Byggahus.se

Pulpettak, öka hållbarheten..?

1. J
    Medlem · Nivå 24
    En 9 m lång bärlina på mitten behöver vara ca 90x765 mm. Kostar runt 6000 kr. En snålvariant är att skruvlimma ytterligare en 45x220 på de befintliga takbjälkarna på höjden. Hammarbanden behöver ockå förstärkas. Det kan ske underifrån.

2. S
    Medlem Nivå 3
    Ta gärna fyra plank till pelaren: 2st 283cm, 2st 305cm som går upp var sida om bärlinan, ev 327cm om det passar att fästa ihop med en takbjälke.

• Laddar…
  3. U
    Medlem Nivå 4
    Förlåt om jag lägger ytterligare sten på bördan. Är panelen tjock nog för häst? Allt virke måste hålla för en hästspark. Kommer inte ihåg om det är 34 mm eller tjockare. Men i alla fall tjockare än vanlig panel. Det är några år sedan jag byggde stall, fanns massor med dimensioneringsregler som ingen normal byggare hade koll på.

4. T
    Medlem · Nivå 6
    Du kanske ska bygga ett sadeltak av det hela istället? Kärvt läge verkar det som i alla fall. Eftersom det finns så många andra som är mycket duktigare än jag på att räkna så överlåter jag det helt till dem; men hur blir lösningen med två stolpar i mittraden? Annars om du vill ha fri yta så kan ju sadeltak vara en lösning. Eller kolla på pris på fackverkstakstolar?

5. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Hej. Det är vanlig panel, men eftersom det är ligghall så är det inte samma regler som stallbygge. Vi kommer ev sätta upp skivor ungefär halva väggen ner

6. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Det va snyggt, men vill helst inte byta konstruktion på bygget helt å hållet nu när vi fått dit väggar osv

7. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Gäller det alla pelare eller bara den vi ev ska sätta upp i mitten? De andra pelarna är gjorda av 2 ihopspikade 45×145or.. (alltså 100×145)

8. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Hur menar du skruvlimma på höjden? Menar du att man har en "stående" 45×220 som går längst med längden på byggnaden , under våra andra takbalkar och stöttar upp?

9. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Verkligen surt, å detta skulle vart klart igår!
    Vi kommer iaf ringa ut en byggare hit imorron som får titta på det och komma med förslag om vad man kan göra..

10. S
    Medlem Nivå 3
    Akilleshälen i din tänkta förstärkning är bärlinan (dubbla 45*220) som får ta en oerhörd tyngd vid snölast. Blir hästarna sura om ni ni fäster tre stolpar totalt under bärlinan istället för en som ni först tänkt?

11. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Vi har bokat in en byggtekniker som ska komma hit å titta på det på onsdag, kan uppdatera här sen med vad han säger Hoppas för fullt att det inte blir allt för många ändringar som måste göras! Jag försöker desperat hitta lösningar utan massa pelare (en är ok men helst inte mer) eller en hel rivning av det vi byggt hittills för att ändra konstruktion helt

12. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Det skulle gå med 3 stolpar, men jag vill helst ha så öppet som möjligt. Absolut hellre 3 stolpar än tex byta helt konstruktionen på taket iaf!

13. S
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår!
    Det kommer nog lösa sig bra i slutändan!
    Man kan även tänka sig en HEA balk runt 220mm hög för att därmed klara sig med en pelare. Då kan ju även pelaren vara i stål, isf kan man gjuta in en svetsplatta i betongfundamentet.
    Lycka till!

14. U
    Medlem Nivå 4
    Jag skulle fortfarande vara orolig för vad som händer när en häst sparkar i väggen. Hästar sparkar lika hårt, vare sig de står i box eller ligghall. Möjligen oftare i box.
    Men en takfråga, när jag nu tittar på en större skärm. Vad håller ner bakre hammarbandet en blåsig dag? Ett lätt plåttak och en öppen sida, det ger stora lyftkrafter när det blåser. Någotsånär rätt skruvad sitter plåt och läkt ihop. De tak jag sett avblåsta har antingen läkten eller hela takkonstruktionen lyft med plåten. Skulle själv dessutom satt spikbeslag på bägge sidor av balkarna.

15. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag syftade endast på den eventuella mittenpelaren.

Och ej beaktat att pelaren ska utsättas för spark från häst, om det nu är vanligt förekommande.

• Laddar…