Har haft problem under en längre period att man får fylla på vatten i bergvärmen och har trott att det var säkerhetsventilen som hade gett upp eftersom det droppade ganska frekvent ur skallerröret. Men nu har jag bytt den och trycker fortsätter att sjunka för mig. Droppande har försvunnit men nu verkar det skjuta ut vatten i vågor istället. Har ställt en kakburk under skvallerröret och den fyller det upp ganska bra under ett dygn.
Har tryckt försiktigt på expansionkärlet och där blåser det ut luft så verkar inte vara problem med den heller. Vad fan kan de va? Lägger upp lite bilder på installationen, den kan verka lite rörig med detta är pga att det även var en gammal vedpanna inkopplad i systemet som en röris var här och kopplade bort. Hade även problemet innan dom var här.
Har tryckt försiktigt på expansionkärlet och där blåser det ut luft så verkar inte vara problem med den heller. Vad fan kan de va? Lägger upp lite bilder på installationen, den kan verka lite rörig med detta är pga att det även var en gammal vedpanna inkopplad i systemet som en röris var här och kopplade bort. Hade även problemet innan dom var här.
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Det kan ju vara så att det läcker någonstans. Jag antar att huset är inte det nyaste längre. Hade samma problem och så lindade jag hushållspapper runt rören under alla element för att se om någon koppling var otät. Det visade sig att en radiator hade rostskador på undersidan så den byttes väldigt kvickt. Nu är allt stabilt.
Det är alltså säkerhetsventilen på dricksvattnet som öppnar och pytsar ut vatten emellanåt. Man ser på din bild ett rött expansionskärl med en manometer, är det på dricksvattensidan? Vad är det för öppningstrycks på din nymonterade säkerhetsventil? Ska stå tryckt på den. Vad visar manometern vid röda expansionskärlet?
När varmvattenberedaren har delvis eller helt tömts på varmmvatten, då fylls den med kallt dricksvatten. När detta kalla dricksvatten värms, då utvidgar det sig och den extra vattenvolymen måste ta vägen någonstans. I armaturen där säkerhetsventilen sitter, ska det finnas en backventil så vatten inte kan gå baklänges. Har man inget expansionskärl, då öppnar säkerhetsventilen. Säkerhetsventilen för dricksvatten öppnar troligen vid ca 9 bar.
Vad har du för vattentryck på ditt dricksvatten? Brukar vara ca 4 till 6 bar.
Du har kanske skaffat fel säkerhetsventil, en för radiatorvatten som öppnar vid 1,5 bar?
Vi skaffade faktiskt ett expansionskärl 8 liters för dricksvatten tål 10 bar, som sitter mellan säkerhetsventilen och varmvattenberedaren. Det fångar upp utvidgningsvolymen vid vattnets värmning i varmvattenberedaren och inget pytsas ut ur säkerhetsventilen, som det gjorde tidigare utan expansionkärlet. Men det är nog inte många som har sådana expansionskärl.
Se länk i detta forum och där inlägg nr 9
https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvattenberedare-utanfoer-badrum.281250/
När varmvattenberedaren har delvis eller helt tömts på varmmvatten, då fylls den med kallt dricksvatten. När detta kalla dricksvatten värms, då utvidgar det sig och den extra vattenvolymen måste ta vägen någonstans. I armaturen där säkerhetsventilen sitter, ska det finnas en backventil så vatten inte kan gå baklänges. Har man inget expansionskärl, då öppnar säkerhetsventilen. Säkerhetsventilen för dricksvatten öppnar troligen vid ca 9 bar.
Du har kanske skaffat fel säkerhetsventil, en för radiatorvatten som öppnar vid 1,5 bar?
Vi skaffade faktiskt ett expansionskärl 8 liters för dricksvatten tål 10 bar, som sitter mellan säkerhetsventilen och varmvattenberedaren. Det fångar upp utvidgningsvolymen vid vattnets värmning i varmvattenberedaren och inget pytsas ut ur säkerhetsventilen, som det gjorde tidigare utan expansionkärlet. Men det är nog inte många som har sådana expansionskärl.
Se länk i detta forum och där inlägg nr 9
https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvattenberedare-utanfoer-badrum.281250/
Redigerat:
Expnsionkärlet går till bvp, den nya säkerhetsventilen öppnar vid 9 bar och dricksvattnet runt 4 barA Arnodt skrev:Det är alltså säkerhetsventilen på dricksvattnet som öppnar och putsar ut vatten emellanåt. Man ser på din bild ett rött expansionskärl med en manometer, är det på dricksvattensidan? Vad är det för öppningstrycks på din nymonterade säkerhetsventil? Ska stå tryckt på den. Vad visar manometern vid röda expansionskärlet?
