martin43 martin43 skrev:
Vansinnesprojekt? Det kommer att skänka stor tillfredställelse i många år när det är klart.
Det finns en liknande kommersiell lösning, Aqvisdeck. Det är ett slags modulsystem som undertill är isolerat med stora block och så kan man ha annan yta ovanpå. Där kanske du kan hitta inspiration till detaljlösningar. [länk]
[bild]
Jag har tittat på detta. Vet du om det byggs i aluminium. Tänker på korrosion.

Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Hej hej. Kul projekt,
Jag har ritat och varit med och byggt flera kakel/stensatta poler i Sverige.

Gjutna stommar.
Dessa håller jätte bra om du är korrekt gjorda med bra tätskiktsystem osv.

Typ Sopro eller likande.

Har även gjort trädklädda däck som är motoriserade, Däcken blir bäst i skummfylld komposit för att klara av spännvidden/isoleringen med låg höjd och klorvattnet över tid.
Du får jättegärna berätta mer om hur du byggt trädäcken. Tack!

I’m back!
Småbarn, jobb samt anläggning av en gräsmatta har upptagit massor av tid på sistone så timmarna jag kunnat lägga på poolen har varit begränsade. Men nu är jag på gång. Har varit ett fasligt shoppande på sista tiden. Tätskikt, mosaik, skenor och dammdukar och kantsten är beställt och jag kör i skytteltrafik till bygghandeln för att hämta reglar (jag är en sån där jobbig jävel som står och väljer ut virket noga för att slippa de värsta krokarna). Fix och fog gissar jag kommer att levereras med värdetransport med tanke på hur dyrt det är med epoxi. ☺️
Har även börjat regla upp runt baljan nu. Syrafast gängstång och ankarmassa i krönbalken.

Projektet har även växt lite med en utedusch som jag tänkt kan bli lite trevlig och då gjöt jag en liten platta eftersom det dels är kul att gjuta och dels för att jag hade armering och isolering liggandes.
Planen är att köra gasoldriven genomströmningsvärmare på den. Någon som har några bra eller dåliga erfarenheter?
Inser att jag kanske inte borde ha en projekttråd då jag är ganska kass på att dokumentera längs vägen men ska försöka skärpa mig. 😆

Bygge av pool i trädgård, med presenning täckt struktur, reglar och byggmaterial, vid ett hus med vitt träfasad och rött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SC Aero och 3 till
  • Laddar…
Dags för en liten uppdatering.

Äntligen har jag fått leverans av kantstenen jag beställde för evigheter sedan!

Träram för altan och poolområde under konstruktion, med kantsten runt poolen och byggverktyg spridda på marken.
Skapa konto

Stenen var enligt uppgift 40 mm tjock men det visade sig vara en sanning med modifikation då tjockleken varierade ganska friskt. Fick pussla en del med att hitta lämpliga ”grannstenar”. Blev även en del shimsande då han som gjöt krönbalken (alltså jag) inte insåg hur mycket lättare det hade varit att vara petnoga där från början. Precis när jag skulle börja limma fast dem så öppnade sig himlen vilket var ganska glädjande då jag dels var trött och dels blev jag glad för att få naturens hjälp med att vattna gräsmattan som jag sådde i påsk.

Ett annat halvt bakslag är att vi ändrat oss gällande keramik i poolen. Planen från början var 9 mm granitkeramik men nu har vi bestämt oss för glasmosaik istället. Mosaiken är bara 4 mm. Det innebär att jag måste putsa upp väggarna runt inlopp, lampor och bräddavlopp då putsen är satt för att de tjockare plattorna ska liva med dessa. Min första tanke var att jag bara kunde köra lite tjockare fix där men blev vänligt men bestämt avrådd från det av Mapei då fixets öppettid var sjukt kort och att man inte kommer ha tid att experimentera med tjocklekar i det momentet. Så puts ska på så snart jag har ett par dagars uppehållsväder i prognosen.

