Byggahus.se

Provtryckning indikerar läckage

1. T
    Självbyggare · Skåne · 2 800 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Har en PEM-slang i mark som jag tryckte upp med 6 bar tryckluft.
    Under natten har det sjunkit till 5,2 bar.

Är det här något att oroa sig för?

Slangen är ca 350 meter lång och inte använd på säkert 20 år. Vad jag vet är där skarvar på minst två ställen.
    Då jag satt nya Beulco-kopplingar i ändarna med lintätning så tänker jag att en provtryckning med luft kanske läcker lite i dessa kopplingar då linet inte tätar förräns det blivit vått. Dessutom är min erfarenhet att tryckluft är svårare att täta än vatten.

2. T
    Medlem · 3 101 inlägg
    Jag tror du måste börja med ett högre tryck i början som du sedan sänker. För när slangen expanderar så sjunker trycket. Kan ha varit det du indikera.
    Dvs dra upp trycket till 6 bar om det är kollektor. Vänta 1h och sänk till tex 4 bar och låt vara så ett par timmar.
    De är den sänkta trycknivån som du ska indikera läckage med.

3. T

tompaah7503

Självbyggare
    Ok! Det vore en bra idé.
    Det är en PEM-slang för vatten från brunn. Höjdskillnaden är 20 meter (2 bar) och slangen är äldre (troligen från 76) samt märkt PN 6,3.

Så om jag ska marginal till 4 bar i huset så kan jag bara trycka upp till 6 bar då det kommer vara 6 bar nere vid pumpen med 4 bar vid huset.

Men om den stabiliserar sig vid 5,2 bar eller däromkring så är det gott nog. Kan leva med 3 bar i ledningssystemet, är mest intresserad av att inte få oväntat slangbrott om något skulle haverera och pumpen trycka upp till 6.

4. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 709 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Kan vara att temp på luften du tryckt in, har sjunkit från 20c(din utetemp) till 10c (jordens temp om slangen är nedgrävd). Detta gör ju att trycket går ner. Avvakta. Gå över kopplingarna med såpvatten i blomspruta, du ser direkt om det bubblar. Akta dig för tryckluft, en nippel med 6bar som lossnar tar död på dig. Bättre med vatten.

• Laddar…
  5. T

tompaah7503

Självbyggare
    Aha, så kan det troligen vara, att temperaturen får luften att krympa.

Tack för varningen. Hade velat trycka med 6 bar vatten men den pump jag har hemma orkar bara trycka upp till ca 2,5. Med höjdskillnaden gav det iofs 4,5 nere i brunnen men ville ändå trycka upp det till 6 bar för att vara på säker sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.