Byggahus.se
<ledning mellan pump och hydrofon... okej, allt därkring ser ju faktiskt risigt ut>

Hur tror du det ser ut inuti?

Stor skruvmejsel och röj ut lite rost.

Protte

Y
Jo, nu är jag ju skeptisk till att bara riva runt med skruvmejsel, men som skrev kan ju lika gärna kan passa på och byta det mesta när pumpen ändå byts, den biten rör/slang kan ju knappast vara så kostsam eller dyr.

Ryser dock åt tanken vilken sörja som finns där i... och fasar för om ledningen under jorden från brunn och pump skulle visa sig för sönderrostad... hujja... får be en bön att det hjälper med de första punkterna ni nämnt. :)

Yrrol skrev:
ledning mellan pump och hydrofon... okej, allt därkring ser ju faktiskt risigt ut, och den slangen däremellan kan ju inte vara svårbytt tycker jag så man kan ju lika gärna passa på att byta pumpen och röret, samt bygga någon tryckventil uppe i toppen på tanken för koppla kompressorn. Fast är förvisso lite rädd att skruva i sakerna då min far påpeka att han själv inte vågade då det troligen aldrig skulle gå att fådit sakerna efteråt. hehe.

Blev lite orolig när ni nämnde rost att det skulle vara röret mellan brunnen och pumpen, för det känns ju som det mest komplicerade av allt att göra något åt såvida man inte kunde fuska och dra slang i röret...

får suga på detta lite och sen överväga att börja byta rostklumpen till pump+det runt den..... blä...

Fast en positiv grej är är att nu har jag verkligen ett skäl att unna mig en ordentlig krompressor än den lilla fjuttiga som inte ens har ett tryckkärl.. :)

Usch usch när man tänker på hur mycket slam det är i ledningar å sånt, de pratar om rent dricksvatten men jag har allt skruvat i många blandare och inte är det kliniskt rent i dem... hehe

Ledningen till tryckströmbrytaren...
...ser ut att gå ner bakom pumpen, ner i golvet och - vardå?
Tryckströmbrytaren är den svarta grejen ovanför pumpen.

Att det skulle vara stopp i röret mellan pump och hydrofor behöver du nog inte vara orolig för,
dimensionen verkar vara minst 1 3/4 tum.

När pumpen är så dålig att det är ett tråg monterat för läckage då ÄR pumpen verkligen dålig.

När pumpen är så rostig utvändigt så är det ingenting mot hur den ser ut inuti, någon av ringarna kan till och med lossnat på pumpaxeln.

När du köper ny pump så köp ny tryckströmbrytare och motorskydd samtidigt, motorskyddet
har säkert fått ta en hel del stryk vid dom upprepade start o. stoppen.

Y
Hehe, det var lite roligt inlägg. Jo det är nästan pinsamt när den ser ut som fan och läcker... Men jaa jag har uppfattat - byt ALLT runtom, inte bara pump. Jag lovar :)

När jag kollade den sidan som tipsades tidigare, www.rinkabyror.se, då visades en pump med inbyggd motor. Är alla det nuför tiden, är det bara dumt att krångla med gamla stora bonne-motorer? hehe

Tror inte några håller på med "bonna motorer" nu för tiden.
Kommer ihåg förr i tiden då fick den lokala smeden plocka isär pumpen och svarva till ringarna, det levde han gott på :)

Jet pumpen hos Rinkaby kan du ju få med ända upp till 3 hk motor, rejäla grejor som är lätt att montera.

Y
Finns det risk att man monterar något med för starkt sug så det blir något fel nere i brunnen, typ att vattnet inte hinner fyllas upp - att man undviker problem om det pumpar långsammare? Och brukar man kunna ställa in sånt på moderna pumpar?

Förövrigt är det allt både kul och kusligt vad digitalkamerorna snappar upp, massa saker man inte ser/tänker på som man upptäcker på bilden däremot. hehe
(tänker på algerna eller vad det gröna är på tanken)

Ingen fara med att det skulle bli för starkt sug.
Ja digitalkamerorna snappar upp mycket, såg en "modifiering" på själva hydroforen.

Kranen som sitter ovanför hinken, där har det suttit ett fäste för nivåröret, alltså ett genomskinligt plaströr anslutet till fästet en halvmeter ovanför kranen(där tryckmätaren sitter).

Såg också att du har anslutningar på toppen och botten av hydroforen, där kan vara lämpligt att montera en bildäcksventil för enkel påfyllnad av luft.

Men jag undrar, tryckströmbrytaren som sitter bakom motorn, går den verkligen till denna anläggning ???

Y
Fåse, med tanke på att den huvudbrytaren på väggen funkar så vill jag hävda att den går till anläggningen ja(?). eller du kanske menar själva röret som den svarta boxen sitter på? För jag har inte kollat baksidan någongång på denna uppsättning. Har själv svårt att förstå hur den känner trycket för i min fantasi så är de vita ledningarna bara huvudströmmen till motorn.. Känns skumt om den går på hur mycket ström-motstånd motorn suger åt sig.. ? (börjar bli trött så mina ordval blir ännu flummigare, 00:12)

Jo det finns skruvar och så, fast vågade inte min far skruva på dem så känns det gott läskigt om jag ska göra det, menar, med min tur den senaste tiden lär jag ju ha sönder allt som går. hehe. Känns riskabelt att börja försöka göra nya gängor och få spån i kärlet, eller om jag öppnar nertill lär de väl aldrig täta igen.
-Fast den där större luckan kanske är packnings-lös historia ändå?

Ah ingen mening att spekulera förlångt, i slutändan måste jag varken jag vill eller ej - börja riva i det.. Livet är hårt :)

Jag tog och kollade på bilden och zoomade lite, och jag uppriktigt skäms över hur tydligt dåligt skick både pump och motor är i. Det ser man inte när man muppar därnere i mörkret..
Vad är det för klump som slangen är kopplad mot (vänster sida av bilden)?

risig-pump517.jpg

Jag kikade förresten lite på blocket, vissa nämner specifikt hydroforpump, är det så att detta handlar om någon särkskild pump-sort så man får tänka sig för när man står där förvirrad och lättlurad i någon butik? hehe
-Hittade allt några som hade fräscha pumpar med kraftiga "bonde-motorer", fast det kanske är just därför dom säljer för att bli moderna? hehe

Redigerat:
Den där klumpen efter slangen är en backventil, den gör att vattnet inte åker tillbaka genom pumpen.
Det finns även en bottenventil/backventil i insuget i brunnen, det måste finnas vatten hela tiden i slangen mellan brunn och pump, pumpen får absolut inte starta torr.

Jag såg också att du saknade en övertrycksventil(säkerhetsventil), den leder bort vattnet till en golvbrunn om trycket av någon anledning skulle bli för högt.

När det gäller tryckströmbrytare så finns det 2 olika modeller, en med separata inställningar för start resp. stopptryck, den har 2 stora fjädrar under det genomskinliga locket.
Sen finns det en modell med bara en fjäder, den är lite lurigare att ställa in, välj därför den med dubbla fjädrar.

Den där s.k. ringpumpen du har vet jag inte om den finns att köpa idag, tror den har ersatts av JET pumpen.

Annars har du mycket pengar att tjäna på och göra installationen själv, risken är annars att du får ta dit 2 yrkesmän, en rörmokare som gör rörjobbet men inte den elektriska installationen, sen en elektriker för elen.

Börja alltid med jobbet en måndag så har du hela veckan på dig att få hjälp av någon yrkesman om det skulle krisa till sig ordentligt:)

Att döma ut en ringpump efter utsidan....... Den pumpar och håller trycket. Start stopp start stopp start stopp start stopp tyder på en väl fungerande pump.
Ringpumpar brukar läcka lite i axeln, det kan gå att dra åt muttern runt packboxen. En "balja" samlar ju upp läckvattnet.
Normalt är det 1 1/4 röranslutning på dessa pumpar, och jodå även den rördimmensionen kan tjeta igen.

Men varifrån kommer röret som tryckströmbrytare sitter på.

Protte

prototypen skrev:
Att döma ut en ringpump efter utsidan....... Den pumpar och håller trycket. Start stopp start stopp start stopp start stopp tyder på en väl fungerande pump.
Ringpumpar brukar läcka lite i axeln, det kan gå att dra åt muttern runt packboxen. En "balja" samlar ju upp läckvattnet.
Normalt är det 1 1/4 röranslutning på dessa pumpar, och jodå även den rördimmensionen kan tjeta igen.

Men varifrån kommer röret som tryckströmbrytare sitter på.

Protte
Ser ut som om det går ner i golvet och upp till bottenanslutningen på tanken, där all gucka hamnar...
Annars vil jag nog hålla med, klarar pumpen av att få upp trycket så är den OK, utanpårosten till trots. Kika över rören så ska det nog fungera sen. Vill man ha pumpen snygg så gno av den med stålborste och lägg på lite linolja så blir den svart och fin.

Tack Fotografen för ditt stöd.

Till Yrrol: Hur mycket vatten kom ut vid ditt försök att lufta hydroforen?

Protte

prototypen

Och du tror inte att ägaren försökt dra packboxen innan han monterade en balja ???

Då får man lägga i nytt tätningsgarn.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.