Halloj, hoppas någon här kan hjälpa mig.
Jag ska ta ut en gammalduschkabin men det finns inga kranar för att stänga av vattnet så jag verhöver en 'propp' eller ett lock till vinkelkopplingen på bilden. Röret uppåt tänke jag ta bort alltså.
Kollade lite på rörfirmornas hemsidor men det är ju omöjligt att veta vad jag ska köpa hem innan jag kopplar isär.
På Classe heter de bara 'Lock R 10 eller R15' på andra sidor 'Lock med packning G20 '.
Är det nån vänlig själ som vet vad jag borde ha ?

Röret är 1/2 tum.

• Vinkelkoppling och rör markerade med röd text på vägg, sökande efter rätt lock för 1/2 tums rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur grova är rören som du ska koppla bort?

Immobil Immobil skrev:
Hur grova är rören som du ska koppla bort?
!/2 tum :p

H hakan_975 skrev:
!/2 tum :p
Då är det en 12 mm VA-propp du ska ha.
1945906.jpg

• Gilla
hakan_975
  • Laddar…
Tum, R-gänga & G-gänga är för gängkopplingar.
Du har klämringskopplingar, då är det mm som gäller.

Man har ”aldrig” en gängkoppling där det är tänkt att vara klämringskoppling, en av anledningarna är att klämringskopplingen kan spricka.

Man har heller aldrig en plankoppling på en klämringskoppling utan att använda en planadapter, anledningen är att smala änden på klämringskopplingen kan skära sönder planpackningen med tiden.

Var får du 1/2 tum måttet ifrån? Är det helt säkert att det inte är 15mm rör?

ådal ådal skrev:
Var får du 1/2 tum måttet ifrån? Är det helt säkert att det inte är 15mm rör?
Alltså.. jag är ju ingen rörmokare :D
Så jag använde skiftnyckeln för att mäta
Skiftnyckelns käftar framför måttband som visar mått i centimeter på ett träbord.
Skapa konto
En skiftnyckel som håller ett måttband mot träbakgrund, används som improviserat mätverktyg.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Tum, R-gänga & G-gänga är för gängkopplingar.
Du har klämringskopplingar, då är det mm som gäller.

Man har ”aldrig” en gängkoppling där det är tänkt att vara klämringskoppling, en av anledningarna är att klämringskopplingen kan spricka.

Man har heller aldrig en plankoppling på en klämringskoppling utan att använda en planadapter, anledningen är att smala änden på klämringskopplingen kan skära sönder planpackningen med tiden.
Så nu blev jag än mer förvirrad över vad jag ska handla på mig :rofl:
Är det en " 12 mm VA-propp jag ska ha." ?

H hakan_975 skrev:
Så nu blev jag än mer förvirrad över vad jag ska handla på mig :rofl:
Är det en " 12 mm VA-propp jag ska ha." ?
Du köper två sådana proppar som visas i #4
Skruvar loss och kapar röret så du får loss muttrarna. Sätter i proppen och skruvar tillbaka muttern och drar åt. Då blir det tätt. Proppen vänder du så ”håligheten” vetter utåt, så du ser den.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.