Det är väl förmodligen bara att kasta mikrovågsugnen, men jag kollar ändå om någon har aning om vad som kan vara fel - och isåfall hur jag kan åtgärda - bättre för miljön att laga än att kasta.
Mikron är från 2015 år gammal och av märket Samsung ME82V. Så fort jag startar mikron så går proppen. Jag har provat två gånger. Även kyl och frys är kopplade till samma propp. Men detta har fungerat i 8 år, så jag vet inte varför det inte fungerar nu. Jag ser inget uppenbart fel på mikrovågsugnen. Men den kanske bara har blivit för gammal. Någon som har tips?
Mikron är från 2015 år gammal och av märket Samsung ME82V. Så fort jag startar mikron så går proppen. Jag har provat två gånger. Även kyl och frys är kopplade till samma propp. Men detta har fungerat i 8 år, så jag vet inte varför det inte fungerar nu. Jag ser inget uppenbart fel på mikrovågsugnen. Men den kanske bara har blivit för gammal. Någon som har tips?
Jag hittade en säkring inuti mikrovågsugnen som är paj (jag har kollat med en multimeter). Kan det vara så lätt att bara byta ut säkringen?
Säkringen heter 250V 10A, och jag mäter den till att vara 6,3 mm x 31,3 mm. Det står också "65TL" på den.
Kan jag köpa denna säkring som ersättare? "Glasrörssäkring 6x32 mm 10 A (F)"
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/glasrorssakring-6x32-mm-10-a-snabb-f-p41124. Den verkar finnas i två varianter, Trög och Snabb. Hur vet jag vilken jag behöver?
Säkringen heter 250V 10A, och jag mäter den till att vara 6,3 mm x 31,3 mm. Det står också "65TL" på den.
Kan jag köpa denna säkring som ersättare? "Glasrörssäkring 6x32 mm 10 A (F)"
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/glasrorssakring-6x32-mm-10-a-snabb-f-p41124. Den verkar finnas i två varianter, Trög och Snabb. Hur vet jag vilken jag behöver?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det som är intressant ska stå i andra änden på säkring, före spänningen. 65TL tror jag är något annat. Den ser ut att ha ett keramikhus och därmed tåla höga kortslutningsströmmar vilket säkringen från Kjell inte klarar. Du riskerar glassplitter i apparaten om Kjells säkring används. Men jag skulle våga prova. Välj den tröga.
Det vore märkligt om denna trasiga säkring skulle orsaka en för hög ström vid användning.
Det vore märkligt om denna trasiga säkring skulle orsaka en för hög ström vid användning.
Det står tyvärr inte något i ändarna på denna säkring. Om jag skall välja en med keramikhus, vilken skulle du då rekommendera?Bo.Siltberg skrev:
Det som är intressant ska stå i andra änden på säkring, före spänningen. 65TL tror jag är något annat. Den ser ut att ha ett keramikhus och därmed tåla höga kortslutningsströmmar vilket säkringen från Kjell inte klarar. Du riskerar glassplitter i apparaten om Kjells säkring används. Men jag skulle våga prova. Välj den tröga.
Jag har felsökt ytterligare och upptäckte att en switch som skall känna av om mikrodörren är stängd alltid var nertryckt, oavsett om dörren var öppen eller stängd. Men nu har petat lite på den, och den verkar fungera som den ska nu. Jag har dubbelkollat med en multimeter. Kan detta vara orsaken till att säkringen i mikron gick, vilket i sin tur gjorde att proppen gick?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Om inte mikron kan känna av ifall dörren är öppen eller inte, dvs om mikron kan gå med öppen dörr, då är det skroten som gäller IMHO. Kanske värt att skicka den till ESV. Du har väl aldrig försökt köra mikron med dörren öppen så det låter även här osannolikt att den trasiga switchen skulle lösa säkringen i centralen.
Det kan vara svårt att hitta keramiksäkringar i dagligvaruhusen. Det ska ev vara nån lokal vitvarureparatör. Jag brukar skicka efter, men då kan det vara svårt att bara köpa en, men här är en: enda... https://www.tme.eu/se/details/35621000029/sakringar-6-3x32mm-troga/littelfuse/
Men jag skulle nöja mig en glasrössäkringen från Kjell. Löser den, även om den går i bitar, så är det antingen skroten eller servicefirma som gäller.
Det kan vara svårt att hitta keramiksäkringar i dagligvaruhusen. Det ska ev vara nån lokal vitvarureparatör. Jag brukar skicka efter, men då kan det vara svårt att bara köpa en, men här är en: enda... https://www.tme.eu/se/details/35621000029/sakringar-6-3x32mm-troga/littelfuse/
Men jag skulle nöja mig en glasrössäkringen från Kjell. Löser den, även om den går i bitar, så är det antingen skroten eller servicefirma som gäller.
Om du har riktig funktion på dörrspärren, så prova med en ny säkring.
Ett lite långsökt felfall, som löser säkringen i mikron, skulle kunna vara att luckan öppnats med mikrovågskällan igång och att då lasten på generatorn blivit helt fel t.ex. "öppen utgång" ger "kortslutning" vid generatorn.
Ett lite långsökt felfall, som löser säkringen i mikron, skulle kunna vara att luckan öppnats med mikrovågskällan igång och att då lasten på generatorn blivit helt fel t.ex. "öppen utgång" ger "kortslutning" vid generatorn.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Med felet på den switchen, så skulle jag nog skrota ugnen direkt, utan någon ytterligare felsökning. Det är en funktion som blir direkt livsfarlig om den inte funkar.
Om felet bara sitter i mikrobrytaren d.v.s. inga mekaniska fel för övrigt, så måste den naturligtvis bytas ut, men en brytare är ju betydligt billigare än en helt ny ugn.
Tack för svaren! Jag såg en video
om vanliga problem på mikrovågsugnar, och om jag förstår det rätt så är det vanligt att switch för dörr inte fungerar som den ska. Eftersom switchen fungerar nu så byter jag säkringen mot den på Kjell, så får vi se om det löser sig. Annars blir det skroten.
(Switchen ifråga är inte paj, det är bara den röda knappen (se bild ovan) som av någon anledning hade fastnat i "on"-läge. Jag gissar att det var fett eller något som gjorde att den fastnade. Men jag har rengjort den och testat massor - och den verkar som sagt fungera som den ska nu.)
(Switchen ifråga är inte paj, det är bara den röda knappen (se bild ovan) som av någon anledning hade fastnat i "on"-läge. Jag gissar att det var fett eller något som gjorde att den fastnade. Men jag har rengjort den och testat massor - och den verkar som sagt fungera som den ska nu.)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men det är ett fel som överhuvudtaget inte får vara möjligt att det uppstår. Det är tänkbart att ugnen har någon säkerhetsfunktion som har löst ut säkringarna pga. det här. Något i stil med en extra switch, och om inte båda har samma läge så blir det kortslutning.
Men jag skulle inte våga använda en mikro där detta fel har visat sig kunna uppstå.
Men jag skulle inte våga använda en mikro där detta fel har visat sig kunna uppstå.
Det sitter två switchar vid dörren. Den ena fungerade, den andra inte. Så det var nog precis som du beskriver.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden