14 966 läst · 108 svar
15k läst
108 svar
Provtrycka golvvärme LK
Ok då vet jag!MathiasS skrev:
Högre tryck som jag har nu (2bar) gör ju även att fryspunkten sjunker. Fast det är extremt marginellt.
har inte kopplat in systemet till min befintliga värmepump än. Är en hel del jobb med rördragning, shuntventil osv. Det blir gjort nästa år först...MathiasS skrev:
Är inte isolerat än heller, så värmeförlusterna skulle bli enorma :-D
Problemet för dig är att du aldrig kan få ut allt vatten i slangarna, det kommer att bli en samling någonstans som kan frysa. Dessa slangar klarar knappt en lätt frysning utan att spricka även om dom är ingjutna. Köp en lite VVB för knappt en lusing och en lite billig pump som klara varmt vatten ca + 25 C , termostaten ställs på ca + 10 C . Då är du helsäker i detta, det är en billig försäkring mot att hacka upp golvet för nya slangar. Samt en kostnad som är bråkdel för hantverkare/eget pul i byggets helhet. Och kunna sova lugnt på nätterna. Vet dom som har satt in en Tesy 12 L med en liten pump för badrum och det fungerar utmärkt.
Edit Med dito så kommer plattan att torka upp till nästan noll i fuktighet , inte helt fel det med när resten ska snickras.
Edit Med dito så kommer plattan att torka upp till nästan noll i fuktighet , inte helt fel det med när resten ska snickras.
Försök ej att tömma med Luft!!!!!! Har lagat golvvärme där vederbörande trodde med säkerhet att dom fått ur allt vatten. Är golvvärmen ingjuten då spricker slangen direkt om det blir en ispropp i den pga den är ingjuten och inte kan expandera så mkt. Har vart med om detta två gånger. Ena gången var det så illa så det läckte så mkt vid nästa provtryckning så det fick läggas ny golvvärme då det förmodligen var sprickor och revor som uppkommit när det frös. Så blanda i glykol eller sprit och pumpa runt istället med en blandning av 30-40%
Ringde LK precis också.
Deras tips var nog att tömma systemet helt. Anledningen till det är att om man använder glykol så måste det rensas ur systemet senare.
Men att tömma slangarna helt är som ni tidigare sagt svårt. Använda manuell pump avrådde de från, man behöver en kompressor. Sedan blåser man med lite varm luft för att få vattnet att dunsta.
Att installera en VVB och pump är ju ett jäkla projekt för mig som inte kan VVS alls. Ville helst inte belasta systemet med varmt vatten redan pga risken för sprickor i betongen. Risken kanske är liten för sprickor men den finns och eftersom jag ska ha synligt golv så är det inte så kul.
Deras tips var nog att tömma systemet helt. Anledningen till det är att om man använder glykol så måste det rensas ur systemet senare.
Men att tömma slangarna helt är som ni tidigare sagt svårt. Använda manuell pump avrådde de från, man behöver en kompressor. Sedan blåser man med lite varm luft för att få vattnet att dunsta.
Att installera en VVB och pump är ju ett jäkla projekt för mig som inte kan VVS alls. Ville helst inte belasta systemet med varmt vatten redan pga risken för sprickor i betongen. Risken kanske är liten för sprickor men den finns och eftersom jag ska ha synligt golv så är det inte så kul.
Om jag nu pumpar in glykol (typ 15 liter, motsvarar ca 30% då totala vattenvolymen är 48l) så ska det alltså räcka med att rengöra systemet efteråt med tryckluft? Lät på LK-gubben som att det var dåligt att glykolen kommer in i värmesystemet. Jag kommer alltså koppla in min CTC IZenith350 som idag värmer elementen i huvudhuset till golvvärmen i denna utbyggnad (via kulvert).D deas34 skrev: