Från vår trekammarbrunn går avloppsvattnet till en pumpbrunn. Därifrån pumpas det över en liten höjd 3-4 m nivåskillnad för att sedan nå vår infiltration lägre ner. Pumpen har en kapacitet c:a 5 m3 per timme, tillslag sker med nivåvippa. Trycket då pumpen slår till har troligen blivit så stort att det blivit ett läckage i infiltrationsbädden. Finns det "mjukleverande" pumpar, eller går det att begränsa mängden vatten vid varje tillslag? (Det senare kanske inget bra alternativ då rören bara rymmer c:a 35 liter? Blir många tillslag...)
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Vi har något liknande , vi fick info att vi inte fick ha badkar för det skickar på för mycket vatten och kan förstöra infiltrationen. Att inte använda för mycket vatten samtidigt typ.
ang pumpbrunnen så tror jag vi har denna :
https://markgrossen.se/brunnar/pumpar/pedrollo-rx-pump/?attribute_modell=RX2+Vertikal+flottör&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=9186&gclid=EAIaIQobChMI-6We3oPu_gIVUUGRBR30hA-QEAQYASABEgKN8fD_BwE
hoppas de går rädda infiltrationen och de löser sig för er
En liten extra fråga, ert dagvatten går inte till infiltrationen? Isf är de dömt att misslyckas.
ang pumpbrunnen så tror jag vi har denna :
https://markgrossen.se/brunnar/pumpar/pedrollo-rx-pump/?attribute_modell=RX2+Vertikal+flottör&utm_source=Google Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=9186&gclid=EAIaIQobChMI-6We3oPu_gIVUUGRBR30hA-QEAQYASABEgKN8fD_BwE
hoppas de går rädda infiltrationen och de löser sig för er
En liten extra fråga, ert dagvatten går inte till infiltrationen? Isf är de dömt att misslyckas.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
Finns det ingen fördelningsbrunn i infiltrationen, dit det pumpade vattnet kommer innan det rinner ut i "spridarrören"?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 187 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 187 inlägg
Kanske, men inte säkert. När pumpen går igång sker det med ett rejält tryck, som verkar vara för plötslig momentan tillförsel av vatten för att infiltrationen ska klara det. Såg ett svar nedan om en fördelningsbrunn innan infiltrationen. Det är troligen bästa lösningen, så ett jämnt flöde med lågt tryck leder in i anläggningen. Stort tack för det tipset.Claes Sörmland skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
Hur exakt yttrar sig problemet?
När pumpen (c:a 100 m från infiltrationen) går igång sprutar det ut vatten ur ett hål i grusbädden ovanför de slitsade rören. Är rätt säker på att en brunn nära infiltrationen skulle reducera problemet mycket genom att man då skulle få självfall. Men anläggningen är mer än 35 år och har en hel del vegetation omkring sig (rötter...), så man får kanske vara nöjd med att den klarat sig så länge.SågspånPappspikEternit skrev:
Vi ser fram mot september när den kanske kan åtgärdas, entreprenörerna har mycket jobb på vår och sommar.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
Skicka PM med vilken kommun det är som låter en ha ett 35 år gammalt enskilt avlopp, utan att komma dragandes med förbud och vitesförelägganden som de flesta kommuner jag känner brukar göra
!
Det låter som om det är täppt i något/några av spridarrören. Antingen för att de är igensatta av gegga, eller för att det vuxit in rötter i rören. 35 år är länge i såna här sammanhang!
Det är nog lika bra att ordna en ny infiltration enligt nutida standard med fördelningsbrunn och allt, även om du får vänta lite på gräventreprenören.
Det låter som om det är täppt i något/några av spridarrören. Antingen för att de är igensatta av gegga, eller för att det vuxit in rötter i rören. 35 år är länge i såna här sammanhang!
Det är nog lika bra att ordna en ny infiltration enligt nutida standard med fördelningsbrunn och allt, även om du får vänta lite på gräventreprenören.
