Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Projekt ovanvåning/ sovloft

1. N
    Medlem · Skåne · 419 inlägg

NiclasR

Medlem

Re: Projekt ovanvåning/ sovloft

I och med att vi vill ha mer höjd till taket vid trappan slut/början så har vi läktat så att vi kan fälla in taket lite här.

2. N

NiclasR

Medlem

När plastningen och läktningen var klar så började vi gå på hallen där nere.
    För att trappan ska komma på plats så behövs en klädkammare tas bort och en dörr flyttas.
    Oturligt nog så gick där en del el-dragning rakt över det blivande tapphålet som var tvungen att dras om :(.

Klädkammaren har varit vänster om dörren så det blev en betydligt större hall nu (innan trappan är på plats i alla fall) :).

3. N

NiclasR

Medlem

Efter det att hallen var förberedd och elen omdragen så tog vi upp hålet till den blivande trappan.

Man märker helt klart att isolering gör nytta, så när hålet var upptaget var det till att fixa en provisorisk isolering för hålet.

4. N

NiclasR

Medlem

Då var det nu äntligen isolerat och man känner helt klart skillnad på inomhusklimatet nere på bottenplanet i och med att man har ett vist kallras via trapphålet.

Efter 1,5 timmar så var isoleringen klar och 55 säckar inblåsta i snedtak och tak.
    Kan inte mer än att känna mig nöjd över allt isoleringsjobb jag slipper göra själv :D.

• Laddar…
  5. N

NiclasR

Medlem

Och en bild lite zoomat på snedtaket efter isoleringen.

6. N

NiclasR

Medlem

Detaljbild över inviket av plast och häftning vid stödbenen.

7. N

NiclasR

Medlem

Längst ner vid takfoten i varje "fack" fäste jag ner plasten och klämde den under en bit läkt som jag skruvade ner i nedervåningens takläkt. På så vis hoppas jag att jag får en bra isolering av takfot/yttervägg.
    Lämnade lite extra plast här nere så att isoleringen kunde ”svälla” ut lite.

Det var vad jag hade att visa för tillfället återkommer när jag har mer bilder (och tid).

8. M
    Moderator · Västernorrland · 11 231 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator

Ser trevligt ut :)

9. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 683 inlägg

ylven

Medlem

Ser jättefint ut! Det väcker drömmar till liv hos mig om en inredd övervåning utan att byta tak...

Hur högt var det från början mellan "golv" och förstärkningen överst på takstolen?

10. N

NiclasR

Medlem

Jag förstår det som att det är måttet mellan spånskivegolvet och undersidan (mot golvet) av takstolens förstärkning uppe i nock som du frågar efter.

Om jag inte tänker fel så är detta mått ~2,25m.

11. S
    Medlem · 11 inlägg

Sannastockholm

Medlem

Hur tjock isolering satte du i väggarna?

12. N

NiclasR

Medlem

I snedtaket sprutade jag in 235mm isolering och i gavelväggen har jag monterat 240mm skivisolering (195+45).

13. T
    Medlem · 4 inlägg

takman69

Medlem

Hej NiclasR
    Ser bra ut :)
    Eftersom jag ska snart börja med ett liknande projekt (2st sovrum med ett allrum i mitten) så tänkte jag höra med dig om dina takstolar...vad är det för mått mellan de nya stödbenen (upprätta stöd som du satt dit när du växlade som du har fotot) på varje takstol?

Det finns redan sådana stödben i vår vind men jag undrar om dessa kan flyttas i sidled lite för att "öppna upp" i mitten....dock vill ej sabba bärigheten och riskera taket på ngt sätt. Vill ha så mycket "användbar yta" som möjligt så klart. Funderar dock på utvändig takisolering med 160mm cellplast runtom...även 2st takfönster alt. 2st takkupor.

Råd på stödben till takstolarna??

14. N

NiclasR

Medlem

Vi har en spännvidd mellan stödbenen på ~4,6m. Då blir stödbensväggarna ~1m höga vilket vi tycker är lagom för att inte bara få outnyttjad golvyta som samlar damm.

Innan jag skulle växla av våra takstolar tog jag kontakt med en byggnadsingenjör som har gjort en beräkning och dimensionering av omväxlingen.
    Tyckte det kändes tryggt att få gjort det eftersom jag inte själv har kompetens att räkna på takstolarna.

15. G
    Medlem · 7 inlägg

gosh

Medlem

Tack för att du lägger upp bilder och info om ditt bygge :)

Funderar själv på att bygga ny loftvåning men taket är inte så högt. Man kan stå raklång i mitten men inte mycket mer än så.

En fundering är att lyfta taket eller att vinkla taket mer genom att sätta dit nya takstolar och liksom "vrida" upp taket (sadeltak).

Vet någon om en sådan grej kan fungera? Har bara börjat läsa in fakta om det så möjligen är jag helt ute och cyklar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.