Jag har ett utrymme bredvid källardörren där jag tänkte platsbygga en fläktkonvektor.
(Jag vet att det finns att köpa osv osv osv osv men nu vill jag bygga en)
Måtten är ca 30x20x230 och tanken är att ha in/utlopp golv/tak (eller tvärt om skit samma just nu...)
Någon som har tips på lämplig relativt billig kylare som man kan stapla i detta utrymme? Vill ju såklart uppnå maximal area men det får nog ändå bli som det blir beroende på vad som finns. Googlat runt endel och visst finns det småkylare men hittar inget klockrent. Det bör väll vara koppar för vattnet och inte aluminium tex.
Areor under 4kvm totalt är inte intressant för då kan det kvitta. Ett syfte är att kunna nyttja vattnet i acctanken när tempen droppar. tex 30gradigt vatten. dT=8grader. Area 4kvm. värmeavgivning 50W/m2K (optimistiskt)
=> 8*4*50=1600W (50W/m2K kanske blir 30-40 men rätt storleksordning iaf... ). Ett annat syfte är att kunna boosta temperaturen i köket på ett enkelt sätt strax innan man kommer hem från jobbet eller går upp på morgonen så fläkten kommer bli överdimensionerad för att kunna gå i boostmode

.
Bygga en egen alufläns med kopparrör är ett alternativ men det blir ganska dyrt och svårt att få bra termisk kontakt mellan vattenrören och aluminium, samt att få upp yta på ett enkelt sätt... . Eftersom jag vill kunna köra rejält med luftflöde så måste denna kontakten vara god... därav att en "riktigt" kylar är att föredra.
Budget: max 4-5k annars börjar det bli lite väl dyrt även om det är mest en rolig grejj
Hoppas någon har tips