Halloj, hoppas någon här kan hjälpa mig.
Jag ska ta ut en gammalduschkabin men det finns inga kranar för att stänga av vattnet så jag verhöver en 'propp' eller ett lock till vinkelkopplingen på bilden. Röret uppåt tänke jag ta bort alltså.
Kollade lite på rörfirmornas hemsidor men det är ju omöjligt att veta vad jag ska köpa hem innan jag kopplar isär.
På Classe heter de bara 'Lock R 10 eller R15' på andra sidor 'Lock med packning G20 '.
Är det nån vänlig själ som vet vad jag borde ha ?
Röret är 1/2 tum.
Jag ska ta ut en gammalduschkabin men det finns inga kranar för att stänga av vattnet så jag verhöver en 'propp' eller ett lock till vinkelkopplingen på bilden. Röret uppåt tänke jag ta bort alltså.
Kollade lite på rörfirmornas hemsidor men det är ju omöjligt att veta vad jag ska köpa hem innan jag kopplar isär.
På Classe heter de bara 'Lock R 10 eller R15' på andra sidor 'Lock med packning G20 '.
Är det nån vänlig själ som vet vad jag borde ha ?
Röret är 1/2 tum.
Tum, R-gänga & G-gänga är för gängkopplingar.
Du har klämringskopplingar, då är det mm som gäller.
Man har ”aldrig” en gängkoppling där det är tänkt att vara klämringskoppling, en av anledningarna är att klämringskopplingen kan spricka.
Man har heller aldrig en plankoppling på en klämringskoppling utan att använda en planadapter, anledningen är att smala änden på klämringskopplingen kan skära sönder planpackningen med tiden.
Man har ”aldrig” en gängkoppling där det är tänkt att vara klämringskoppling, en av anledningarna är att klämringskopplingen kan spricka.
Man har heller aldrig en plankoppling på en klämringskoppling utan att använda en planadapter, anledningen är att smala änden på klämringskopplingen kan skära sönder planpackningen med tiden.
Så nu blev jag än mer förvirrad över vad jag ska handla på migDemmpa skrev:
Tum, R-gänga & G-gänga är för gängkopplingar.
Är det en " 12 mm VA-propp jag ska ha." ?
Du köper två sådana proppar som visas i #4H hakan_975 skrev:
Skruvar loss och kapar röret så du får loss muttrarna. Sätter i proppen och skruvar tillbaka muttern och drar åt. Då blir det tätt. Proppen vänder du så ”håligheten” vetter utåt, så du ser den.
Klicka här för att svara