Byggahus.se

Proppen lossnar när man diskar; vill ha förslag

5k läst  17 svar

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Jag bor i en etta utan diskmaskin och diskar alltså för hand. Tycker det är onödigt med diskmaskin i mitt fall men däremot vill jag förbättra min diskmiljö. Största problemet är att proppen sitter mitt i hon och lossnar hela tiden när något kommer åt den. Ibland lossnar den redan när man fyller på vattnet.

Skulle vilja ha förslag på vad man kan göra åt detta. Vad finns det för propp-alternativ att köpa? Hålet är 7 cm i diameter (när man skruvat bort silen). Har gjort lite research men verkar som många intressanta produkter är bredare.

Bifogar en bild på min ho. Tacksam för hjälp! Skicka gärna länkar på förslag som skulle passa min ho.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ho.jpg

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Silicon?

3. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Vad ska jag göra med silicon?

4. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Täta proppen?

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Göra den lite grövre däremot sitta fast bättre

6. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Vill helst ha en bottenventil med inbygg propp som sitter fast mer ordentligt och inte ligger löst ovanpå och riskerar knuffas bort av disk.

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Redigerat 10 mar 2014 11:56
  8. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Det låter ju helt klart som alternativ. Det jag hade hoppats kunna hitta är nog en korgventil för 7cm diameter. Men det verkar inte finnas?

9. T
    Medlem · Nivå 19
    Du får köpa/låna en punch så har du snabbt ett hål rätt storlek för en korgventil ;) eller fila ;)

10. HandySmurf
    Allvetare · Nivå 8
    Har en sådan där diskbänk i sommarstugan. Proppen brukar ligga kvar ganska bra när man fyllt på med varmt vatten och diskmedel. Tyvärr är det som du säger att den åker iväg när man kommer åt den med något tungt.

Sedan får man förstås byta propp ibland då den blir stel och tätar sämre när man använt den mycket. Köper nya på Hemköp. Typ sådan: http://www.maria.se/Main.aspx?ObjectID=197

11. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Ja, och därför ville jag kolla upp om man kunde få någon stabilare och bättre lösning genom att byta ut ventilen. Men det kanske inte finns någon bottenventil med mer permanent propp som passar hålet? Man måste kanske byta hela diskbänken i så fall?

Edit: Diskbänken är i alla fall tydligen en FRANKE.

Redigerat 10 mar 2014 14:33
  12. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Kolla med Franke
    Det brukar vara väldigt tillverkar specifikt med silarna och därmed monteringen

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Tjenare Peter, dyker upp folk man känner här hela tiden :D

14. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Ja det är väl så. Det står inget på Frankes webbsida så får nog kontakta dom och fråga. Annars verkar det som det får bli en gammal sorts propp eller byta hela diskhon.
    Nämen tjena! Vad kul :)

15. G
    Medlem · Nivå 14
    tänker du typ korgventil? se trådar om korgventiler innan du byter :)
    gaia