När varmvattenberedaren har delvis eller helt tömts på varmmvatten, då fylls den med kallt dricksvatten. När detta kalla dricksvatten värms, då utvidgar det sig och den extra vattenvolymen måste ta vägen någonstans. I armaturen där säkerhetsventilen sitter, ska det finnas en backventil så vatten inte kan gå baklänges. Har man inget expansionskärl, då öppnar säkerhetsventilen. Säkerhetsventilen för drircksvatten öppnar troligen vid ca 9 bar.
om vi börjar från början när vi köpte huset så hade jag ett konstant tryck på 0.8 bar i expansionskärlet vid bvp. hade en nyutbildad rörmokare här som skulle hjälpa mig att förklara lite hur allt funkade eftersom jag fortfarande hade vedpannan kvar inkopplad på systemet. det slutade med att han skruvade på påfyllningen och kollade på fel manometer så att säkerhetsventilen löste ut på dricksvattnet. sedan dess har det alltid droppat vatten ur skvallerör, minst 1 liter/dygn och trycket på exp bvp sjunker så man får fylla på då och då. trodde att ett byte av den säkerhetsventil skulle fixa problemet och det gjorde den delvis. det har slutat droppa men trycker sjunker fortfarande i expansionskärlet. har sjunket med 0,2 bar sedan jag bytte ventilen :/ sen är frågan, ska ratten på bild 1 vara fullt utskruvad?
2 den har jag använt när jag har fyllt på
systemet, är detta rätt?
2 den har jag använt när jag har fyllt på
systemet, är detta rätt?
Din ventil Nr. 2 är inte det en backventil. Kanske är en ventil? Jag gissar att den kopparvattenledningen går till din bergvärmepumps radiatorvattenkrets(dvs till ditt röda expansionskärl) och ledningen är till för att kunna fylla på vatten på radiatorkretsen.
Som någon påpekar kan du ju ha läcka på någon radiator. De kanske inte är helt nya?
Man har två olika kretsar ett för radiatorvatten för uppvärmningsändamål, som har lågt tryck, ca 0,5 -1,0 bar. Sedan har man en krets för tappvarmvatten med varmvattenberedare, och på det har man fullt vattenledningstryck, ofta ca 4 till 6 bar.
Dessa två kretsar är skilda världar, ska man inte förväxla.
Att din 9 bars säkerhetsventil öppnar, har nog inget att göra med att du förlorar tryck på radiatorvattenkretsen. Du kanske har en liten läcka på någon radiator eller i en radiatorvattenledning i golvet.
Som någon påpekar kan du ju ha läcka på någon radiator. De kanske inte är helt nya?
Man har två olika kretsar ett för radiatorvatten för uppvärmningsändamål, som har lågt tryck, ca 0,5 -1,0 bar. Sedan har man en krets för tappvarmvatten med varmvattenberedare, och på det har man fullt vattenledningstryck, ofta ca 4 till 6 bar.
Att din 9 bars säkerhetsventil öppnar, har nog inget att göra med att du förlorar tryck på radiatorvattenkretsen. Du kanske har en liten läcka på någon radiator eller i en radiatorvattenledning i golvet.
Redigerat:
ja det verkar du ha rätt i för det är den jag har fått skruva på för att fylla på radiatorkretsern,A Arnodt skrev:
jag vet att nån termostat i ett element läcker lite, ser att det hänger någon droppe ibland men inte så att det blir en pöl på golvet. kan det räcka för att trycket ska sjunka såpass mycke?A Arnodt skrev:Din ventil Nr. 2 är inte det en backventil. Kanske är en ventil? Jag gissar att den kopparvattenledningen går till din bergvärmepumps radiatorvattenkrets(dvs till ditt röda expansionskärl) och ledningen är till för att kunna fylla på vatten på radiatorkretsen.
Lite svårt att se, men
Nr 1 är ventilrör och ska vara fullt utskruvad
Nr2 är påfyllningsventil
Att trycket sjunker kan bero på att exp kärlet är dåligt eller har för lite luft, när då tempen i systemet sjunker så sjunker trycket.
I mitt system så här jag ett för litet kärl för min stora tank, och jag tappar 0,5 bar mellan sommar o vinter , inte säkert det är så hos dig men kolla exp kärlet. Tryck in schrader ventilen i botten, pyser det är det bra inget pys eller vatten , dåligt.
Nr 1 är ventilrör och ska vara fullt utskruvad
Nr2 är påfyllningsventil
Att trycket sjunker kan bero på att exp kärlet är dåligt eller har för lite luft, när då tempen i systemet sjunker så sjunker trycket.
I mitt system så här jag ett för litet kärl för min stora tank, och jag tappar 0,5 bar mellan sommar o vinter , inte säkert det är så hos dig men kolla exp kärlet. Tryck in schrader ventilen i botten, pyser det är det bra inget pys eller vatten , dåligt.