Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Prylarnas pris: Pryl-HLR

1. T
    Medlem · Blekinge · 7 948 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag vet inte vad jag ska tro. Undrar om Svk och de andra verkligen kör ikapp det dom förlorade i frekvens. Radioklockan borde vara et ypperligt mätinstrument för detta. Kanske Svk använder en mer komplicerad metod, t ex att bilda integral över uppmätta frekvensvärden. Klart att det finns mätfel i en sådan metod.
    Den simpla radioklockan räknar ju bara svängningarna på nätet, det kan inte bli så många omvandlingsfel, bara Schmittsen funkar!

2. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 541 inlägg

Sammy_j

Renoverare
    Jörgen stödjer vill jag minnas förklarar proceduren i denna artikeln. Vill minnas att det då fanns två olika klockor i kraftcentralen. En går på nät spänning den andra på batteri. Sen ser man till att dom syncar under dygnet

https://techworld.idg.se/2.2524/1.450428/kraften-bakom-kraften

Edit: tydligen var det inte den länken, försökt googla artikeln som handlar om just kontrollrummet men den verkar inte finnas längre :(

Redigerat 16 sep 2019 23:42
  3. M
    Medlem · Västragötaland · 184 inlägg

Mick13

Medlem
    På troktumlarens trumma eller i anslutning tillden brukar detsittaen klixontermosta som fungerar som överhettningsskydd. Det är inte ovanligt att den gerupp. Googla på klixon om du inte vet hur den ser ut. det sitter en kabel i var ende av den prova att koppla i hop dem med lämplig kabelsko men dra ut kontakten först så du slipper överraskningar. får du värme iden så finns det nya på nätet lagade själv förra husets tvätt maskin för 400kr med en ny tömningspump. Nästa steg är att kolla om elementen är hela och att kablarna inte till dem är avbrända.

4. M
    Medlem · Västragötaland · 184 inlägg

Mick13

Medlem
    sorry, svarade utan att lästdetta inlägget, men du hittade klixoenen.

5. 5
    Husspekulant · Haparanda · 1 380 inlägg

50procent

Husspekulant
    Den rätta benämningen är termoelement alternativt termostat,
    Klixon likt Ballofix är varumärkesnamn.

6. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 369 inlägg

MultiMan

Medlem
    Bortsett från alla kondensatorer och spruckna lödningar man fixat så har jag räddat livet på hundratals typ datorfläktar (alltså 40-180mm främst. Är det glidlagrade så fungerar i princip alltid en högklassig motorolja med tillräcklig filmstyrka som bot genom att fylla ut glappet efter slitaget och stanna kvar i många år till (och nej, symaskinsolja är inte i närheten så bra). Är det kullagrade så fixar det kanske 75% av fläktarna. Så länge inte lagerkulorna hunnit bli fyrkantiga så fyller olja ut och minskar både oljud och friktion så mycket att även dessa fläktar oftast lever i många år till. Började med detta för ca 20 år sedan och av de fläktar jag fortfarande använder hemma har inte en enda slutat fungera. I något undantagsfall har jag behövt droppa i ny olja efter 5-7 år.

7. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 369 inlägg

MultiMan

Medlem
    Ingen större fara:

8. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 9 995 inlägg

13th Marine

Renoverare
    Det var just ämnet @PNO skrev om som jag tänkte på.
    Så vad jag menade på var bara att man skulle vara försiktig.

9. S
    Medlem · Uppsala · 1 130 inlägg

Strontus

Medlem
    Faran med att reparera just mikrovågsugnar är väl risken för mikrovågsläckage som jag förstår det. Något som är svårt att konstatera utan läckagekontroll efteråt.

10. A
    Anonym
    Men hur skulle det gå till. Det är ju en plåtburk. Typ bara om man inte skulle få dit luckan...

11. S
    Medlem · Uppsala · 1 130 inlägg

Strontus

Medlem
    Nu är jag ingen expert, men som jag förstår det så läcker magnetronen lite åt sidorna, så det är viktigt att höljet är monterat så att det inte uppstår några glipor någonstans, något som är svårt att garantera/se vid demontering/montering.

12. K
    Medlem · Uppsala · 46 inlägg

koppla

Medlem
    Blev lite inspirerad av denna tråden och började fundera på om jag skulle kunna fixa till den risiga diskmaskinen, istället för att köpa en ny. Några trasiga tryckknappar på panelen, samt att både över- och underkorgen håller på att disintegreras.

Glad i hågen sökte jag fram reservdelar hos Cylinda. Knapparna var ju överkomliga till 47 kr för fyra stycken, men en underkorg gick på 1.200:- och överkorgen på 1.600:-.

Det blir ingen HLR.

Roade mig med att snabbt på ett ungefär summera alla reservdelar som fanns till min maskin, skulle jag köpa alla skulle det kosta över 35.000:-! :crysmile:

13. A
    Anonym
    Vad betyder HLR?

14. S
    Medlem · 594 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Fastighetstumlare har tidigare haft två temperaturskydd monterade på elementet, det ena av samma sort som TS dvs försett med en återställningsknapp och det andra av den sorten som släpper när det har svalnat.

Det här (whirlpool) var en stygg variant men de här sakerna är standardsaker så en ordentlig rengöring, kontroll
    av att fläkten är ok och byte av skyddet är inte så farligt. Vad kan jag tänka mig att skyddet kostar ... 200:- en gissning.

Huvudkostnaden är jobbet !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.