Y
Tänkte höra med er om tips berörande krångel med den ena pumpen, vad jag har förstått så kan den ibland få för sig att starta och stoppa om och om igen. Tillslut stänger väl säkerhetsbrytaren till motorns el av sig.

Gubben innan tappade ur allt vatten ur tanken, och fyllde upp igen, men jag vet inte om han gjorde något mer än så. Samt börja spekulera att orsaken kanske var att det blev vågor inne i tanken och att givaren därför satte av och på pumpen.
Vilket för mig låter underligt att efter så många år plötsligt börjar bli vågor...
(förövrigt anser jag att tanken är väldigt stor för att bara förse en person med vatten men däremot så fylls den nog inte överdrivet mycket, dock tänkte jag ju dumt nog inte på vilket tryck mätaren visade...)

Vad jag kan se så läcker den mekaniska pumpen, droppar, så de har svetsat någon behållare under och kopplat slang för leda bort vattnet.

Någon som har några idéer om vad som kan spöka? Var sitter tryckgivaren i sånna här primitiva annordningar, enda jag skulle gissa var vid elmotorn men har svårt att tänka mig hur den känner trycket?

vattenpump2500.jpg

Redigerat:
Din pump är säkert helt slut!
Ser ut så på bilden.
På din beskrivning låter det som om det är en partiell kortslutning i elmotorn.

Köpe en ny pump, det finns ganska billiga.

Y
Mummel, köp och köp... Det tycker den som bor där också, haha.

Vad ska man tänka på när man handlar nya pumpar då, några märken man ska undvika, några märken som är kända för kvalité, några butiker som säljer billigt men bra, osv?

Tack för svaren :)

Billigt: På Jula , Rusta etc
Dyrare: På Hornbach etc
Dyrast: På röraffären

Inte säker på att kvalitetsskillnaden uppväger kostnaden!

Y
Är det något speciellt sätt man ska räkna ut vilken kapacitet man ska sträva efter?
Anar att det inte är en fördel med varken för klen eller för effektiv...

(inser att (vissa)butikerna säkert kan hjälpa mig såsett, men alltid bra att ha lite egen kännedom också så man inte blir vilseledd)

Yrrol skrev:
Är det något speciellt sätt man ska räkna ut vilken kapacitet man ska sträva efter?
Anar att det inte är en fördel med varken för klen eller för effektiv...

(inser att (vissa)butikerna säkert kan hjälpa mig såsett, men alltid bra att ha lite egen kännedom också så man inte blir vilseledd)
Läs av kapaciteten på den du har och köp ngt liknande.
Iom att du har en hydrofor är det inte så känsligt med att matcha exakt.

Står den och "duttar" är det slut på luft i hydroforen.
Slå av pumpen, tappa ur tanken och slå på igen så får du tillräckligt med luft, vill man vara dukig kan man fylla med kompressor men det fungerar bra men att bara tömma och fylla.
Tryckströmbrytaren är den svarta klumpen ovanför motorn, ser inte rikitgt hur den är inkopplad mot vattnet bara.
Om du byter pump, byt tryckströmbrytaren också, det brukar vara det första som ger upp.

Y
så, det ska vara luft i den... Som sagt så tömde han och fyllde upp precis som du skrev fast utan resultat. Kan tillägga att han även nämnde att han inte vågade öppna upp den ordentligt då han var rädd att det aldrig skulle gå att stänga igen pga rosten eller något. Utan tappade ut genom lilla kranen.

Han har alltså gjort detta och det misslyckades, förvisso dona han aldrig med kompressor... Har inte direkt sett anslutningar för detta, någon skruv finns iofs uppe i toppen, är det bara att lossa den och montera någon anslutning för tryckluftslangen då måntro? och hur mycket ska man trycka in där då? (undra om det är dyrt att ta dit någon rör-gubbe)

Kan hydroforner bli slutkörda också?
Såg att det stod ett extra i det andra pump-rummet, fast vet inte vad tanken var för denna... Visar väl sig att den andre också är helt slutkörd med min senaste tur... hehe

Går väl inte misslyckas med en hydroforluftning.

1. stäng av pumpen (bryt strömmen på motorskyddet uppe vid taket)
2. töm ut så mycket vatten det bara går, kranen på framsidan sitter väl högt.
3 stäng kranen
4. slå på strömmen igen.

Hydroforer går inte att köra slut på, till slut så rostar det hål och det märks.
Pumpen må se skamfilad ut men största felet enligt beskrivningen är att det fattas luft i hydroforen. Det är säkert 200 liter vatten som ska ut.

Protte

Y
om det nu inte går att misslyckas, då bör det ju inte vara den som spökar utan pumpen, med tanke på att de har försökt menar jag.

Nåja, får forska lite i pumpar och så. Brukar det vara standard kopplingar eller är risken stor att man måste börja svetsa egna fästen eller leta adapters osv, för att koppla på den nya pumpen till alla rören?

Rör och pumpgrejer finns på Rinkabyrör.

Pumpen går alltså och pumpar som den ska, men kan ibland få för sig att stå och slå till och från?
Hur är tryckströmbrytaren kopplad till vattnet? Blir ledningen full av rost och elände kan det uppstå en del fenomen.

Fotografen skrev:
Pumpen går alltså och pumpar som den ska, men kan ibland få för sig att stå och slå till och från?
Hur är tryckströmbrytaren kopplad till vattnet? Blir ledningen full av rost och elände kan det uppstå en del fenomen.
Japp, och det är ledningen mellan pump och hydrofor som ställer till trassel om den beckar igen.
Så länge som pumpen kan ge tryck (och det verkar den kunna göra) så hjälper det inte att byta pump.

Protte

Y
ledning mellan pump och hydrofon... okej, allt därkring ser ju faktiskt risigt ut, och den slangen däremellan kan ju inte vara svårbytt tycker jag så man kan ju lika gärna passa på att byta pumpen och röret, samt bygga någon tryckventil uppe i toppen på tanken för koppla kompressorn. Fast är förvisso lite rädd att skruva i sakerna då min far påpeka att han själv inte vågade då det troligen aldrig skulle gå att fådit sakerna efteråt. hehe.

Blev lite orolig när ni nämnde rost att det skulle vara röret mellan brunnen och pumpen, för det känns ju som det mest komplicerade av allt att göra något åt såvida man inte kunde fuska och dra slang i röret...

får suga på detta lite och sen överväga att börja byta rostklumpen till pump+det runt den..... blä...

Fast en positiv grej är är att nu har jag verkligen ett skäl att unna mig en ordentlig krompressor än den lilla fjuttiga som inte ens har ett tryckkärl.. :)

Usch usch när man tänker på hur mycket slam det är i ledningar å sånt, de pratar om rent dricksvatten men jag har allt skruvat i många blandare och inte är det kliniskt rent i dem... hehe

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.