När kantstenen är på plats är det dags att börja bygga pooltaket.
Även här har jag stött på lite patrull då jag beställde skenorna från ett Slovakiskt företag (Umakov). Hjulen kom i leveransen men inga skenor och något kollinummer finns inte utan status enligt fraktbolaget är att allt är levererat. Så detta ska jag bråka om på engelsk-slovakiska imorgon. Just nu ångrar jag lite att jag var snål och inte handlade i Sverige men det var mer än halva priset. Hoppas på snabb lösning här annars står bygget lite still.

Som framgår av bild har jag reglat upp nedre planet av altanen, dvs den som polltaket ska vila på i öppet läge. Jag vill inte bygga vidare innan pooltak och motor etc är injusterat. Så lite sur är jag. Men det löser sig såklart.

Målsättning är badpremiär på midsommar. Har ännu inte träffat en enda själ som tror att jag kommer klara det 😂

• Gilla
PåLandet och 3 till
  • Laddar…
Arbetet fortskrider i sakta mak. Poolen är ju del av en total tomtåterställning/renovering så det är många punkter på att-göra-listan.

Trästomme av pooltak med EPDM-duk, sett ovanifrån. Verktyg och skenor synliga runt bygget. Hus och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Pooltaket är iaf på plats och trots sin vikt rullar den fint på hjulen. Jag kör skenor på ena sidan och typ skateboardhjul på andra. Dels för att slippa köpa dubbel uppsättning dyra skenor men även för lite cleanare look.

Under pooltaket sitter en EPDM-duk. (Dammduk). Tanken är att den ska hindra kondens från att sätta sig i träkonstruktionen samt såklart få poolvattnet att stanna i poolen.
Jag monterade duken med lite ”häng” i mitten av poolen. Förhoppningsvis gör det att kondens rinner in mot poolens mitt och inte ut mot kanterna.
På utsidan tänkte jag sätta en borstlist som ska hindra det mesta av skräpet.

Efter en tids byggande och klättrande upp och ned har jag insett att jag var på väg att göra en grov miss. Inget trappsteg var planlagt. Men om äldre eller yngre människor än jag själv ska bada kan det vara bra.
Så idag monterades en sådan.
För att inte enkom förlita sig på bruket så gjorde jag en ursparning i cellplasten och skar snett för att sedan gjuta ihop det med konstruktionen. Kanske överkurs men hellre safe än vansinnig
. Trappstegsinstallation med lecablock ovanpå en gjuten betongplattform vid sidan av en pool.
Skapa konto
Betongyta med två utskurna cellplastfack. En röd burk och en burk spray står bredvid. Underlaget är en del av en pågående poolrenovering.
Skapa konto
Betonghålblock med cellplastfyllning, del av poolkonstruktion. Blocket visar ursparning för trappstegsmontering i pågående byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Gällande pooltaket.
Planen är att göra rännor av EPDM duk för att skapa avrinning ut mot kortsidorna av poolen.
Ju mer jag funderar desto mer orolig för fukt och mögel blir jag.
Någon som har några kloka tankar?
Diffusionsöppen takduk kanske kan vara något?

• Gilla
  • Älska
Tompa Bygg och 4 till
  • Laddar…
Vad använder du för skenor och hjul?

Ser redan fram emot nästa uppdatering.
Grymt jobbat!

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Äntligen en HEL dag med bygge! Det händer så mycket mer än när man duttar nån timme här och där.

Pooltaket är färdigt! Dock inte kopplat motor på den ännu vilket ju är Grand finale men det känns lovande. Det rullar fortfarande bra även om det blev TUNGT när trallen kom på. Dessutom har vi haft regn här ett tag så trallen är blöt. Avskyr att jobba med blött virke. Tungt och allmänt jobbigt att hålla på med.

