Ja, stundtals tvivlar jag på om jag är rätt man att ha en projektråd men här kommer till sist en uppdatering.

Bräddavlopp samt spotlights och inlopp är monterade.

Spotlight installerad i poolvägg, med en nivåmätare ovanpå och blå monteringsdetaljer synliga på betongblocket i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bräddavloppet invägt och fastskummat inför gjutning av krönbalken.
Spotlight installerad i poolens kant med synlig armering och putsarbete.
Skapa konto

Armeringen i krönbalken. Fick karva ur ordentligt i blocket för att få armeringen mer än 50mm från det rostfria bräddavloppet.
Inbyggd rostfri bräddavlopp i poolvägg med armering monterad, omgiven av putsad yta, utomhusprojekt.
Skapa konto

På insidan pool görs en snedställd kant som sedan fylls med Adesilex. Först ska dock hela insidan putsas med fiberarmerad puts.
Spotlight installerad i putsad poolvägg, med korslagt röda laserlinjer för mätning.
Skapa konto

Samma princip för spotlights och inlopp. Bilden föreställer 1 av 2 spotlights.

Betongpool under byggnation med en grävmaskin och verktyg i bakgrunden, omgiven av träd och ett rött hus.
Skapa konto
Närbild på en pool under konstruktion med en monterad spotlight och ett bräddavlopp. Verktyg och material syns runt omkring.
Skapa konto

Insidan putsad.

En grävmaskin framför ett nyligen färdigställt teknikrum i en skogsmiljö, omgiven av jord och stenar.
Skapa konto

Även teknikrummet är färdiigställt. Iaf utvändigt.

• Metallisk bräddavlopp monterat på en putsad betongvägg vid poolbygge, omgiven av byggmaterial och naturmiljö.
    Skapa konto
  • Spotlight monterad i poolvägg, omgiven av putsad yta. Laser och vattenpass för nivellering syns på avsatsen. Träplanka och sko i förgrunden.
    Skapa konto
  • Spotlight monterad i poolvägg med blå hållare, nivålist synlig ovanpå. Synlig betongblockskant urkarvad för armering. Surrounden är grus.
    Skapa konto
  • Gilla
maria01 och 11 till
  • Laddar…
4774
Snyggt jobbat 😀

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Snyggt! Hur långt under överkant hamnar bräddavloppet?

Hallå där.

Mitt lilla projekt har legat lite i dvala men nu börjar det så smått bli dags att väcka liv i det.
Varmt och mysigt i snickeriet men utesäsongen närmar sig.

I skrivande stund sitter jag och detaljplanerar konstruktion av altan och pooldäcket.
Tänkte slänga ut lite bilder och info här om någon skulle vara intresserad.

Tar mer än gärna emot feedback på konstruktionen. Hellre skämmas nu och rätta till än riva och bygga om när skiten rasar :)
3D-skiss av hus med altan och pooldäck. En person och en hund står på trädäcket intill glasräcke.
Skapa konto

Första skissen
3D-skiss av altan och pooldäck med glasstaket och två loungestolar, omgärdat av grönt gräs.
Skapa konto

Lite mer detaljer här. Kommer säkert ändras längs byggets gång som vanligt.

• Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Konstruktion av pooldäck med synligt bjälklag och nio plintar, visar pooltakets viloläge utan trall ovanpå.
Ungefärlig konstruktion utan trall.

3D-modell av ett bjälklag för pooldäck, med nio plintar och spår för pooltaket. Däckets konstruktion utan trall syns ovanifrån.

Det undre bjälklaget visar pooltakets viloläge när poolen är öppen.
Jag har satt 9 plintar vilket jag hoppas räcker. Kommer säkra upp/avlasta med stöttor på markplattor också.

• Gilla
Robert Kooijman och 3 till
  • Laddar…
3D-ritning av en träkonstruktion för pool med tak, visar spännvidd på cirka 2600-2700 mm utan central bärlina och dimensioner 45x220 mm.
Skapa konto

Helt klart en av mina största farhågor. Pooltakets "garage" tillåter ju såklart ingen bärlina i mitten så spännvidden här blir 2600-2700 ca. 45x220 på cc 40 borde räcka (?)

• Gilla
Andjul
  • Laddar…
Skiss av pooltak med trästruktur, tvådelad ram och sektioner för plast eller plåt. Vänster del saknar täckning för planerat trappsteg.
Skapa konto

Pooltaket då. I teorin bör detta kunna funka. Tvådelad ram. Dels för att slippa 4 m längder men också för att kunna hantera det då vikten av det bör hamna runt 300 kg (torrt virke).
Över själva poolen tänkte jag sätta plast eller plåt med lutning så jag får avrinning av regnvatten. Den vänstra delen av taket som saknar plåt är förlängning som gör att jag när poolen är stängd får ett trappsteg ner. Därför ingen plåt eller isolering där.

