Vad har ni för smarta lösningar på detta?

Jag har en ibc tank just nu, blir nog fler på sikt, och en dräneringsbrunn dit all takavattning är kopplad, det logiska känns här att ta tillvara på vattnet härifrån.

Just nu har jag en dränkbar enkel pump som är nere i brunnen och pumpar till ibc tank som står ganska nära.

Givet är att man gräver ned en slang och kopplar in i brunnen men hur gör man med allt annat? Kan pumpen stå där året om, hur ska man styra så att den stängs ned när ibc-tanken är full, eller är det enklast att bara bryta strömmen?

Tar tacksamt emot förslag på bra lösningar och hur ni gjort :)

Om det är frostfritt i brunnen kan dränkpumpen vara där året om oavsett om du pumpar vattnet till ett rör,dike eller till din ibc tank.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Bästa svaret

J jehr skrev:
Vad har ni för smarta lösningar på detta?

Jag har en ibc tank just nu, blir nog fler på sikt, och en dräneringsbrunn dit all takavattning är kopplad, det logiska känns här att ta tillvara på vattnet härifrån.

Just nu har jag en dränkbar enkel pump som är nere i brunnen och pumpar till ibc tank som står ganska nära.

Givet är att man gräver ned en slang och kopplar in i brunnen men hur gör man med allt annat? Kan pumpen stå där året om, hur ska man styra så att den stängs ned när ibc-tanken är full, eller är det enklast att bara bryta strömmen?

Tar tacksamt emot förslag på bra lösningar och hur ni gjort :)
Det ska inte finnas någon backventil i pumpen och slangen från den ska sluta i luften på tanken. Då behöver du bara skrapa ner slangen starx under ytan och den kommer när pumpen stannar bli tom på vatten. Det som finns i slangen sugs tillbaka till brunnen och kan inte frysa. Det med full tank så får det bli en rör/slang som tar hand om överflödet till annat ställe. Och det med överfull tank och stopp på pumpen, är bara en nivåvippa i tanken som är kopplad i serie med elen till pumpen som klarar det eller själv stänga av den.

• Gilla
jehr och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Jag funderar kring elen om man bara ska ha en kabel som hänger i brunnen eller om man ska ha nån form av elstolpe med uttag eller liknande ovanför på mark.

Jag pumpar från en brunn till en tunna som är lagom för att doppa vattenkannor i, jag löste pumpdriften med en timer, när nivån var tillräckligt låg, så trycker jag igång timern, efter inställd tid så är tunnan full. Eftersom anslutningen var i botten på tunnan, så har jag en backventil före tunnan som jag tar bort inför vintern, slang o pump får vara kvar i brunnen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.