Hej,
Senaste dagarna så har proppen (6A) börjar gå med ett POFF! när man tänder lampan i hallen. Det sker helt random. Lampan kan stå på en hel dag utan problem men så plötsligt POFF! när man tänder den. Inga större förändringar har gjorts i slingan som går på nämnda propp (tv har installerats). Slingan har alltid varit svag och inte klarat en grovdammsugare i närliggande uttag, då har proppen gått men då utan POFF! Såhär ser det ut i strömbrytaren och armaturen. Ser inte helt ut sett med mina lekmannaögon. Vad tror ni är felet?
Senaste dagarna så har proppen (6A) börjar gå med ett POFF! när man tänder lampan i hallen. Det sker helt random. Lampan kan stå på en hel dag utan problem men så plötsligt POFF! när man tänder den. Inga större förändringar har gjorts i slingan som går på nämnda propp (tv har installerats). Slingan har alltid varit svag och inte klarat en grovdammsugare i närliggande uttag, då har proppen gått men då utan POFF! Såhär ser det ut i strömbrytaren och armaturen. Ser inte helt ut sett med mina lekmannaögon. Vad tror ni är felet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 068 inlägg
Det där ser ut som en halogenlampa. Vilken effekt har lampan? Halogen har en ganska elak startström.
Detta ska ställas mot din säkring. Är det smältsäkringar eller dvärgbrytare? Kan du fota säkringen så vi ser vilken typ det är.
En elfirma kan troligen efter kontroll säkra upp till 10 A.
Annars är det enklast att prova en LED-lampa där istället.
Detta ska ställas mot din säkring. Är det smältsäkringar eller dvärgbrytare? Kan du fota säkringen så vi ser vilken typ det är.
En elfirma kan troligen efter kontroll säkra upp till 10 A.
Annars är det enklast att prova en LED-lampa där istället.
Tack för snabba svar!!! Jag tog ner lampan nu och kollade - en sladd har legat direkt mot lampan ovanpå och smällt. Kan det vara detta som felar? Den utstickande tråden i strömbrytaren är inget problem?
Yes, jag har en elpolare som ska byta bottenplattan i proppskåpet (som är förvirrat och kaosartat)
Yes, jag har en elpolare som ska byta bottenplattan i proppskåpet (som är förvirrat och kaosartat)
Det där ser inte så bra ut, ser ut som det har varit en redig kortis och gått varmt! I strömbrytaren är det inte, med 99% säkerhet.Antwerpen skrev:
Tack för snabba svar!!! Jag tog ner lampan nu och kollade - en sladd har legat direkt mot lampan ovanpå och smällt. Kan det vara detta som felar? Den utstickande tråden i strömbrytaren är inget problem?
Yes, jag har en elpolare som ska byta bottenplattan i proppskåpet (som är förvirrat och kaosartat)![]()
Den där sladden är slut, sönderbränd. Ta ner, ur drift, byt sladd. Nu.
När den börjar skifta färg till brun->svart av värme börjar det bli kortis i den.
När den börjar skifta färg till brun->svart av värme börjar det bli kortis i den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flytta strömbrytare till utsida av garderob
El -
Proppen går hela tiden efter spisbrand (induktionshäll)
El -
Skjutdörr garderob, anslag mot strömbrytare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Spottar slutat fungera men inte fönster/julkontakterna som går på samma strömbrytare
El -
Proppen går när jag trycker på strömbrytaren
El