Byggahus.se

Pumpbrunn och 90 dräneringsslang

1. fln213
    Renoverare Nivå 3
    Hej

Dränerat runt huset och lagt flexibelt dräneringsrör 90 mm från Byggmax. Skall nu spräcka mig ned i berget för att få ner dränerings/pumpbrunnen (400 mm diameter).

Har en del frågor:

1. Verkar inte finnas några standardiserade muffar/anslutningar mellan 90 mm rör och pumpbrunnen. Hittar endast för 110. Förstår att jag kan använda en muff för 110 och sen en övergång mellan 90->100, men känns som onödig kostnad. Det är 4 rör som ska in. Tips?

2. Borrat en hel del berg med både Hilti och Dewalts SDS max borrhammare. Detta var dock otroligt svårt. Grävt mig ned 80 cm i jorden till nivån för husgrunden. Där satt ca 15 st 30 mm hål, 30 cm djupa och fyllt med snigeldynamit. Resultatet blev att ca 10 cm överst i cirkeln sprack. Svårt att grada ner hålen pga omkringliggande väggar till gropen (skulle göra det lättare för berget att kalva uppåt). Hålet för pumpbrunnen ligger ca 0,5 m från husgrunden, så dynamit är inte aktuellt (sannolikt inte heller simplex). Tips/ideer?

Stort tack på förhand ffa avseende fråga 1.

2. L
    Medlem Nivå 6
    Först å främst så skall man använda rör å minsta dim 110
    Sedan ser det ut som mattan sitter åt fel håll med knopparna utåt

• Laddar…
  3. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    1. Ja om du vill snåla så kan du ju dra in 90slangen o täta med fiberduk och en propp av cement. Skulle dock byggt med 110-rör eller som minst ordentliga övergångar.

4. fln213
    Renoverare Nivå 3
    Tack för de kloka och hjälpsamma synpunkterna.
    1. Vrf?
    2. Första mattan ligger med knopparna inåt mot grundmuren, men är övervikt med ett ytterliggare lager med knopparna utåt.