Byggahus.se

Pulpettak, öka hållbarheten..?

1. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Håller på att bygga ligghall åt hästarna. Funderar på om vi ev måste öka hållbarheten för taket..
    Det är ett pulpettak med taklutning ~6°
    Ligghallen är 7×9m
    I taket har vi limträbalk 90×90 som hammarband bak och liggande 45×220 som hammarband i framkant.
    "Takstolarna" är 45×220 med 80cc.
    Vi bor i Norrland, snözon 3. Taket som ska på är vanligt plåttak.
    Bifogar bild.

Vad tror ni, borde vi förstärka på nått sätt, och isf hur?

PS. Som ni ser så är bygget inte klart, vi ska bla sätta strävor mellan alla reglar

2. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Byggbeskrivningar.se

3. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    90x90 hammarbandet i bakkant är för klent med ditt avstånd på stolparna. Sedan har du för lång spännvidd på takstolarna. Du skulle behöva sätta en balk på mitten av huset för att klara dig med dina takstolar

4. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Limträbalk 90×90, är det verkligen för svagt? Tyckte vi tog i då vi valde dom, hade blivit över efter ett annat bygge

Vi skulle ev kunna sätta en till plint i mitten på byggnaden med en stolpe och sätta en balk på längden för att stötta upp takbalkarna i mitten, men vill verkligen helst undvika det..
    Finns det nått annat sätt att göra?
    Jag tycker jag har sett många lika stora byggnader som ser ut att ha mkt vekare takkonstruktion, typ med balkar som går i rutmönster.. Ska kolla om jag hittar exempel bilder

5. E
    Medlem · Nivå 9
    Det är tyvärr inte i närheten att dom takstolarna ska räcka. I snözon 3 Med 45x220 c24 på cc600 så har du en maximal fri längd på 3.55 meter. Ladda ner träguidens app så har du alla värden du behöver.

Du kan ju eventuellt bygga om den till en fackverkstskstol eller en W - takstol. Dom brukar klara lång spännvidd.

Gällande hammarbandet så måste du gå upp i dimension.

6. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    90x90 är ingen balk utan pelare. Fackverkstakstolar är starkare än dina trots klenare dimensioner. Precis som påtalats så kolla med träguiden så får du se vad som krävs. Med dina dåliga lutning kan du få stora mängder snö på taket och du vill inte att det rasar in

7. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Nej det vill jag verkligen inte!
    Fick hjälp på en bygghandel då jag köpte grejerna å han sa att detta skulle duga, men tycker nu när vi fått upp det att det såg klent ut därför jag ville dubbelkolla här (å tur var väl det verkar det som )

Vi tänker nu att vi sätter en extra balk 45×220 stående, på insidan av pelarna längst med baksidan upp mot takstolarna, och stöttar upp med en extra 45×145 på de befintliga pelarna (som alltså ovanstående balk ska ligga på), för att förstärka hammarbandet bak på byggnaden.

Sen får vi sätta en pelare i mitten. Då blir facken 3.5×4.5m.
    Gör en pelare av 2 45×220 och den längsgående takstolen som ska stötta upp befintliga takstolar tänkte vi också 2 45×220.
    Känns som dessa förstärkningar borde räcka..?

8. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Tack, har laddat hem appen å kollat, synd jag inte visste att den fanns innan vi fått upp allt
    Ska göra förstärkningar/förbättringar å hoppas vi får en byggnad som håller många år!

9. P
    Medlem · Nivå 7
    För att taklutningen ska innebära en reduktion av snölasten krävs över 30 graders lutning - så inte mycket att hämta där (vid 60 grader är den noll). I söder kan snölasten ibland kännas dryg att dimensionera för med tanke på hur små mängder det ”vanligtvis” kommer nu för tiden - men i Norrland skulle samma tanke inte infinna sig.

Håller med föregående att någon form av takstol är lämplig med tanke på spännvidd och snözon, även syftet med byggnaden talar för detta.

10. P
    Medlem · Nivå 7
    Hur hög blir pelaren i mitten?

11. J
    Medlem · Nivå 24
    Med dessa takbjälkar kommer du att få en max nedböjning på ca 250 mm! Risken för brott är överhängande. Det enda realistiska alternativet är att byta ut dem mot limträ. Minst 90x360. En 9 m lång balk på mitten skulle få väldigt stora dimensioner. 90x90 räcker inte som hammarband med det avstånd mellan stolparna som du har (2,4 m?). Minst 90x225 limträ krävs. Tyvärr så kan man inte räkna med att bygghandlare har kompetens inom detta område.

12. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Den blir ca 305, men om vi ska lägga balk på den så blir det ju - balkens bredd, så 283 isf

13. Rebblan
    Medlem Nivå 1
    Jag vill verkligen inte byta ut takbjälkarna, känns som absolut sista lösningen isf om inget annat går..
    Det är ca 2.4 mellan stolparna.
    Den i mitten tänker jag att man isf gör 2st 4.5m. alltså att den går från mittstolpen på ena sidan å till stolpen på mitten. Samma på andra sidan.

Synd att vi blivit miss informerade, ska inte anlita denna bygghandel igen..

14. M
    Medlem · Nivå 11
  15. P
    Medlem · Nivå 7
    2st 45x220 C24 som pelare blir för klent, antingen 3st (skruvlimmade) eller en limträpelare 115x115 GL30h.