Byggahus.se

Provade att lägga plastmatta själv..

1. Jonas_Olofsson
    Medlem Nivå 4
    Håller på att renovera min hall, tidigare låg ett trägolv sedan 1965 så vi tyckte det hade gjort sitt och vi ville ha en plastmatta istället.
    Slet bort det och installerade centraldammsugare samtidigt.

Har nu lagt dit golv-spånskivor.

Anledningen till att jag vill ha en plastmatta är för att det tidigare har legat en i trappen och jag vill nu ha samma golv i trappen och hallen på övervåningen. (Plastmattan stämmer ju höjdmässigt med trappnosen)

Har även plastmatta i två andra rum som vi renoverat, har då anlitat riktig golvläggare.

Denna gången tänkte jag prova själv, köpte matta och lim och tog tag i det hela.

Såhär ser det ut.

Dock är det bara att inse faktum, något gjorde jag fel.
    (Är nu 1 dygn sedan jag lade på mattan.)

Spånskivorna var helt fria från smuts/damm, lade ut limmet med tandad spatel då det enl mattläggaren inte kunde bli fel (för mycket/lite lim)
    Rullade ut mattan och gnodde ut luftblåsorna med början ifrån mitten och ut mot kanterna.
    Lade på lim på ena halvan först och gjorde det färdigt innan jag tog andra halvan.
    Såg riktigt jämnt och fint ut.

Ändå så blev det inte riktigt slätt, drar man foten över golvet så känner man ojämnheter.
    Är det luftbubblor? Känns ganska hårt...?!

Vad har jag gjort för fel?

Sen så efter att mattan kommit på plats så är jag lite tveksam till om det verkligen är rätt mönster, tycker den är lite för lik det golv som låg där innan så ev blir det en annan matta (fast frun tycker det ser jättebra ut :) )

Man lär sig av misstagen, eller hur var det nu!

Tacksam för svar!

2. Jonas_Olofsson
    Medlem Nivå 4
    Ingen som vet?

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Luftbubblor? NI saknar inget marsvin eller
    annat husdjur? ;)

Mvh Putte

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 7
    Är det luftbubblor så kan det kanske fungera att sticka hål på bubblan med en supertunn nål. Testa på ett ställe där det inte syns så mycket om det kan fungera.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I vår lägenhet var det några bubblor som började resa sig några månader efter att golvet vart nylagt. Vår hyresvärd skickade hit en hantverkare, (från samma firma som gjort ursprungsjobbet, tro?) som fixade till det.

Han värmde ett tag med en varmluftspistol på bubblan, sen strök han ned den.
    På min fråga så menade han att uppvärmningen var bra för att få limmet att fästa igen.

Det kanske kan vara ett tips. Men jag tror att man måste vara försiktig med, så man inte pajar mattan helt istället. Tyvärr glömde jag att försöka kolla ungefär hur varmt han gjorde det.

OBS, jag kan absolut ingenting om golvplastmattor annars, så du/ni får ta det här "rådet" som ni vill.

6. Jonas_Olofsson
    Medlem Nivå 4
    Verkar inte vara luftbubblor iallafall, golvet är lika hårt överallt, ungefär som att det skulle varit för mycket lim, vilket jag finner ganska otroligt med tanke på den tandade spatlen jag använde. Tänderna i den portionerar ju ut "rätt mängd"...

7. P
    Medlem Nivå 5
    Vad är det för golvspån du lagt och hur ? Kontrollerade du (rätskiva) att golvet var plant innan du la på matta ?

8. snackan68
    Medlem Nivå 6
    Åhhhh - vad läskigt!

// Snäckan

9. H_L
    Medlem Nivå 6
    Kan man tänka sig att golvspånet har blivit ojämnt av fukten i mattlimmet? Jag ingen aning - bara spånar...... :)

10. P
    Medlem Nivå 1
    det ser ut på bilden som att det är ett litet gruskorn eller liknande som har smugit sig in under mattan. det är väldigt lätt hänt, ta en hammare och ett "mellanlägg" o knacka ner "blåsan" så borde det lösa sig
    MVH mattläggare

11. P
    Medlem Nivå 1
    det är nog inte spånskivan som har svällt av golvlimmet det har jag väldigt svårt att tänka mig!

12. M
    Medlem Nivå 9
    Väcker en gammal tråd

Hur gick det? Är i tagen att lägga matta och vore ju kul att veta vad det var för fel.