Om man inte ber om lov eller anmäler lär det gåSågspånPappspikEternit skrev:
Skicka PM med vilken kommun det är som låter en ha ett 35 år gammalt enskilt avlopp, utan att komma dragandes med förbud och vitesförelägganden som de flesta kommuner jag känner brukar göra!
Underhåll på befintlig anläggning är väl tillåtet?
Att ordna en ny infiltration är väl tillståndspliktigt?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 187 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 187 inlägg
Förvånansvärt små åtgärder kräver anmälan. Tjänstemännen på HaV som arbetar med små avlopp tycks vara rejält auktoritära, opraktiska och har en strikt tolkning av miljöbalken. Så de menar att enkla saker som underhåll av rören till en infiltration kräver anmälan. Några exempel:F fribygg skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs mer här:
https://www.havochvatten.se/avlopp-...dspliktigt-respektive-anmalningspliktigt.html
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
Lite mer rigida kommuner skickar ut avloppsinspektörer, som enbart genom att titta på anläggningen och gissa hur gammal den är, dömer ut anläggningen för att den övergöder Östersjön (oavsett avstånd till nämnda innanhav). Med ett brev på posten kommer sedan en order att ordna en ny, bättre anläggning, som eftersom den är ny och antas uppfylla kommunens krav, inte övergöder Östersjön.F fribygg skrev:
TS bör för säkerhets skull anmäla anläggandet av en ny infiltration till kommunen, för att ha ryggen fri och slippa att få stränga order om kommunen i framtiden får för sig att "rädda Östersjön" genom att förbjuda gamla enskilda avlopp.
Svar från Praxi:SågspånPappspikEternit skrev:
Skicka PM med vilken kommun det är som låter en ha ett 35 år gammalt enskilt avlopp, utan att komma dragandes med förbud och vitesförelägganden som de flesta kommuner jag känner brukar göra!
Nu ska vi gräva om infiltrationen och då har ett problem uppstått med vår gemensamma pumpbrunn. Den har en diameter på 1 m och hittills har den slagit till och från med c:a 40 cm emellan, dvs med 3-400 l per gång.
Vår entreprenör säger att det är alldeles för mycket, det borde vara 100-150 l (ungefär volymen i infiltrationsrören) och det är så han vill dimensionera en fördelningsbrunn direkt innan infiltrationsanläggningen.
Mina undringar är nu:
1) Stämmer det som entreprenören säger? Låter rimligt för mig.
2) Om det är så, finns det någon pump som kan leverera bara 150 l per tillslag? För det är väl svårt att ställa in en flottör på bara 10 cm mellan till- och frånslag?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
Det låter korrekt, jag tror inte infiltrationen mår bra av att det kommer flera 100 liter vatten åt gången.
När vi hade enskilt avlopp med pumpbrunn till infiltrationen hade vi en pump med integrerad nivåvippa som satt på pumpen. Den gick igång ofta och pumpade mindre mängder vatten åt gången. Kan tyvärr inte kolla märke och modell eftersom jag inte äger fastigheten längre.
När vi hade enskilt avlopp med pumpbrunn till infiltrationen hade vi en pump med integrerad nivåvippa som satt på pumpen. Den gick igång ofta och pumpade mindre mängder vatten åt gången. Kan tyvärr inte kolla märke och modell eftersom jag inte äger fastigheten längre.
Tack för svaret, får kolla med pumptillverkarna vad som kan åstadkommas.SågspånPappspikEternit skrev:
Det låter korrekt, jag tror inte infiltrationen mår bra av att det kommer flera 100 liter vatten åt gången.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man koppla in en ny luft/vatten pump till en strömnäspanna då utedelen av märket aermec gått sönder
Värme allmänt -
På vilka sätt brukar en bergvärmepump gå sönder?
Värmepumpar -
Luft/vatten värmepump rostade sönder efter 3 år
Värmepumpar -
Ett sönderrostat objekt i min källare som har någon slags funktion i min vattentillförsel från pumpe
Vatten & Avlopp -
Ersättningspump till urgammal som gått sönder - hjälp!
Vatten & Avlopp