Verkar inte helt bra.
Trycket kan (och brukar) förändras med omgivningstemp, men då bör du se 2,6 bar igen någon gång då tempen i rummet blivit densamma.
Slangarna är jag rätt säkra på att de inte läcker. Har inspekterat varje meter. Men kanske fördelaren inte är tät? Det är presskopplingar.
Temperaturen är ungefär utomhustempen så den varierar en del. Men borde inte slangen sträcka på sig lite och trycket sjunker, för att stabilisera sig?
Anvisningarna för LK är ingen hemlighet och då LK inte har något separat sortiment för golvvärme likt andra tillverkare (= samma slang som för tappvatten) så gäller den allmänna dokumentationen
Fast LK har har PE-RT som komplement till PEX. PE-RT är väl inte godkänd för tappvatten?
OBS, se det som fråga för jag är nyfiken, jag vet inte själv
Kan ju vara att slangarna utvidgar sig lite av vattentrycket, och att det därför sjunker (ännu en orsak till varför man enligt anvisningarna ska börja med ett extra högt tryck och sedan sänka). Kan också vara att du tryckt med vatten som hade annan temperatur än ongivningen, och att trycket ändras lite när temperaturen på vattnet ändrats?
Att det har sjunkit säger inte så värst mycket. Pumpar du upp igen så vill du däremot se att det håller sig mer konstant. Sjunker det igen så har du säkert nått som läcker.
Om jag får återgå till frågan om lämpliga tryck så tycker jag inte det är så enkelt att man bara gör vad anvisningen säger. Om man är rörmokare så ja, då är det det som gäller. Fixar man själv kan man fundera på vad det är man provtrycker.
Letar man efter produktionsfel i röret när man kör det höga trycket eller är det kopplingarna man provtrycker?
Jag är bara intresserad av att trycka rören och då ställer jag mig högst frågande till att trycka på en nivå som aldrig uppstår i värmesystemet, oavsett vad rören är klassade till.
Just nu har jag fortsatt tryck i slingorna eftersom vi lade armeringen idag och vill säkerställa tätheten.
Trycket är just nu 2.1 bar. Det var 2.6 bar i fredags.
1. Skillnad i temperatur
2. Rören fortsätter att expandera (större volym).
Föreslår att du separerar trycksättning inför gjutning från provtryckning.
En annan fråga, lite off topic.
Hur svårt är det att dra Pexrör i tomrör efteråt? Hade nämligen tänkt dra golvvärmerör 16mm till badrummet lite senare då det är en särskild gjutform där för eps-cement.
Just nu är det rätt snäva vinklar. Är det okej om jag drar tomrören ovanpå armeringen istället för under som de ligger just nu? (I bilden går de längs väggen). Det rör som går ovanpå armeringen är varmvatten till badrummet. Kallvattnet går under cellplasten.
Hur menar du med att separera? Min ide från början var att behålla det tryck jag har nu, 2.2 bar även under gjuttillfället.
Jag menar att detta är två separata övningar. För provtryckning av rören, håll dig till tider etc och observera tryckökninge efter sänkningen från det högre trycket. När du är klar med det kan du sätta ett tryck vilket som helst på rören som lite extra skydd och kontroll under gjutningen.
En annan fråga, lite off topic.
Hur svårt är det att dra Pexrör i tomrör efteråt? Hade nämligen tänkt dra golvvärmerör 16mm till badrummet lite senare då det är en särskild gjutform där för eps-cement.
Just nu är det rätt snäva vinklar. Är det okej om jag drar tomrören ovanpå armeringen istället för under som de ligger just nu? (I bilden går de längs väggen). Det rör som går ovanpå armeringen är varmvatten till badrummet. Kallvattnet går under cellplasten.
[bild]
Hur mycket betong blir det ovanpå rören? Jag tror det är klokt att dra så rakt som möjligt om du ska dra i rör i efterhand.
Tack för inspel. Hade kunnat köra PEM men nu har jag Uponors tomrör så jag drar om de så det blir raka istället. Insåg först i efterhand det kunde bli svårt trä rör i rör.
Tack för inspel. Hade kunnat köra PEM men nu har jag Uponors tomrör så jag drar om de så det blir raka istället. Insåg först i efterhand det kunde bli svårt trä rör i rör.
alltså helt nybörjare på golvvärme men i våras la jag slingor för första gången. Ställde bla fråga här på forat om det inte var smidigare att lägga ner pem som är släta invändigt än räfflade skyddsrör. Tyvärr tvivlade jag så jag körde på det folk svarade, räfflade skyddsrör. Nu testade jag iof aldrig med pem men visst tusan måste det funka bättre med slät väg när man ska efterdra... nu var det golvspån och mellanbjälklag så gick att lösa men på ett ställe fick jag ta upp ett 100mm hål för att komma åt att hjälpa till. Men tipset är, diagonalkapa golvslangen och skala ner kanten samt glidex. Men det sagt, nästa gång kommer jag köra med pem