Kanske tjatigt ämne, men jag har en liten fundering:

Jag har två slingor inkopplade till en fördelare. I söndags kopplade jag dit returledningen och kopplade stigaren via en kulventil till en trädgårdsslang och fyllde på vatten. Trycket hamnade på 3,2 bar. Efter ett par timmar hade trycket gått ned till 3,05 bar och efter lite letande hittade jag en luftningsventil som det kom några droppar ur. När jag idag efter drygt 2 dygn tittar på manometern så är trycket 2,9 bar. Lite otäckt tycker jag...

Om nu mot förmodan en skruv hittat ned till slangen på något ställe skulle det sjunka så här sakta?

Eller finns det någon annan förklaring till att trycket sjunker? T ex så finns ju en viss mängd luft i slingorna. Kanske löser sig luften i vattnet och trycket sjunker? Eller så är det något kallare idag än i söndags? Eller så har plasten i slangarna gett med sig en aning och utvidgats och på så sätt har fått trycket att sjunka?

Manometern är väl inget under av precision så man får ta avlästa värden med en nypa salt...

Vad tror ni?

Självklart har ju vattnets volym med temperatur att göra - Hur mycket har omgivande temperatur förändrats grovt?

Som jag fick förklarat för mig av FLVP installatören så kommer trycket över tid (veckor-månader) att sjunka ngt pga att vattnet innehåller gas som evaporerar.

På ngt dygn kan nytillkommet vatten i en stor slinga säkert sjunka ngt - det viktiga är ju att det inte fortsätter sjunka ned de efterföljande dygnen dock...

/K

Mikael_L
kedjehusspekulant skrev:
Kanske tjatigt ämne, men jag har en liten fundering:

Jag har två slingor inkopplade till en fördelare. I söndags kopplade jag dit returledningen och kopplade stigaren via en kulventil till en trädgårdsslang och fyllde på vatten. Trycket hamnade på 3,2 bar. Efter ett par timmar hade trycket gått ned till 3,05 bar och efter lite letande hittade jag en luftningsventil som det kom några droppar ur. När jag idag efter drygt 2 dygn tittar på manometern så är trycket 2,9 bar. Lite otäckt tycker jag...
3,2 bar -> 2,9 bar på två dygn tycker jag inte låter oroväckande.
Du kan ju kolla något dygn till, men antagligen är det bra och isåfall kommer det vara omkring 2,9 bar även de kommande dagarna. Trycker är rätt kraftigt temperaturberoende, trycker stiger som regel när det blir kallare. Så det kan som sagt gå både upp och ner.

När jag hade gjutit kunde trycket variera mellan 1 bar och 5 bar mellan natt och dag i solljus.
När huset kommit upp, så inget solljus längre påverkade blev variationerna betydligt mindre, men fortfarande flera 1/10 bar.

Mikael_L
MathiasS skrev:
Det är tätt. Den lilla trycksänkning du ser beror på att rören utvidgar sig av trycket. Jag har följt Wirsbos anvisning för provtryckning:

[länk]

Den brukar ifrågasättas av någon här på forumet, minns inte vem, som menar att betydligt högre tryck ska användas.
Uponor anger 1,5 x driftstryck.
Driftstrycket brukar väl ligga på ...?
0,7 - 1,5 bar ??

Provtryckning vid 3 bar bör väl i vilket fall räcka gott.

Ja men den signifikanta händelsen man letar efter vid provtryckningen är att trycket åter stiger efter att man sänkt det initialt höga trycket. Detta orsakas av det vi pratat om tidigare, att rören utvidgar sig (och återgår till normalform).

Vad gäller det högre trycket så får ni leta på forumet, kan inte minnas vem det är som menar att boreglerna kräver annat. Min minnesbild sist jag kollade upp detta pga detta påstående var att Wirsbos instruktion ändå var ok, men jag har teflonminne så detaljerna är borta....

Lite svårare att få upp driftstryck x 1,5 när man ska prova vv/kv.

Hur göra då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.