Byggahus.se

Projektering frånluft för tillbyggnad

1. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Mitt hus har självdrag förstärkt med en paxfläkt på badrummet i övervåningen. Nu har vi byggt till huset i två plan med anslutning enbart på bottenplanet och två trappor, och ska sätta in mekanisk frånluft i den nya delen. Vi ska ha frånluftsventiler i tvättstuga (gamla pannrummet) och badrum, och sedan gå upp genom den gamla skorstenen. Jag har lite funderingar kring detta.

1) Vilken mekanisk frånluftssfläkt ska jag välja. Det finns ju en hel del fläktar till vettig peng på soliduct.se fast deras specialerbjudande har ju inte ljudtrycket angivet.

Vad är bra ljudnivå på fläkten.

2) Hur ska jag dimensionera frånluften? Volymen i rummen som ska ventileras är 225 kbm, och om jag minns rätt så ska luften kunna bytas varannan timme. Ett av rummen är dock ett gym som kan bli svettig. Räcker det med om jag kan klarar normen med fläkten på fullt blås? Jag hade tänkt mig en 100mm kanalfläkt eftersom jag gärna håller ner grovleken på rören.

3) Hur får jag systemet tyst? Vilka materialval ska jag göra? Hur fäster jag in rören för att det ska bli tyst och fint och inte sprida vibrationer? Ska jag sätta in ett spirorör i skorstenen eller är det bättre att använda någon form av slang. Spirorör leder ju ljud väldigt bra. Skorstenen i sig är ganska vittrad och så går det en del kabel där, så jag tänkte separera ventilation och kabel. Eller är det bättre att dra in kaben i rör och på så sätt hålla skorstenen varm och torr? Jag hade tänkt såga upp ett hål in i skorstenen med en 100mm diamanthålsåg.

4) Hur begränsar jag draget? Helst vill jag kunna stänga frånluften i tvättstugan om jag kör avfuktaren där. Om jag öppnar skorstenen (som nu är pluggad med isolering) så blåser det upp väldigt mycket varm luft, särskilt på vintern.

2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Är det ingen som har koll på något av detta? Tex om plaströr låter mindre än spirirör?

3. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Du säger att du vill hålla ner ljudnivån, men samtidigt vill du ventilera din villa på över 200kvadrat med 100mm spiro. Tyvärr kan jag säga att det är omöjligt. Du kommer att få på tok för höga luftflöden i dom granna rören.