Jag planerar min dränering och tänker på hur och var jag vill ha dräneringsbrunnen.
Som jag förstått det behöver jag en pumpbrunn som pumpar upp vattnet från dräneringsrören till dagvattnet då dagvattnet oftast är högre upp.
Min tanke är att jag gärna inte vill ha brunnen på uppfarten där dagvattnet verkar komma in.
Så min fråga är, får jag koppla PEM slangen från dräneringspumpen på dagvattenledningen som går mellan stuprören på en annan sida av huset, alltså inte lägsta punkt. I så fall tänker jag mig en byxböj/Y-rör där PEM ansluts på ovansidan av dagvattenröret så klart, så det inte blir bakfall till dräneringen (där sitter dock ändå backventil, men ändå) (SE BILD)

Jag vet att jag ska kolla med kommunen innan jag kopplar till dagvattnet men det verkar som det är vanligast att man får göra det idag på de flesta ställena. Alternativet är stenkista, men är det verkligen effektivt?

Andra frågor nu vid planeringen:
Varför har vissa både dagvattenbrunn och dräneringsbrunn?
Jag har garage/källartrapp på ena sidan så kommer bara dränera 3,5 sidor av huset, så borde jag då ha en spolbrunn på varje högsta punkt där dessa dräneringsrör börjar? Alltså två inspektionsbrunnar/spolbrunnar

• Diagram över dräneringsplan med pumpbrunn i gult, dräneringsrör anslutna till dagvattenledning i blått, och möjlig koppling med Y-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du pumpbrunn idag? Om inte så borde du ha fruktansvärda fuktproblem? Jag tror nog att du har ett utlopp redan i botten någonstans. Det vore vansinne att bygga huset med källare utan utlopp.

Mitt hus är byggt 1940 och är aldrig dränerat vad jag vet. Så det finns en hel del fukt i form av saltutfällningar och putssläpp i källaren. Det ligger även ett gammalt betongrör som dagvatten har jag sett så det är troligen en stor bov till fukten i källaren då man ser saltutfällningar längs där röret går.

Så nej, ingen pumpbrunn idag. Det finns avlopp i källaren, men mig veterligen så finns ingen dränering idag.
L Leakimu skrev:
Har du pumpbrunn idag? Om inte så borde du ha fruktansvärda fuktproblem? Jag tror nog att du har ett utlopp redan i botten någonstans. Det vore vansinne att bygga huset med källare utan utlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.