Konstruktionen blev ungefär såhär;

Ramverk 45x170
Cellplast 100 mm
EPDM duk under som ”hänger” i mitten något vilket jag hoppas ska resultera i att kondens från poolen rinner mot mitten istället för ut över kanterna.
EPDM duk även under trallen där jag gjort ”rännor” som ska leda regnvatten ut på kortsidorna. Tyvärr innebär det att jag stänger in en del virke men jag försökte att skapa en luftspalt från kortsida till kortsida. Oklart om det räcker. Tiden får utvisa.
Pooltak under byggnation i trädgård, med trall på ramverk och skyddande EPDM-dukar i mitten.  Lösa trallbrädor och verktyg på marken.
Skapa konto

På Amazon hittade jag borstlist som jag satt runt om. Jag satte den ganska tight så taket blev relativt trögrullat. Vi får se om motorn mäktar med eller om jag måste släppa upp dem lite.
Träram av pooltak med borstlist monterad, visar konstruktion och byggmaterial i utemiljö.
Skapa konto
Borstlist monterad på träkonstruktion för pooltak, med skruvförsegling och ljusreflektioner på metall.
Skapa konto

Övrigt som hänt är att jag putsat det lilla trappsteget. Jag är så glad att jag la till ett trappsteg även om det var lite jobbigt. Betongtrappsteg i en under konstruktion av en pool. Två steg, den nedre med pluggad öppning. Skugga från två personer syns på betongytan.
Skapa konto

Imorgon tänkte jag, om regnet håller sig undan sätta tätskiktet. Efter det är det bara lite mosaik kvar innan gubben ska i vattnet! 😃

• Byggnation av pooltak med träram, synligt trallgolv och EPDM-duk, stenar och verktyg ligger intill, grönskande trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Byggprojekt med ofärdig pool och ny trall på gården, byggmaterial och verktyg utspridda, omgiven av grönt gräs och träd.
    Skapa konto
  • Gilla
husdrommaren och 13 till
  • Laddar…
K
Ser ju riktigt bra ut! Vet inte om jag missat men vart i världen är detta? Generella rådet brukar väl vara att inte kakla pool utomhus i Sverige med risken för frostsprängningar

Ser riktigt fint ut. Glöm inte att fylla kullagerna med bra fett. Mina som jag beställde från samma ställe rostade efter något år så kullagerna var nog inte i rostfritt. Kanske man kan byta dem enkelt? Var hittade du borstlisten?

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
M moggen skrev:
Ser riktigt fint ut. Glöm inte att fylla kullagerna med bra fett. Mina som jag beställde från samma ställe rostade efter något år så kullagerna var nog inte i rostfritt. Kanske man kan byta dem enkelt? Var hittade du borstlisten?
Tack! Det var tänkt att det skulle vara enkelt att serva dem men det blir nog domkraft och pallbockar för att komma åt eftersom taket blev så tungt.
Men ditt inlägg fick mig att börja fundera på att ta upp en liten lucka i konstruktionen för att kunna smörja dem regelbundet. Blev absolut orolig när du säger att kullagren inte är rostfria :)

Här är länk till borstlisten.

https://amzn.eu/d/2ZGT8bq

K kniv skrev:
Ser ju riktigt bra ut! Vet inte om jag missat men vart i världen är detta? Generella rådet brukar väl vara att inte kakla pool utomhus i Sverige med risken för frostsprängningar
Det hade gärna fått vara i Toscana men dessvärre är det i Nykvarn.

Jag har försvarat mitt beslut många ggr men orkar väl göra det en gång till :)

Det finns många kaklade pooler i Sverige. Det är en gammal myt anser jag att det inte går att göra i Sverige. Ska väl tillägga att jag har gjort en bedömning utifrån vad jag har läst och hört av pålitliga källor och inte utgår från praktisk erfarenhet.

Det är absolut en faktor med frostsprängningar. Därför använder man numer ett system med epoxifix och fog. Tillverkaren menar att man tom kan låta poolen frysa nedanför inloppen om man vill det. Jag kommer ha en mer isolerad pool än de flesta så kommer sannolikt att hålla några plusgrader i poolen året om och cirkulera vattnet. Eller så tömmer jag helt och säkerställer att det är torrt i hela systemet.

Jag väljer ofta den smala vägen i min projekt och en liner eller glasfiberbalja hade varit den trygga lösningen men detta är roligare att bygga 😃

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.