När vi byggde vårt hus för ca 5 år sedan ville vi göra något speciellt. Bland annat gjorde vi en relax där vi kan basta, sitta å slappa och bada hela familjen. Relaxen rymmer både stort bubbelbad för 4-5 personer, yta att sitta och softa, toalett, bastu, dusch samt en träningscykel.
Det finns en dörr från relaxen, så att man kan kliva direkt ut till poolen som vi har utomhus. Vill man springa ut från bastun för ett svalkande dopp, så går det bra utan att blöta ner golvet i andra delar av huset.
Här är själva badkaret som vi köpte på nätet. Vi får plats 2 vuxna och 2 barn, utan problem.
Bastun.
Jag ville absolut inte ha furu som gulnar med tiden, så vi köpte panel och lavar av Asp. Det är dyrare, men vi beställde direkt från ett sågverk. Dels blev det billigare än att åka till bygghandel och dels så fick vi dem kapade i lagom längd från början.
Plats för avkoppling
Några av bilderna är hämtade från när det gjordes ett reportage i Bygga Nytt och Renovera 2012.
Annan inspiration kan du se på www.wila.nu
Det finns en dörr från relaxen, så att man kan kliva direkt ut till poolen som vi har utomhus. Vill man springa ut från bastun för ett svalkande dopp, så går det bra utan att blöta ner golvet i andra delar av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är själva badkaret som vi köpte på nätet. Vi får plats 2 vuxna och 2 barn, utan problem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bastun.
Jag ville absolut inte ha furu som gulnar med tiden, så vi köpte panel och lavar av Asp. Det är dyrare, men vi beställde direkt från ett sågverk. Dels blev det billigare än att åka till bygghandel och dels så fick vi dem kapade i lagom längd från början.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några av bilderna är hämtade från när det gjordes ett reportage i Bygga Nytt och Renovera 2012.
Annan inspiration kan du se på www.wila.nu
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Grymt! Har du ngn planlösning med mått? Håller på och ritar men svårt att få plats med allt.
Relaxdelen är ca 40 kvm och är inte helt rektangulär. Ytan hade kunnat minskas ner något vid själva "slappardelen" med fåtöljerna, men i övrigt tar det mycket plats. Duschen är också rätt stor, så i efterhand ångrar jag att vi inte satte en duschkran i varje ände. Det finns även en liten omklädningsdel bredvid duschen, som inte syns på bilderna.
Jag tror det är drygt 2000 plattor med kakel och klinker. Det tog sin tid...
Jag har tyvärr ingen måttsatt ritning. Maken har visst måtten i huvudet, men jag bifogar en del av ritningen så kan du kanske uppskatta det lite. Det kanske inte går att se på den här bilden föresten? Jag fotade av ritningen med mobilen.
Att tänka på:
* Ska man ha ett så här pass stort badkar så måste man ha en varmvattenberedare som klarar av så mycket varmvatten. Är det kallt på vintern, får vi sätta på lite extra värmning några timmar innan.
* Tänk på att välja ett golv som inte blir så halt när man kliver med våta fötter på
Jag tror det är drygt 2000 plattor med kakel och klinker. Det tog sin tid...
Jag har tyvärr ingen måttsatt ritning. Maken har visst måtten i huvudet, men jag bifogar en del av ritningen så kan du kanske uppskatta det lite. Det kanske inte går att se på den här bilden föresten? Jag fotade av ritningen med mobilen.
Logga in
Skapa konto
Att tänka på:
* Ska man ha ett så här pass stort badkar så måste man ha en varmvattenberedare som klarar av så mycket varmvatten. Är det kallt på vintern, får vi sätta på lite extra värmning några timmar innan.
* Tänk på att välja ett golv som inte blir så halt när man kliver med våta fötter på
Hej, vi är på gång att köpa ett renoveringsobjekt, ett hus fr 80-talet så det är mest ytskiktsarbete...
Men nuvarande gästtoa o groventr/tvättstuga ska göras om totalt till relax bad, dusch, toa, handfat (såklart) och tvättstugedel.
Nåväl, ett kar i er storlek- vad kostar det i inköp o drift framförallt
Men nuvarande gästtoa o groventr/tvättstuga ska göras om totalt till relax bad, dusch, toa, handfat (såklart) och tvättstugedel.
Nåväl, ett kar i er storlek- vad kostar det i inköp o drift framförallt
Klicka här för att svara