Byggahus.se

Projekt: Strukturtapet (blandade väggmaterial)

1. J
    Medlem · 5 inlägg

Jfbh83se

Medlem
    Hejsan,

Har som ett projekt att ta bort strukturtapet (träspån) som fanns i ett hus byggt 1981 (där även en brun-mönstrad originaltapet finns under i x antal rum) och har försökt läsa mig till hur jag ska gå tillväga.

Eftersom saker som jag undrar över inte alltid är fokus i andras trådar skapar jag här min egen så jag hoppas det inte blir ett tjatigt ämne.

Vad är gjort hittills?
    - Rivit tapet på en ”vägg” där underlaget är spånskiva (del av vägg) och melanin (garderobsdelar).

Metod av rivning: Spackelspade

Önskat resultat: Mitt mål är att kunna måla på ytan.

Initiala frågor:
    1. Är rivning med spackelspade korkat om det blir tapetlimsrester kvar?
    2. Om rivning är görbart med spackelspade, hur ska jag hantera tapetlim (antar att det även blir tapetrester i limmet kvar) på underlaget?
    3 Funkar ång-maskin på tapeter fastsatta på gipsskivor? (Vill slippa byta gipsskivor)

Har rivit lite på en vägg (som ett test) där spånskiva var under och en garderob (melanin beläggning antar jag) där jag hoppas bilderna kan förtydliga vart mina frågor uppstod ifrån.

2. D
    Medlem · 3 inlägg

Den glada

Medlem
    Jag är absolut ingen expert men kan berätta hur jag gjorde i en liknande situation...
    rev ner en tygtapet från 70-talet och den ”spaltade” sig så jag hade en pappershinna kvar mot underliggande spånskivor. jag sprayade med vatten (blomspruta) och sedan skrapade jag med spackelskrapa.
    Repetitivt, rogivande, mindfulness, etc...
    sedan spacklade jag lite skarvar och målade direkt på spånskivan...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9372DD41-7843-4575-830B-13975D586701.jpeg
    DD2FA1CE-3880-4E6A-A491-870AE01F1D5D.jpeg
    975C61C6-537E-47F5-9AAF-28EEEF1088CF.jpeg
    9372DD41-7843-4575-830B-13975D586701.jpeg
    DD2FA1CE-3880-4E6A-A491-870AE01F1D5D.jpeg
    975C61C6-537E-47F5-9AAF-28EEEF1088CF.jpeg
    407ADDFD-FC80-4BD5-A6DF-2804A9E442B8.jpeg

3. D
    Medlem · 3 inlägg

Den glada

Medlem
    Lessen att bilderna kom upp helt snett...
    Har lite att lära mig här i forumet märker jag...

4. J
    Medlem · 5 inlägg

Jfbh83se

Medlem
    Tack för din input, blev spånskivan slät när du målade?

Bilderna gick att tolka så att de var/blev snea spelade inte mig någon roll

Jag upplever att jag kommer få bredspackla då det är ojämnt (typ oslipat och ojämnt) för att få det slätt och fint.

Har nu skaffat en tapetborttagare som jag ska testa vid tillfälle. Är lite upptagen om dagarna så det kommer ta tid (har en 10 månaders som jag är ansvarig för och det är en 150%ig sysselsättning...)

5. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 871 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Skulle inte lagt ner jobb på att få till väggar av spånskiva, gipsa över direkt.

6. J
    Medlem · 5 inlägg

Jfbh83se

Medlem
    Om det är större ytor med spånskiva kommer jag sätta gips. Hade otur där jag började att tapet var satt på en garderob (melaminskivor?) och då var en spånskiva satt som täcklucka mot vägg med tapet på. Drar jag gips där så blir det en nivåskillnad som påverkar golv- och taklisten. Är en yta på ca 2,35m i höjd och 40cm i bredd så är begränsat i dagsläget... vad jag än så länge vet

7. TeroM
    Renoverare · Täby · 3 092 inlägg

TeroM

Renoverare
    Hade, och har fortfarande i 4 rum, spåntapet och ville slippa det. Skrapade ner med en tapetskrapa, spacklade värsta groparna till hyfsat slät vägg, på med renoveringstapet och färg. Ser bra ut efter det.

8. D
    Medlem · 3 inlägg

Den glada

Medlem
    Jag är överraskad av hur slät yta jag fick vid målningen. sen vet jag inte om ett proffs i ett mångmiljonhus hade varit nöjd..
    men inget flammigt eller så, faktiskt...
    Inga sprickor eller tydliga bucklor....
    men det beror ju på hur slätt underlaget är, såklart. Varenda tapetsmula måste bort, tex. O slipa noga efter spackling...
    lycka till, vad du än bestämmer dig för att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.