2 331 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Provtrycka värmesystem med luft eller vatten?
Jag har en stuga med vattenburen värme som står tom i vinter utan värme.
Hela systemet är tömt, pannan och radiatorerna är bortplockade. T.o.m kallvattnets alla kranar och vattenmätaren är bortplockad (avstängt i gatan)
När jag monterat tillbaka radiator, termostater och panna och ska provtrycka systemet; bör jag då fylla systemet med luft eller vatten?
Om något rör har frusit sönder i golven så kanske det är lättare att höra än att ”se” när det blir blött.
vad tror ni?
Hela systemet är tömt, pannan och radiatorerna är bortplockade. T.o.m kallvattnets alla kranar och vattenmätaren är bortplockad (avstängt i gatan)
När jag monterat tillbaka radiator, termostater och panna och ska provtrycka systemet; bör jag då fylla systemet med luft eller vatten?
Om något rör har frusit sönder i golven så kanske det är lättare att höra än att ”se” när det blir blött.
vad tror ni?
MIn röris körde ,med lufttryk.. Det är ju jobbigt om man kör med vatten och så börjar det läcka
.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Luft fungerar inte så bra att prova med om det är ”pyspunka”. Små läckor ger väldigt litet tryckfall. Trycket kommer att variera naturligt med temperaturen. Å andra sidan. Du provtryckter troligen med expansionskärlet, Då har du i praktiken ändå luft som ”tryckregulator”.
Jag har provtryckt kulvertrör och sugledning till en brunn tidigare.
Kulverten provtrycktes med vatten enbart.
Sugledningen med luft enbart.
båda gångerna hade jag en manometer som visade trycket (jag har för mig att jag hade 3kg). Detta fick sitta i 24 timmar utan tryckfall. Så båda metoderna fungerar bevisligen.
Men finns det några fördelar eller nackdelar som jag inte tänkt på?
Kulverten provtrycktes med vatten enbart.
Sugledningen med luft enbart.
båda gångerna hade jag en manometer som visade trycket (jag har för mig att jag hade 3kg). Detta fick sitta i 24 timmar utan tryckfall. Så båda metoderna fungerar bevisligen.
Men finns det några fördelar eller nackdelar som jag inte tänkt på?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd om byte av värmesystem i villa (oljepanna och luft/luft)
Värme allmänt -
Byta ut värmesystemet, men mot vad? Fjärrvärme eller luftvattenpump
Värmepumpar -
Val av nytt värmesystem, Bergvärme vs Luft/vatten
Värmepumpar -
Nytt värmesystem, luft/vatten, Panasonic T-CAP All-in-one 12kW
Värmepumpar -
Lufta golvvärmesystem
Vatten & Avlopp