Nu har startskottet gått för vårt hittills största projekt i huset, nytt badrum i källaren! Huset är enplanshus med källaren och vi har ett badrum där uppe som dock är original från 59. Därför tänker vi flytta tvättstugan in i gamla pannrummet och göra nytt badrum där tvättstugan låg. Vi kommer göra mycket själva då vi anser oss normalhändiga och det är trots allt i källaren i ett betonghus.
Mycket research och planering är det.... Har kommit en bit på vägen men kommer använda denna tråden som dokumentation men också som bollplank kring olika frågor!
Börjar med att bifoga en bild från mitt i rivningen där vi provade olika planlösningar. Denna fastnade vi för, vi kommer få plats med badkar, lite större dusch (helst 110x90 cm), dubbelkommod och toalett.
Tar tacksamt emot goda idéer och välmenande varningar under resans gång!
Mycket research och planering är det.... Har kommit en bit på vägen men kommer använda denna tråden som dokumentation men också som bollplank kring olika frågor!
Börjar med att bifoga en bild från mitt i rivningen där vi provade olika planlösningar. Denna fastnade vi för, vi kommer få plats med badkar, lite större dusch (helst 110x90 cm), dubbelkommod och toalett.
Tar tacksamt emot goda idéer och välmenande varningar under resans gång!
Ja, det är ju ett av dom första valen vi behöver göra. Tanken har varit att bara bila upp rännor där vi ska ha nytt avlopp och behålla resten av golvet. Rännorna är tänka att gjutas igen med eps.
Vi kommer ha vattenburen golvvärme trots att jag vet att det inte är helt rekommenderat med oisolerad platta. Vi har bergvärme så tänker att värmen kommer vara på åretrunt så då slipper man iallafall risken som kommer med avstängd värme sommartid?
Men börjar undra nu om man är dumsnål som inte bilar bort all betong och gjuter nytt? Det är ganska mycket fall i dagsläget så det blir mycket flytspackel för att få rättat till fallen.
Vi kommer ha vattenburen golvvärme trots att jag vet att det inte är helt rekommenderat med oisolerad platta. Vi har bergvärme så tänker att värmen kommer vara på åretrunt så då slipper man iallafall risken som kommer med avstängd värme sommartid?
Men börjar undra nu om man är dumsnål som inte bilar bort all betong och gjuter nytt? Det är ganska mycket fall i dagsläget så det blir mycket flytspackel för att få rättat till fallen.
Redigerat:
Plan över material än så länge, har tagit vägledning av kiiltos rekommendationer ang badrum i källare med tillskjutande fukt. Huset är utvändigt dränerat i slutet på 90-talet men oisolerad platta.
EPS cement där det behöver gjutas igen.
Prima med kiilto superfix DF
Flytspackel kiilto floor heter df
Tätskikt kerafix på golv i duschhörnan. I övrigt manschett runt badkarets brunn.
Tätskikt vägg kerasafe i duschen (inte helt bestämt om bara göra den vägg som ligger mot garaget eller även göra ytterväggen? Runt badkaret är tanken just nu inget tätskikt)
Golv 15x15cm bricmate kolmården.
Vägg vitt kakel 15x15. Helkaklat dusch och hakvkaklat resten.
Då det redan går ganska mycket rör i taket tänker vi "omfamna" stilen och köra kopparrör på tappvatten och koppar på blandare.
Tätskikt kerafix på golv i duschhörnan. I övrigt manschett runt badkarets brunn.
Tätskikt vägg kerasafe i duschen (inte helt bestämt om bara göra den vägg som ligger mot garaget eller även göra ytterväggen? Runt badkaret är tanken just nu inget tätskikt)
Då det redan går ganska mycket rör i taket tänker vi "omfamna" stilen och köra kopparrör på tappvatten och koppar på blandare.
Jag har också oisolerat bottenplatta. Utvändig dränering av okänd kvalitet.P Plommon1212 skrev:Plan över material än så länge, har tagit vägledning av kiiltos rekommendationer ang badrum i källare med tillskjutande fukt. Huset är utvändigt dränerat i slutet på 90-talet men oisolerad platta.
Innerväggarna är murade och jag misstänker att åtminstone en av dem transporterar upp fukt från bottenplattan.
Hur är det med dina väggar, är de murade?
Japp, det är murade väggar av betonghålsten enligt ritning. Dessutom bärande.H Hank_Ö skrev:
Vad är det som gör att du misstänker att det går fukt i väggarna? Har du gjort något badrum i källaren?
Färgen har släppt på några ställen på en innervägg, och underliggande puts var porös. Vet dock inte om det är något som hänt i närtid eller gradvis över de 75 år som huset stått här.P Plommon1212 skrev:
Det finns ett badrum i källaren men det var inte jag som byggde det. Jag vet att plattan är oisolerad och att det gjöts ett nytt golv (utan isolering och golvvärme) i det badrummet.
Jag misstänker att jag kommer vilja göra om det inom 10 år, och kanske några fler rum i källaren för att förbättra boendemiljön där. Helst skulle jag vilja ta bort golven och lägga isolering under, men det är för stort projekt för att fundera på just nu.
Därav mitt intresse för det du gör. Förhoppningsvis lär jag mig något här som jag kan få användning av.
Okej. Vi har åtminstone 2 kanske 3 lager färg på väggarna som suttit sen det byggdes. Vet inte vilken färg det är men säkert inte diffusionsöppen som man gärna vill ha idag.... vi har inte sett något bubblande eller färgsläpp någonstans så det känns ändå tryckt och som att huset är relativt torrt. Golven hade två lager färg ich sen klinker på det. Även golvet satt fast mycket bra nu när vi rev.H Hank_Ö skrev:Färgen har släppt på några ställen på en innervägg, och underliggande puts var porös. Vet dock inte om det är något som hänt i närtid eller gradvis över de 75 år som huset stått här.
Det finns ett badrum i källaren men det var inte jag som byggde det. Jag vet att plattan är oisolerad och att det gjöts ett nytt golv (utan isolering och golvvärme) i det badrummet.
Jag misstänker att jag kommer vilja göra om det inom 10 år, och kanske några fler rum i källaren för att förbättra boendemiljön där. Helst skulle jag vilja ta bort golven och lägga isolering under, men det är för stort projekt för att fundera på just nu.
Därav mitt intresse för det du gör. Förhoppningsvis lär jag mig något här som jag kan få användning av.
I den bästa av världar borde man kanske gräva ur och isolera inifrån, men källaren är för stor för att vi ska ha möjlighet att göra det över allt. Det I kombination med att flera i min närhet haft vattenburen golvvärme utan problem i många år gör att vi kommer gå det spåret.
Har hittat på ritningen att betongplatta är 25 cm, vet inte om det kan ha någon betydelse? Det verkar vara i tjockaste laget jämfört med andra trådar jag läst.
Idag ska vi hyra en rejälare bilmaskin och börja ta oss nedåt. Blir spännande att se hur det ser ut!
Klicka här för att svara