Hej,
Jag har en nyanlagd stödmur med L-Stöd där jag skall sätta ett staket. Har en granne på andra sidan staketet och jag befinner mig på den högre nivån.
För att jag skall sortera ut mina tankar och funderingar börjar jag med detta inlägg och hoppas på era synpunkter och kunskaper
Staketet skall vara av typen liggande ribbor (gärna liksidigt) med tryckimpregnerat virke som skall laseras lite brunare. Har en total längd på 24 m (rak sträcka) och höjden blir nog mellan 100-120 cm.
För att bryta av "planket" tänker jag mig ca 3 sektioner fördelat med "armeringsnät" med planterade klätterväxter.
Infästning
Jag funderar på att sätta TT-stolpsko på L-stödets överkant (biltema)
Kanske att jag borrar två nya centrerade hål i bottenplattan, möjligen lite grövre och använder en stor bricka, istället för att använda 4 st.
- Vad ger bäst styrka, expanderbult, kemankare och lämplig bult eller annat?
- Referera gärna till märke på bulten som funkar bra.
Stolpavstånd
Jag har funderat på ribbor i 28x45 men kanske 45x45 om det skulle krävas för att förhindra deformering/vridning av dom.
- Vad är lämpligt avstånd på stolparna? 110-130 cm?
Galler för klätterväxter
Hade tänkt armeringsnät men sen har jag sett framför mig att det kommer droppa "rostvatten" ner på muren och missfärga denna för all framtid.
- Är det troligt att så kommer att ske?
- Finns det "galler" i annat material som kan vara lämpligt?
Nöjer mig med detta för stunden...
Jag har en nyanlagd stödmur med L-Stöd där jag skall sätta ett staket. Har en granne på andra sidan staketet och jag befinner mig på den högre nivån.
För att jag skall sortera ut mina tankar och funderingar börjar jag med detta inlägg och hoppas på era synpunkter och kunskaper
Staketet skall vara av typen liggande ribbor (gärna liksidigt) med tryckimpregnerat virke som skall laseras lite brunare. Har en total längd på 24 m (rak sträcka) och höjden blir nog mellan 100-120 cm.
För att bryta av "planket" tänker jag mig ca 3 sektioner fördelat med "armeringsnät" med planterade klätterväxter.
Infästning
Jag funderar på att sätta TT-stolpsko på L-stödets överkant (biltema)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske att jag borrar två nya centrerade hål i bottenplattan, möjligen lite grövre och använder en stor bricka, istället för att använda 4 st.
- Vad ger bäst styrka, expanderbult, kemankare och lämplig bult eller annat?
- Referera gärna till märke på bulten som funkar bra.
Stolpavstånd
Jag har funderat på ribbor i 28x45 men kanske 45x45 om det skulle krävas för att förhindra deformering/vridning av dom.
- Vad är lämpligt avstånd på stolparna? 110-130 cm?
Galler för klätterväxter
Hade tänkt armeringsnät men sen har jag sett framför mig att det kommer droppa "rostvatten" ner på muren och missfärga denna för all framtid.
- Är det troligt att så kommer att ske?
- Finns det "galler" i annat material som kan vara lämpligt?
Nöjer mig med detta för stunden...
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Ett alternativ kanske kan vara att borra ner en stolpsko i ovankant av L-stödet å kema fast den?
Tack @jostsweden för idén.
Stolpavstånd
Då L-stöden är 2m långa så blir det nog smidigast att ha avstånd antingen på 1m eller 2m.
1m
2m
Om man har 2m stolpavstånd så antar jag att man behöver ett extra "stag" i mitten. Räcker detta eller är risken att det vrider sig?
Stolpavstånd
Då L-stöden är 2m långa så blir det nog smidigast att ha avstånd antingen på 1m eller 2m.
1m
Logga in
Skapa konto
2m
Logga in
Skapa konto
Om man har 2m stolpavstånd så antar jag att man behöver ett extra "stag" i mitten. Räcker detta eller är risken att det vrider sig?
Logga in
Skapa konto
Hur gick det med detta. Är på gång med nåt EXAKT lika (27m). Är intresserad av dina erfarenheter av fastsättning av balkskor i betongen bla. Några bilder?jocke4u skrev:
Funkade bra, körde med Biltemas stolpsko och bra M10 expanderbult. Nu kan man inte dra med jättemoment och kanske hade det blivit ännu stadigare att kema fast bultar.
Det är inget klätterplank hos mig men har man småbarn kanske man skulle gjort lite annorlunda.
Det är inget klätterplank hos mig men har man småbarn kanske man skulle gjort lite annorlunda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ju fint ut. Alltid kul att se resultatet av en cad-bild. Har du 1m mellan stolparna? Har du nån närbild på fastsättningen så hade det uppskattats. Mina L-stöd är begagnade (tror dom är riktigt gamla) så jag vet inte riktigt hur jag vågar borra och dra expander i dom.
Det är drygt 1 m, typ 1,24 m mellan stolparna.
Nu behöver ju inte gamla grejer betyda sämre...ta gammalt virke i mitt 70-tals hus som är som att spika i betong medan nytt virke är som spika i smör...betong kanske är samma. Dock tror jag att kemankare kan funka bättre...möjligen dyrare.
Sen skulle man kunna ha en stolpsko som ett H; som då går ner på sidorna och kanske blir stadigare. Kan bli en utmaning att få staketet linjerat dock om stöden inte står precis rakt.
Nu behöver ju inte gamla grejer betyda sämre...ta gammalt virke i mitt 70-tals hus som är som att spika i betong medan nytt virke är som spika i smör...betong kanske är samma. Dock tror jag att kemankare kan funka bättre...möjligen dyrare.
Sen skulle man kunna ha en stolpsko som ett H; som då går ner på sidorna och kanske blir stadigare. Kan bli en utmaning att få staketet linjerat dock om stöden inte står precis rakt.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga staket bredvid L-stöd, fastsättning mark.
Byggmaterial & Byggteknik -
Stolpar till staket / spaljé på stödmur / L-stöd
Byggmaterial & Byggteknik -
Montera staket/plank på L-stöd
Grund & Markarbeten -
Bygger nytt trästaket - sommarens projekt!
Trädgård allmänt -
Bygga staket på L-stödet? Finns redan förborrade hål?
Byggmaterial & Byggteknik