K
Det låter ju lovande! Menade inte som att du skulle behöva försvara ditt val, bara nyfiken på vad jag missat. Och jag tror det är som med det mesta gällande bygg, ingen garanti att det går åt fanders men kanske en något förhöjd risk. Sen om det är i storleksordningen några procent eller av större magnituder vet jag ej

För varmt för att sätta tätskikt idag så bygger vidare på altanen.

Nu förstår t.o.m. frugan vad planen är 😉 Altan under byggnation vid ett vitt hus, med verktyg och material utspridda på den halvfärdiga strukturen, omgiven av grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Altanbygge med verktyg och träplankor, laser på stativ, omgiven av hus och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Dags för en liten uppdatering.

Äntligen har jag fått leverans av kantstenen jag beställde för evigheter sedan!

[bild]

Stenen var enligt uppgift 40 mm tjock men det visade sig vara en sanning med modifikation då tjockleken varierade ganska friskt. Fick pussla en del med att hitta lämpliga ”grannstenar”. Blev även en del shimsande då han som gjöt krönbalken (alltså jag) inte insåg hur mycket lättare det hade varit att vara petnoga där från början. Precis när jag skulle börja limma fast dem så öppnade sig himlen vilket var ganska glädjande då jag dels var trött och dels blev jag glad för att få naturens hjälp med att vattna gräsmattan som jag sådde i påsk.

Ett annat halvt bakslag är att vi ändrat oss gällande keramik i poolen. Planen från början var 9 mm granitkeramik men nu har vi bestämt oss för glasmosaik istället. Mosaiken är bara 4 mm. Det innebär att jag måste putsa upp väggarna runt inlopp, lampor och bräddavlopp då putsen är satt för att de tjockare plattorna ska liva med dessa. Min första tanke var att jag bara kunde köra lite tjockare fix där men blev vänligt men bestämt avrådd från det av Mapei då fixets öppettid var sjukt kort och att man inte kommer ha tid att experimentera med tjocklekar i det momentet. Så puts ska på så snart jag har ett par dagars uppehållsväder i prognosen.

När kantstenen är på plats är det dags att börja bygga pooltaket.
Även här har jag stött på lite patrull då jag beställde skenorna från ett Slovakiskt företag (Umakov). Hjulen kom i leveransen men inga skenor och något kollinummer finns inte utan status enligt fraktbolaget är att allt är levererat. Så detta ska jag bråka om på engelsk-slovakiska imorgon. Just nu ångrar jag lite att jag var snål och inte handlade i Sverige men det var mer än halva priset. Hoppas på snabb lösning här annars står bygget lite still.

Som framgår av bild har jag reglat upp nedre planet av altanen, dvs den som polltaket ska vila på i öppet läge. Jag vill inte bygga vidare innan pooltak och motor etc är injusterat. Så lite sur är jag. Men det löser sig såklart.

Målsättning är badpremiär på midsommar. Har ännu inte träffat en enda själ som tror att jag kommer klara det 😂
Jag är nyfiken på kantstenen. Hur fäste du den? Och hur mycket ungefär skiljde det i tjocklek? Blev det bra?

N nybyggarn3 skrev:
Jag är nyfiken på kantstenen. Hur fäste du den? Och hur mycket ungefär skiljde det i tjocklek? Blev det bra?
Det blev hyfsat bra tycker jag. Det skiljde någon millimeter hit och dit vilket gick att parera ok men det som störde mest var att hörnstenen och de vanliga stenarna skiljde i bredd. Det är ju svårare att trolla bort.

Fäste det hela med Essve Eestack. Ett helt otroligt dyrt lim som enligt uppgift kunde ta upp ojämnheter vilket det ju var en del på själva poolkanten. Har skällt på byggaren om det :) Det sitter som berget. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska foga dem eller inte och isf med vad.

Ännu en långhelg och då kommer man ju framåt lite. Samtidigt tar allt så mycket längre tid än vad man tänker sig. Inte minst när man bygger lite mer udda projekt och det dyker upp klurigheter längs vägen.
Men nu är övre däcket trallat.
Jag var lite orolig för svikt så jag satte cc40 (eftersom jag inte får plats med bärlina på mitten pga pooltaket). Det blev stumt och fint och jag kan andas ut.

