4 027 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Pumpanl. till grävd brunn - 100meter
Hej, har en grävd brunn på nya tomten ca 100m från planerade huset och är osäker på hur en pumpanläggning bör se ut. Hittade detta system hos Rinkaby http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1268
Några frågor:
- Är detta en lämplig anläggning?
- Kan den pumpa 100m, blir det tryck kvar genom nedgrävd 25 PEM-slang.
- Var placerar man delarna, i skjul vid brunnen eller frostfritt i huset?
Tacksam för svar
/Roger
Några frågor:
- Är detta en lämplig anläggning?
- Kan den pumpa 100m, blir det tryck kvar genom nedgrävd 25 PEM-slang.
- Var placerar man delarna, i skjul vid brunnen eller frostfritt i huset?
Tacksam för svar
/Roger
Hej,
jag skulle placera pump, hydrofor och tryckströmbrytare i ett isolerat skjul vid brunnen. Det är lättare att få upp ett högt tryck i hydroforen trycka vattnet från brunnen än att ha en lång sugledning. En lång sugledning sänker pumpens kapacitet avsevärt.
PEM 25 tror jag blir för klent på en så lång sträcka. Ladda ned Rinkabys katalog och kolla på sid 30. Där finns en tabell med tryckfall för olika typer av PEM-slang.
Ofta har man starttryck 2 bar och stopptryck 4 bar på en pump för eget vatten. Med en 25 mm slang skulle du tappa ca 2 bar (22/10=2,2) vid ett flöde av 40 l/min.
Det är att rekommendera att du väljer en kraftig pump och en rejäl slang när det är så långt som 100 m mellan brunn och hus.
jag skulle placera pump, hydrofor och tryckströmbrytare i ett isolerat skjul vid brunnen. Det är lättare att få upp ett högt tryck i hydroforen trycka vattnet från brunnen än att ha en lång sugledning. En lång sugledning sänker pumpens kapacitet avsevärt.
PEM 25 tror jag blir för klent på en så lång sträcka. Ladda ned Rinkabys katalog och kolla på sid 30. Där finns en tabell med tryckfall för olika typer av PEM-slang.
Ofta har man starttryck 2 bar och stopptryck 4 bar på en pump för eget vatten. Med en 25 mm slang skulle du tappa ca 2 bar (22/10=2,2) vid ett flöde av 40 l/min.
Det är att rekommendera att du väljer en kraftig pump och en rejäl slang när det är så långt som 100 m mellan brunn och hus.
Hej, tack för snabbt svar.
Hittade 25 PEM-slang på Blocket här i närheten men då avvaktar jag med köp.
Följdfrågor:
- Har lite svårt att förstå tabellen och din uträkning, vad är 22/10 exakt? Med 32mm slang borde jag få ett fall på 0.75 om jag förstår rätt...
- Hur stort tryck vill man ha i kranen i huset?
- Jet 10 pumpen klarar 4.5 bar, den kanske är för klen även med grövre slang?
/Roger
Hittade 25 PEM-slang på Blocket här i närheten men då avvaktar jag med köp.
Följdfrågor:
- Har lite svårt att förstå tabellen och din uträkning, vad är 22/10 exakt? Med 32mm slang borde jag få ett fall på 0.75 om jag förstår rätt...
- Hur stort tryck vill man ha i kranen i huset?
- Jet 10 pumpen klarar 4.5 bar, den kanske är för klen även med grövre slang?
/Roger
Redigerat:
I tabellen anges tryckförlusten i meter vattenpelare (mvp) per hundra meter. För att räkna om mvp till bar delade jag med 10. Du har räknat rätt. 40 l/min är ett ganska ordentligt flöde, så det är lite av ett "worst case".
Vet inte vilket tryck det blir i kranen i slutändan, men jag upplever en stor skillnad om trycket i hydroforen är lägre än 3 bar och flera kranar är öppna samtidigt.
Vid maxtryck 4,5 bar har pumpen sitt lägsta flöde, så det är inte säkert att du kan köra den så högt.
Det finns tryckstegringspumpar, men de kostar en del och du får då en "extra" pump i huset.
Vet inte vilket tryck det blir i kranen i slutändan, men jag upplever en stor skillnad om trycket i hydroforen är lägre än 3 bar och flera kranar är öppna samtidigt.
Vid maxtryck 4,5 bar har pumpen sitt lägsta flöde, så det är inte säkert att du kan köra den så högt.
Det finns tryckstegringspumpar, men de kostar en del och du får då en "extra" pump i huset.
Liknande trådar
-
Ventilation till grävd vattenbrunn, funktion?
Vatten & Avlopp -
Är detta en bra plan för PEM 32 från egen grävd brunn till kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Hjälp med grävd brunn och för lågt tillflöde.
Vatten & Avlopp -
Dränering och stuprör till nedgrävd stenkista - igensatt
Vatten & Avlopp -
Vägledning eftersökes, grävd brunn till hydropress och VVB
Vatten & Avlopp