En sak du ska kolla och höra, lyssna vid borrhålet när det bär sig åt, låter det då som att det rinner vatten i slangen kan det vara en läcka. Du säger att du leder bort en massa vatten. Har du en värmepump och ett borrhål för den.
Har ingen värmepump får lyssna i morgon men är alltid ett sorl där iom att vatten rinner ut i dräneringen

Lösningen är i så fall att höja tillslagstrycket eller sänka förtrycket.

G grolle05 skrev:
Jag vet att pessostaten slår till vid 2 bar bytte den plus en ny manometer.
Får kolla detta i morgon om så är fallet har du någon lösning på det isf ?
Tack på förhand.

Har ingen värmepump får lyssna i morgon men är alltid ett sorl där iom att vatten rinner ut i dräneringen
Det var att det är ett häftigt överskott där och perfekt för att ha bergvärme i ett sådant hål. klart beror på hue djupt hålet. Det är då ett konstant flöde som kommer med varmvatten och kan inte kylas ner till minusgrader.
Det är en tanke bara, normalt så kyls alla hål ner till minus och då tappar en VP massor av lämnad effekt

D Daniel 109 skrev:
Lösningen är i så fall att höja tillslagstrycket eller sänka förtrycket.
Tack får krypa under huset i morgon och kolla på det.
Hur lågt kan man gå i förtryck ?
Tänker att start och stopptyck Dif på 2 bar är okey ändå.

J jonaserik skrev:
Det var att det är ett häftigt överskott där och perfekt för att ha bergvärme i ett sådant hål. klart beror på hue djupt hålet. Det är då ett konstant flöde som kommer med varmvatten och kan inte kylas ner till minusgrader.
Det är en tanke bara, normalt så kyls alla hål ner till minus och då tappar en VP massor av lämnad effekt
Gick ner 50 meter satte pumpen på 40 meter brunnen uppmätt till ca 470000 dygnsliter 😂
Skulle man kunna lägga i en slang till ock få bergvärme ?

Man lan gå ner rätt ordentlig. Nackdelen är att arbetsvolymen minskar om man sänker trycket.

D Daniel 109 skrev:
Man lan gå ner rätt ordentlig. Nackdelen är att arbetsvolymen minskar om man sänker trycket.
Ok bättre att öka starttrycket då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.