Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Projekt sommarpool med trädäck

1. N
    Medlem · Skåne · 419 inlägg

NiclasR

Medlem
    Efter en tids planerande och diskuterande kom vi fram till att vi skulle satsa på en enklare sommarpool som var lite robustare än rampoolerna som vi har haft tidigare år.

Vår plan var att bygga ett trädäck runt poolen för att få miljön runt poolen lite trevligare och renare.
    Så i slutet på förra sommaren så inhandlas en rund plåtpool ifrån Primastar och förberedningen inför bygget kunde påbörjas.
    Tyvärr har man en del annat att stå i också ;) så projektet har fått fördelas över ett års tid men tänker att det kan vara intressant för andra se lite bilder under byggets gång.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1896.jpg

Startskottet har gått och tidigare poolplats har gjorts större och markduk utlagd.

IMG_1902.jpg

Leverans av stenmjöl för utjämning av underlaget.

IMG_1910.jpg

Utjämnat stenmjölet och ett par varv med paddan innan finjustering.

IMG_1912.jpg

Finjusteringen påbörjad med en centrumpunkt och en lång rak regel i lämplig längd för poolens diameter.

IMG_1915.jpg

Slutjusteringen klar av hela ytan som nu är klar och förberedd för markisoleringen.

IMG_1920.jpg

Cellplasten på plats och tejpad.

IMG_1922.jpg

Som hjälp har jag markerat ut poolens diameter för att lättare placera poolens räls i rätt position.

IMG_1938.jpg

Tyvärr havererade en del bilder under själva poolmonteringen men när poolen var fylld så var inte barnen sena att provbada.

Principen för poolen är att man monterar en bottenräls som poolplåten sticks ner i och därmed håller formen. En toppräls monteras överst på poolplåten och de vita vertikala "plåtreglarna" stabiliserar upp poolpaketet.
    När detta var klart använde jag mig av cellplastvallar längst botten/vägg anslutningen för att få en mjuk övergång.
    Poolduken hängs sedan i och fördelas och jämnas ut så bra det går innan man fyller på med vatten och finjusteringen görs efterhand som vattnet fylls på.

Fortsättning följer....

2. N

NiclasR

Medlem
    Efter att poolen var fylld var det bara att börja gräva för plintar som tog sin tid eftersom vi har mycket småsten och en hel del hårda utfyllnadsmassor under matjorden

IMG_1955.jpg

När väl plintarna var på plats kunde stolparna monteras så att stommen runt poolen kunde påbörjas.

IMG_2090.jpg

Stommen och golvreglar är påbörjade.

IMG_2101.jpg

Stommen börjar ta form.

IMG_2501.jpg

Förra årets avslut av säsongen med plåtar på för vintern.

Fortsättning följer....

3. N

NiclasR

Medlem
    Så i våras var det dags att fortsätta jobbet med att slutföra stommen och börja lägga ut trall.

IMG_2518.jpg

Trädäcket påbörjat.

IMG_2520.jpg

IMG_2542.jpg

IMG_2543.jpg

IMG_2549.jpg

Runt trädäcket har jag använt 2 st 28x145 som ram runtom.

IMG_2561.jpg

Trappa upp till trädäcket.

IMG_2605.jpg

Runt däcket ska ett glest räcke skruvas upp som nu är påbörjat.

4. henq
    Elektroniktokig · Västra Götaland · 199 inlägg

henq

Elektroniktokig
    Snyggt! Funderade ni på att gräva ner poolen istället?

5. N

NiclasR

Medlem
    Hej,

Nej efter att ha gjort en liten kalkyl på vad det kostar och medför att gräva ner poolen så skippade vi det hyfsat snabbt.
    Vi har hyfsat hårt att gräva och att vi har vatten rätt så ytligt när man väl gräver. I ett av plinthålen börja det sippra in vatten underifrån så vi var tvungna att "spärra" med betong.

6. N

NiclasR

Medlem
    Inser att det inte kommer att bli så mycket mer badande denna säsong så börjar planera för vinterförberedning av poolen. När väl poolen är chockklorerad så ska plåtarna på. Så funderar lite på hur jag ska fästa reglarna till plåtarna i trädäcket. Inser att om jag skruvar reglarna i trädäcket så kommer det lämna fula skruvmärken i trädäcket efter jag tar bort dessa till våren. Någon som har några bra förslag på hur man kan göra för att få snyggast resultat även när man har tagit bort plåtarna?

7. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 2 151 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Durkbeslag och spännband?

Edit: läste inte ordentligt, missade att det var reglar du ville få fast. Men om man skippar reglar och lägger plåten direkt på däcket kanske min lösning funkar.

Redigerat 14 okt 2015 06:10
  8. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 401 inlägg

Ymer

Medlem
    Spännband är rätt lösning. Trä spännbandet genom springan mellan två trallbrädor och skruva i stolpen under däcket. Du verkar ju ha gott om utrymme mellan mark och trädäck.

9. L
    Medlem · Västra götaland · 306 inlägg

Liemannen

Medlem
    Jag spikar fast reglar som jag sätter plåtarna i. Dubbla på ena sidan för att få lite fall. Funkat bra i fem säsonger, trots ganska blåsigt läge. Spikarna lämnar inga fula märken heller.
    I ditt fall funkar säkert spännband fint också.

10. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 845 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Tjusigt bygge! Var införskaffades plåtarna och till vilken kostnad? Poolbutikerna slår ju på så löjligt mycket på takprofilerna bara för att de har ordet pool i sig.

11. N

NiclasR

Medlem
    Hej och tack för kommentarerna gällande montera plåtarna!

Ja spännband låter som en bra lösning så den blir det nog till att testa.

Plåtarna lyckades jag få tag på ifrån en byggare som hade några plåtar som var missfärgade och lite skrapade. Misstänker att det var en reklamation och att plåtarna skulle till skrot så det var inga större pengar för dessa.

12. N

NiclasR

Medlem
    Hej igen!
    Skulle planera för plåtpåläggning nu i em. Jag inser att i och med att det är nytt tryckt trall och att det har varit fuktigt de senaste tiden så har trallen svält en del och därför finns då inga springor mellan trallen att trä spännband genom.
    Tror ni att man kan lägga reglarna löst ovanpå trallen för att sedan skruva ihop plåtarna med reglarna. Till sist spänner jag kraftiga spännband över plåtarna som jag fäster i stolparna på sidorna av trallstommen? Eller detta blir för riskabelt vid en eventuell storm?

13. Karl_Pedal

Karl_Pedal

Besserwisser
    Det rekommenderas ju generellt att plåtarna skruvas i 45x45 på ena långsidan och 45x90 på andra långsidan. Tydligen ska det vara tillräckligt för att stå emot allehanda blås.

14. N

NiclasR

Medlem
    Innebär det då att reglarna ligger löst på trädäcket men att plåtarna är skruvade i reglarna?

15. Karl_Pedal

Karl_Pedal

Besserwisser
    Jag har läst att det ska räcka men själv hade jag inte varit jättetrygg med det. Vi bor blåsigt och då vill man gärna säkra lite extra åt det hållet vinden kommer ifrån. Plåtarna är ju rätt tåliga så du kan ju lägga på ett par bastanta sandsäckar eller liknande produkter den vindpinade sidan om du inte vill dra fast reglarna i trallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.