Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Provtrycka golvvärme med luft.

1. Gimner
    Husägare · Östraljungby · 278 inlägg

Gimner

Husägare
    Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska koppla och vad jag behöver för grejer för att provtrycka med luft.

Jag gör en garage plata och ska inte bygga på den förens nästa år så kan inte provtrycka med vatten.

Någon som kan komma med lite tips.

Har en bild på fördelaren här.

Hur ska man koppla det och vad behöver man för grejer?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200913_220435.jpg

2. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Jag håller på precis nu.
    Såhär ser min uppställning ut. Jag har bara två slingor, de 4 oanvända anslutningarna är för framtida bruk.
    IMG_20200920_175500688-01.jpeg

Man ska kanske trycka med vatten egentligen, men jag kör luft nu och här, 3 bar.
    Slingan är redan ingjuten, så det blir inget roligt om det inte är tätt. :(

3. perra i skogen
    Medlem · Dalarnas · 451 inlägg

perra i skogen

Medlem
    Varför inte provtryck med glykolvatten. Då kan det inte frysa, sen ger det lite rostskydd till resten av systemet när du väl kopplar in.
    Sen ser du tydligt vart det läcker.

4. Scsi
    Hobbysnickare · Värnamo · 173 inlägg

Scsi

Hobbysnickare
    En fråga jag ser bara 1 slinga? Det är väl stigare och retur? Eller missar jag något?

5. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Matningen är de blå slangarna (faktiskt bara 17mm) och sen i mittenfördelaren så sitter det två vita 10,5mm slangar, som går till badrummets golv.
    Jag har fö problem med att det inte är tätt.
    Jag måste prova att ta bort avluftarna, det kan vara de som läcker (det är ju liksom deras uppgift ;)).

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 199 inlägg
    Hur ska vattnet kunna cirkulera om det är en slang till varje slinga?

7. Scsi
    Hobbysnickare · Värnamo · 173 inlägg

Scsi

Hobbysnickare
    IMG_20200921_080746.jpg

Alltså jag kanske är ute och cykla men jag tänker så här.

Orange = stigare med värme från din vp
    Blå = retur med kallvatten från gv till vp

Rosa = 1 slinga. 1 rör för stigare och 1 rör för retur.

Eller hur tänker du? Eller har jag fel?

8. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Exakt.
    Och pos 1, 2, 4 och 5 på fördelaren är lediga platser där jag tänkt ev utbyggnad med ytterligare 4 st slingor med 10,5 mm slang (roth).

9. useless
    Men det är väl bara en slinga ansluten?

10. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Ja sorry, jag skrev fel.

11. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 2 036 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Jag hade undvikit att provtrycka med luft, ska man ändå göra det använd max 0.3bar. Det blir lätt otäckt om något går fel vid provtryckning med luft (sprängverkan).

Ett bättre alternativ är glykol i vattnet eller att blåsa slingorna tomma med luft efter att man har provtryckt. När jag gjöt min golvvärme provtryckte jag den med vatten innan gjutning, sedan tömde jag slingorna med kompressorn inför vintern.

• Laddar…
  12. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 808 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Luften blir dessutom lite missvisande då den expanderar/krymper vid temperaturförändringar.
    Jag byggde en egen attrapp för ett par år sedan och tryckte slingorna med stadsvattnet, strax över 2 bar. Tycker det ger en tydlig indikation om eventuellt läckage.
    I mitt fall 17mm Uponor Slang.
    För en platta som skall stå över vintern är en glykolblandning en lösning alternativt som tidigare talare - Att blåsa ur dem med tryckluft.

13. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Jag har i tidigare yrke provtryckt upp till 800 bar :surprised: :sweat:
    Då får man tänka sig lite för vad man gör, eller nja inte speciellt mycket, för de höga trycken var saker med extremt små volymer.

Farligast var ju flera hundra liters behållare som skulle provtryckas med måttliga tryck på några bar. Då var vatten det normala mediet.

En golvvärmeslang med några bar är ju inte farligare eller värre än trycktluftslangen från kompressorn. Den rycker man ju ibland ur med fullt tryck i och det blir ett ordentligt oljud när luften töms, värre än så är det inte.
    Om en koppling sticker? Tja, om det är 2 cm trycksatt yta och 5 bar så är kraften som verkar när den kastas iväg ca 10kg, en hammare är mycket mycket farligare.
    Vill man ta det säkra före det osäkra så har man skyddsglasögon på sig.

Det sämsta med luft som provtryckning av GV-slingor som jag ser det är att luft är så kompressibelt, så det döljer små läckage med nästan omärkligt tryckfall. Så en längre provperiod är nog bra, dvs kolla trycket under ett helt dygn, eller gärna ännu längre ...

Och förövrigt, vad läcker lättast ut?
    Vattenmolekylen är en liten molekyl, jag misstänker att N2 är större. Men å andra sidan är H2O en dipol och får andra egenskaper gentemot andra molekyler ...
    Detta sista är alltså en fråga från mig, som jag inte vet svaret på.

• Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · 43 945 inlägg
    Där är vätska ännu värre.

I mina långtidstester i förra arbetslivet så såg vi mycket tydligt vid kl 18 och vid kl 07, hur trycken ändrades när ventilationen i lokalerna gick ner på lågfart och rumstempen ändrades några tiondels grader.
    Vid trycktest med luft syntes inget (edit: eller väldigt lite).

Det är bra. Jag körde med vätska när jag provtryckte innan gjutningen av plattan. Och glykolen är nog bara bra att låta vara kvar, korriosionsskydd för delar av värmesystemet och lite säkerhet ifall huset skulle frysa när man är på tre veckors Thailandsresa i januari. Jag har ca 25% glykol i mina slingor.
    Man kan dock vara uppmärksam på att glykol kombinerat med automatpåfyllare av vatten till radiatorkretsen innebär en viss liten risk. Men automatpåfyllare har väl knappt någon villa?

Redigerat 21 sep 2020 10:44
  15. useless
    Syre kan ju diffundera in i en slang som är vattentät eller via ett mikroläckage där inte vatten läcker ut.

Provtryckning med gas/luft kan vara farligt men riskerna är nog, som sagt var, ganska små med några meter slang ingjuten i betong.
    Däremot ställs det väldigt stora krav om man gör det yrkesmässigt - Det ska finnas kompetens, upprättas riskanalys och avgränsas riskområden, verktygen ska vara vara dokumenterat provade, etc. Så jag gissar att alla rörisar använder vatten för att det är enklare.
    https://www.av.se/globalassets/file...r-eller-undertryck-foreskrifter-afs2006-8.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.