Byggahus.se
Vi har en borrad vattenbrunn i ett uthus. Gammal pump som säkert är 40-50 år nu. För två dagar sedan så stod en dörr vidöppen över natten och det var -15°C så frostvakten pallade inte med kylan och ledningarna frös. Igår lyckades vi få hit en VVSare som tinade upp ledningarna med ånga och vi fick åter vatten i husets alla kranar. Bara en timma efter de åkte iväg så gick säkringen till huset (samma som pumpen sitter till), jag bytte då säkring så strömmen i huset kom tillbaka. Men när jag startar pumpen så startar den upp och går bara 2-3 sekunder och jag hör hur den tappar orken innan den slår av helt. Den måste sedan "vila" några minuter innan jag kan sätta på den igen.

Jag har meddelat rörmokaren att jag önskar hjälp i veckan men det kan ju ta flera dagar, speciellt om ny pump ska in. Har ni några tips på vad det kan vara och vad jag kan testa för att lösa det? Knappen för av-på är en sån liten dosa med grön och röd knapp.

Tur att vi fått såna mängder snö så vi kan smälta för det allra viktigaste... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.