Föreslagen skiss av ett tvådelat pooltak med träbalkar och infästningar, utan plåt eller isolering på vänstra delen för trappsteg.
Skapa konto

Cellplast XPS 300 under plåten/plasten med en dammduk eller liknande på undersidan av taket.
Jag skissar på en gummilist att montera undertill i samma storlek som poolen så att kondens fångas upp och det uppvärmda vattnet stannar kvar i baljan.

Tar gärna er input. Hittade inga manualer på detta på Youtube ;)

• Tvådelad träram för pooltak med fastsättningselement, måtten 2150x2000 mm markerade i rött. Ram för att bära plåt eller plast.
    Skapa konto
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
[bild]
Helt klart en av mina största farhågor. Pooltakets "garage" tillåter ju såklart ingen bärlina i mitten så spännvidden här blir 2600-2700 ca. 45x220 på cc 40 borde räcka (?)
Du ska inte lägga trallen på andra ledden på pooltaket och försöka få den att smälta in i höjd och läge med den lilla högre delen trall du har mellan pool och hus? Tänker att det skulle vara snyggt om det inte syns att det är en "egen" rörlig del när pooltaket är stängt.

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Du ska inte lägga trallen på andra ledden på pooltaket och försöka få den att smälta in i höjd och läge med den lilla högre delen trall du har mellan pool och hus? Tänker att det skulle vara snyggt om det inte syns att det är en "egen" rörlig del när pooltaket är stängt.
Jo, fan. Det har du rätt i. Vill inte ha en glipa mellan stängt pooltak och huset. Tack!

Kollar man på min första skiss från förra vintern så har jag ingen glipa. Hade nog glömt bort att jag tänkt så 😆

Tack för inputen. Uppskattas.

Q
[bild]
Du kan kolla här för att se vad du behöver för dimension:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/

Och ja, det räcker gott och väl med 45x220 cc 400. Du kan gå ned i dimension om du önskar, skriv bara in dina mått på länken ovan så får du förslag på minsta dimension.

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Du kan kolla här för att se vad du behöver för dimension:
[länk]

Och ja, det räcker gott och väl med 45x220 cc 400. Du kan gå ned i dimension om du önskar, skriv bara in dina mått på länken ovan så får du förslag på minsta dimension.
Tack. Har kollat den men har plats att överdimensionera. Inget roligt med svaj även om det håller.

[bild]
Pooltaket då. I teorin bör detta kunna funka. Tvådelad ram. Dels för att slippa 4 m längder men också för att kunna hantera det då vikten av det bör hamna runt 300 kg (torrt virke).
Över själva poolen tänkte jag sätta plast eller plåt med lutning så jag får avrinning av regnvatten. Den vänstra delen av taket som saknar plåt är förlängning som gör att jag när poolen är stängd får ett trappsteg ner. Därför ingen plåt eller isolering där.

[bild]

Cellplast XPS 300 under plåten/plasten med en dammduk eller liknande på undersidan av taket.
Jag skissar på en gummilist att montera undertill i samma storlek som poolen så att kondens fångas upp och det uppvärmda vattnet stannar kvar i baljan.

Tar gärna er input. Hittade inga manualer på detta på Youtube ;)
ser ut att kunna bli riktigt bra!
kolla in dr.decks på youtube. denna tex,
bonus för att han har blåkläder tröja..
han har massor av videos ang att lägga just ngn typ av dammduk under för vattenavrinnig. jag har inte provat själv, men tittade en hel del på denna sidan samt ett par andra när jag byggde trall för några år sen.

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
ser ut att kunna bli riktigt bra!
kolla in dr.decks på youtube. denna tex, [media] bonus för att han har blåkläder tröja..
han har massor av videos ang att lägga just ngn typ av dammduk under för vattenavrinnig. jag har inte provat själv, men tittade en hel del på denna sidan samt ett par andra när jag byggde trall för några år sen.
Åh. Det ska jag kolla in. Tack.
Genast inser jag att den första förbättringen av pooltaket är att sätta duk även på ovansidan för att inte behöva krångla med plåtar som ju kan rosta och låta.

• Gilla
Freddan054
  • Laddar…
M moggen skrev:
Jag har byggt ett liknande tak till min pool. Tänk på att trä och vanlig cellplast tar åt sig fukt över tid. Speciellt kondens från varmt poolvatten. Jag har ett homogent lager med PIR isolering (som inte tar åt sig fukt) underst mot vattenytan. Typ denna [länk]
Skarvarna tejpade jag med aluminiumtejp.
Tack. Min förhoppning var att Cellplast typ XPS 300 i kombination med dammduk under hela konstruktionen skulle ha tillräcklig motståndskraft mot fukt. Ska absolut kolla in PIR-isolering också. Det ligger med som alternativ.

En annan fråga (minns ditt projekt). Skenor och hjul blir en stor utgift. De rostfria skenorna jag hittat kommer från HacoTellus och kostar 1795:-/st och jag behöver 9 st. Det är en sk V-skena. Är det vad du också kör med eller har du förslag på annat alternativ?

Den finns i galvaniserat också vilket är billigare men det känns osäkert att den klarar av sitt öde utan att rosta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.