Byggahus.se

Pump för dränering, smal brunn...

1. E
    Medlem · Nivå 11
    Jag har idag dräneringen kopplad till en brunn/sandfälla varifrån vattnet rinner vidare till avloppet. Området har kombinerat spill- och dagvattensystem och kommunen har för närvarande inga planer att ändra på detta. Jag har INTE någon takavvattning eller ytavvattning kopplad till dräneringen. Det rinner dock hela tiden grundvatten genom brunnen.

P.g.a. kommunens ålderdomliga och underdimensionerade (min åsikt) avloppssystem så får jag in vatten bakvägen vid kraftiga höstregn. Kommunen skyller på att regnen är kraftigare än tioårsregn men de inträffar i stort sett varje år...

Nu tänkte jag gräva upp och höja utloppet från brunnen med en dryg meter (idag är det cirka 1,8 m under mark) och sätta en pump i brunnen för att skydda dräneringen och huset från bakvatten. (Jag har redan satt bakvattenskydd i golvbrunnarna i källaren.)

Brunnen är dock bara 300mm i diameter och de flesta pumparna med nivåbrytare som jag hittar kräver 350-400mm brunn. Kan man räkna med att dräneringsvatten är så rent att man kan sätta en sådan här pump avsedd för "rent vatten" i brunnen? http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-kp-150-av/?select=true

2. Taxen
    Medlem Nivå 6
  3. E
    Medlem · Nivå 11
    Jag har inte kollat runt efter billigare pumpar. Pumpen kommer få gå mycket så jag betalar gärna för driftsäkerhet och livslängd. Jag kommer nog behöva ett nivålarm av något slag också.

4. E
    Medlem · Nivå 11
    Kom igen. Ingen som vet något om pumpar för dränering?

5. Magnus Ladulås
    Medlem Nivå 5
    Har också smala brunnar med stora dräneringsflöden.Hade först dränkbara Kärcher 12000 pumpar utan vippa (ca 1500 kr) inställda så att vattenivån kunde gå upp över pumpen för att få ner antalet starter. De funkade fint i 1-2 år innan fukt gick in i dem så det blev kortis och JFB bröt. Samma sak med två pumpar.

Då bytte vi till Flygt som klarar förorenat vatten. http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/itt-grundvpump-sxm.html

Har gått ett år nu och omkring 10 000 starter. Får se hur länge den lever. Rekommenderar även backventilen som tillval för att minska antalet starter.

Redigerat 9 apr 2015 02:45
  6. W
    Medlem Nivå 3
    Hur gjorde du för att byta pump Magnus?
    Jag tänkte byta till en Flygts då våran gått sönder, men jag får inte pumpen ur brunnen då utloppsröret/slanget tar emot.
    Grävde ni upp där slangen går vidare?

• Laddar…