Planen för kvällen var att börja sätta mosaik men till min fasa upptäckte jag att jag inte stängt pooltaket ordentligt vid senaste skuren så det måste få torka ur ordentligt innan jag börjar med det. Och nästa vecka ska det regna halva veckan och vara knallvarmt andra halvan. Det är dumt för fogen gillar såklart inte regn men heller inte sol eller vind. Min planerade badpremiär på midsommarafton är helt klart hotad.
Leker med tanken på att stänga in mig under pooltaket för att jobba men jag vet inte om min gubbkropp klarar 1 meters takhöjd någon längre stund. 😅

Grindmotorn som ska hjälpa farbror att öppna och stänga står och väntar i garaget. Elektrikern kommer till veckan så det blir ju en ganska spännande del av projektet 😊 Trädäck med poolbygge; trallat övre däck, ofärdig pool med byggmaterial runtom, gräsmatta och staket i bakgrunden.
Skapa konto
Träterrass med poolbygge på en gräsmatta, omringat av hus med vita fasader. Tralldäck delvis färdigställt.
Skapa konto

• Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt mig av en billigare paviljong fast med bara halva benen monterade för att få duglig arbetsmiljö i gropar när det varit regn på gång ett par tillfällen. De räcker och när man är klar så kan man använda den som drivhus på våren om man är lagd åt det hållet.

https://www.jemfix.se/paviljong-lido-vit-3-x-3-m-sunlife/2223/9028404/

Edit, de verkar ha billiga väggar om man vill ha full storlek under. 😀

Redigerat:
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Det blev hyfsat bra tycker jag. Det skiljde någon millimeter hit och dit vilket gick att parera ok men det som störde mest var att hörnstenen och de vanliga stenarna skiljde i bredd. Det är ju svårare att trolla bort.

Fäste det hela med Essve Eestack. Ett helt otroligt dyrt lim som enligt uppgift kunde ta upp ojämnheter vilket det ju var en del på själva poolkanten. Har skällt på byggaren om det :) Det sitter som berget. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska foga dem eller inte och isf med vad.
Hej,
Är det ett typ av montagelim, inte skummande? Hur mycket lim gick det åt? Jag har en poolkant i liknande storlek som ska få sarg i skiffer under sommaren.

N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Är det ett typ av montagelim, inte skummande? Hur mycket lim gick det åt? Jag har en poolkant i liknande storlek som ska få sarg i skiffer under sommaren.
Ja, typ montagelim. Gick 8 tuber på 11 m ca 💸

K
Ska inte vara den som är den då jag oftast också använder Essves produkter.. Men typ PL600 eller liknande för 1/5 del av priset lär väl också funka tänker jag?

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ska inte vara den som är den då jag oftast också använder Essves produkter.. Men typ PL600 eller liknande för 1/5 del av priset lär väl också funka tänker jag?
Ja, det lär det ju göra. Men jag pratade med en som hade gjort samma övning och han var väldigt övertygande när han sa att det var det bästa jag kunde ha till just detta. Så då körde jag på det. :)

• Gilla
kniv
  • Laddar…
En pågående poolkonstruktion omgiven av grön gräsmatta, visar påbörjad plattsättning och byggmaterial som hinkar och plattor runt om.
Skapa konto

Jag vinner inga plattsättar-VM. Men på håll ser det fint ut ;)

• Gilla
  • Älska
Morgonskiftet och 9 till
  • Laddar…
Äkta mosaik 😍

• Älska
Freddan054
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag har använt mig av en billigare paviljong fast med bara halva benen monterade för att få duglig arbetsmiljö i gropar när det varit regn på gång ett par tillfällen. De räcker och när man är klar så kan man använda den som drivhus på våren om man är lagd åt det hållet.

[länk]

Edit, de verkar ha billiga väggar om man vill ha full storlek under. 😀
Smart. Tack för tips :)

Ja, typ montagelim. Gick 8 tuber på 11 m ca 💸
Huga. Der är ju, som så många gånger innan i detta sammanhang, helt orimligt dyrt. Skulle man inte kunna använda skummande stenlim? Eller har det med höjdskillnader att göra?

N nybyggarn3 skrev:
Huga. Der är ju, som så många gånger innan i detta sammanhang, helt orimligt dyrt. Skulle man inte kunna använda skummande stenlim? Eller har det med höjdskillnader att göra?
Ja, Essve är ju dyra på precis allt de gör. Valde den pga höjdskillnaderna. Hade jag byggt en pool igen (vilket just nu känns EXTREMT avlägset) :) så hade jag när jag putsade väggarna även putsat krönbalken och satt stenen i fix eller som du föreslår skummande stenlim. Det hade jag inte en tanke på när jag var i det momentet i höstas. Man gör tankevurpor ibland :)

Har du förslag på fog mellan kantstenen? Jag vill helst inte ha in vatten där vintertid som kan börja frostspränga. Är inne på om jag ska köpa en liten burk epoxyfog av samma sort jag ska foga mosaiken med men jag är orolig att den kommer sätta sig fast i graniten (även där den inte ska sitta fast).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.