pulpettak.kan man avända bjälklag i stället för limträ??

5k läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    hej!
    Har lite funderingar över hur man får ner kostnaderna för ett pulpettak?
    Vi har 4 bärandeväggar måttet mellan väggarna är 5 resp 6 meter + lutningen på 14grader.
    Huset är 12 meter.om man lägger limträbalkar cc 1200 betyder de att de blir 10st limträbalkar mellan varje bärande vägg..
    Me andra ord 30st...kommer me andra ord bli extremt många och på de viset även dyrt.:(

Kan man använda bjälklag istället för limträbalkar?
    Vilka spännvidder klarar bjälklagar på 220mm,takbeklädnade är falsad plåttak.snözon är norra sthlm.
    Eller kan man använda annat material för att få ner priserna något.

Mkt tacksam för svar

2. L
    Medlem Nivå 4
    Ett alternativ är kertobalkar, lätta och smidiga att arbeta med och priset är hyfsat. Dom längsta jag hade var 7m. Finns flera fabrikat.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Är dom billigare änn limträbalkar?
    Vad kostar dom ca?
    Så bjälklag kan man glömma eller?

Tack för svaret

4. A
    Medlem Nivå 15
    Måste du ha massiva balkar? Det finns ju fackverksbalkar, mer som vanliga takstolar fast för pulpettak. De borde inte kosta mer än vilken takstol som helst.

5. S
    Medlem Nivå 3
    De behöver inte vara massiva balkar bara de håller..
    De kommer täckas helt av innertaket så de känns onödigt att köpa dyra fina limträbalkar.
    fackverksbalkar låter intressant;ska kolla närmare på sånna.Berätta gärna mer om sånna om du vet mer..

mvh

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Du kan kolla swelite.
    www.swelite.com

Jag har frågat om priset på en R-regel i 170mm, den var ungefär dubbelt så dyr som en 45x170.
    Men då blir det ingen kostnad för spill, då man får dom i specad längd.
    Och vid beställning av flera tror jag att lite rabatt kan räknas fram.
    Och i allt större dimensioner, t.ex 300mm, borde bli mer och mer prisvärt jämfört med massivträ, tror jag.

Det är bl.a. Woody-butikerna som för swelites sortiment. Men för offert kan man nog vända sig till swelite direkt med.

7. S
    Medlem Nivå 3
    Låter mkt intressant..Mejlade precis dem å frågade lite:)
    Har du använt deras produkt tidigare eller kanske vet nån som gjort de?

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har inte använt lättreglarna, men jag funderar på att göra det.
    Men nu är huset väldigt långt ifrån färdigritat än så länge, så något definitivt beslut finns inte än. Ingen offertfråga heller då.

Min tanke är att eventuellt ersätta väggreglar och mellanbjälklag och, om tillämpligt, takbjälkar med lättreglar.
    I yttervägg samt tak borde dessa ge mindre köldbrygga.

9. A
    Medlem Nivå 15
    Fackverksbalkar gör de på takstolsfabriker. Vänd dig till någon takstolsfabrik med din förfrågan.

10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jag är inte säker på om jag förstår frågan... men... http://www.takstolsfabriken.se/pul_takstol.php?form_id=10
    kan detta vara något?

Finns en annan variant oxå, då kör man med en större lutning på översidan tex 18grader och en lägre på undersidan tex 10 grader, då kan man få ryggåstak inne fast man har fackverkstakstolar, har inte hittat länkar till sådana, kan skicka bilder på byggen som använt sådana via mejl, då jag inte har rättigheterna på dessa bilder.

Här kan man annars se en massa olika varianter http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10495/k2.gif

själv har jag tänkt använda saxtakstolar, för att slippa hantera stora limträbalkar.

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men om nu dessa lättreglar ger mindre köldbryggor genom den smala mittskivan så måste det samtidigt bli en hel del merjobb att skära till tunna isoleringsremsor att fylla detta hålrum med.

Men jag kan nog ta det....

12. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Borde det inte funka om man väljer cc118 mellan takstolarna?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: