Byggahus.se
MathiasS MathiasS skrev:
Med tryckluft kan man nog blåsa ut tillräckligt med vatten. Det räcker inte med att göra systemet trycklöst.

Det gäller ju allt annat vatten i huset också, allt måste tömmas.
Ok då vet jag!
Högre tryck som jag har nu (2bar) gör ju även att fryspunkten sjunker. Fast det är extremt marginellt.

Är inte det enklaste att dra igång värmen då så att du håller 10-15 grader i huset?

MathiasS MathiasS skrev:
Är inte det enklaste att dra igång värmen då så att du håller 10-15 grader i huset?
har inte kopplat in systemet till min befintliga värmepump än. Är en hel del jobb med rördragning, shuntventil osv. Det blir gjort nästa år först...

Är inte isolerat än heller, så värmeförlusterna skulle bli enorma :-D

• Gilla
piehog
  • Laddar…
Borde det enklaste inte vara att tömma det med tryckluft?

Har någon tips på vad för pump jag ska ha för att tömma det? (Gärna från Biltema). Vill helst inte ringa rörmokaren för detta.

Du kan inte tömma med en pump. Antingen pumpar du in glykol, eller så blåser du ut vattnet med tryckluft.

Problemet för dig är att du aldrig kan få ut allt vatten i slangarna, det kommer att bli en samling någonstans som kan frysa. Dessa slangar klarar knappt en lätt frysning utan att spricka även om dom är ingjutna. Köp en lite VVB för knappt en lusing och en lite billig pump som klara varmt vatten ca + 25 C , termostaten ställs på ca + 10 C . Då är du helsäker i detta, det är en billig försäkring mot att hacka upp golvet för nya slangar. Samt en kostnad som är bråkdel för hantverkare/eget pul i byggets helhet. Och kunna sova lugnt på nätterna. Vet dom som har satt in en Tesy 12 L med en liten pump för badrum och det fungerar utmärkt.

Edit Med dito så kommer plattan att torka upp till nästan noll i fuktighet , inte helt fel det med när resten ska snickras.

• Gilla
deas34
  • Laddar…
Försök ej att tömma med Luft!!!!!! Har lagat golvvärme där vederbörande trodde med säkerhet att dom fått ur allt vatten. Är golvvärmen ingjuten då spricker slangen direkt om det blir en ispropp i den pga den är ingjuten och inte kan expandera så mkt. Har vart med om detta två gånger. Ena gången var det så illa så det läckte så mkt vid nästa provtryckning så det fick läggas ny golvvärme då det förmodligen var sprickor och revor som uppkommit när det frös. Så blanda i glykol eller sprit och pumpa runt istället med en blandning av 30-40%

Ringde LK precis också.

Deras tips var nog att tömma systemet helt. Anledningen till det är att om man använder glykol så måste det rensas ur systemet senare.

Men att tömma slangarna helt är som ni tidigare sagt svårt. Använda manuell pump avrådde de från, man behöver en kompressor. Sedan blåser man med lite varm luft för att få vattnet att dunsta.

Att installera en VVB och pump är ju ett jäkla projekt för mig som inte kan VVS alls. Ville helst inte belasta systemet med varmt vatten redan pga risken för sprickor i betongen. Risken kanske är liten för sprickor men den finns och eftersom jag ska ha synligt golv så är det inte så kul.

Ser ut så här. Nästa vecka ska betonggolvet slipas. Väggar och tak är oisolerade ett tag till. Oisolerat källarrum med nygjutet betonggolv och väggar täckta med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej frågar du mig så behöver du inte tömma ur precis allt sen om du kör sprit utan du tömmer bara ur så mkt du kan med tryckluft

Sen förstår jag inte vad dom menade med att du måste tömma allt? Vi kör ju glykol i återvinningsanläggningar som frostskydd samt i vissa golvvärmesystem med när det är nödvändigt så det behöver du inte heller

Ställ in en byggfläkt så att det är minst några plusgrader där.

D deas34 skrev:
Okej frågar du mig så behöver du inte tömma ur precis allt sen om du kör sprit utan du tömmer bara ur så mkt du kan med tryckluft
Om jag nu pumpar in glykol (typ 15 liter, motsvarar ca 30% då totala vattenvolymen är 48l) så ska det alltså räcka med att rengöra systemet efteråt med tryckluft? Lät på LK-gubben som att det var dåligt att glykolen kommer in i värmesystemet. Jag kommer alltså koppla in min CTC IZenith350 som idag värmer elementen i huvudhuset till golvvärmen i denna utbyggnad (via kulvert).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.