Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Projekt källare

1. Fulkemisten
    Husägare · 1 966 inlägg
    Sjuka barn älskar ångmaskiner... Hade själv en sån där "leksak" på 80-talet. Eld och vattenånga under högt tryck. Blir den årets julklapp så kommer kollegorna på barnakuten att börja snurra långsamt och djävulskt på huvudet 360 grader samt fontänkräkas precis exakt som ungen i Exorcisten.

• Laddar…
  2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 547 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Hittade lite tid att forma av. De här gjutningarna vinner inte några skönhetspris direkt men jag hade ändå tänkt att putsa. Får lägga på lite extra bara.

Det ska byggas upp lite till och sen ska det gjutas en platta över så att det blir som ett skåp. Den lilla nischen kanske blir ett litet lönnfack.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20211210_150850.jpg

Man kan för all del argumentera att jag borde gjutit allt i ett stycke och gjort väggarna raka och fina från början och då har man rätt. Detta är en konsekvens av att använda spillbitar till formandet och korta arbetsperioder mellan andra engagemang.

Nu har vi en ny kräksjukling i familjen men än så länge är jag frisk själv, så kanske lite mer jobb ikväll...

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 4 inlägg

HerrÖ

Medlem
    Tack för detta kulturella inslag! Det inspirerade mig att äntligen beställa metatabletter (som nuförtiden tydligen kallas bränsletabletter) för att under den stundande julledigheten kunna smita ner i källaren och köra igång min fars gamla ångmaskin som nu förärats mig. Här ska glömmas tid och drickas vin i ånga från maskin'!

Helt off topic finns på mitt jag-mötte-Lassie-kontot att ha deltagit i en karaoketävling ledd av Pierre Isacsson när han var kryssningsvärd på Estonia, ett jobb som dessvärre ledde till att han inte längre är bland oss. Tragiskt ...

Redigerat 10 dec 2021 19:51
  4. tommib

Bergsfogde
    Varit sjuk i en vecka så dåligt med framdrift i projekten. Idag var jag äntligen tillräckligt pigg nu på eftermiddagen för att gå ner och göra en grej jag har gruvat mig för länge.

IMG_20211220_142600.jpg

Sågat spår utmed pumpgropen för att kunna vila bort lite kant och fälla ner den slutliga luckan som ska vara där.

Visste att jag inte skulle orka så mycket men det gjorde inte heller något eftersom fortsatt arbete snabbt blev omöjligt.
    IMG_20211220_142611.jpg

Dimma, mod Lützen.

Nu får dammet lägga sig där nere så kan jag gå ner en sväng ikväll igen och stänga av luftrenaren och sätta igång avfuktaren igen. Så mycket mer jobb blir det inte närmaste tiden pga julstök och jobb (som jag nu måste tillbaka till eftersom jag är frisk).

5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 864 inlägg
    De var rätt värt att hyra en spårfräs ändå, tror en helg kostade 270 kr. Sen lånade jag en Flex med utsågskåpa då jag glömde några spår… för att i helgen konstatera att jag även glömt att spåra för belysning i nya tvättstugan! Så då åkte vinkelslipen fram och ödelade hela källaren med damm…

6. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 416 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Damm är jobbigt, vad kör du med för mask? Jag är slarvar lite väl ofta, ”ska bara”….

7. tommib

Bergsfogde
    Sundströms SR100 med P3-filter. Jag har slutat slarva sedan rätt många år.

Egentligen borde jag väl bara bilat direkt och skitit i att spåra först men jag hade bestämt mig och ja, då blev det så. Hade ingen bredmejsel hemma till stor-Boschen och ville inte köra med den gamla röda Meecen. Nu ska jag beställa en bredmejsel med SDS-Maxfäste.

Jag borde också tömt rummet på saker. Det hann jag inte, för jag skulle bara... Så nu får jag roa mig med att torka rent precis allt där nere.

8. tommib

Bergsfogde
    Hann ner och städade lite. Det var damm exakt överallt. Som krydda på moset fungerade grovdammsugaren uselt så jag fick sopa ihop det mesta. Gjorde golven och lite till men sen fick det vara nog.

Jag har också sen en tid funderat på hur mycket lysrörslast trappautomaten tål. Efter installationen av den sista lysrörsarmaturen insåg jag att jag har 6x72 W samt 2 x 28 W lysrör kopplade på samma trappautomat. Det kändes spontant som lite mycket så jag köpte en kontaktor på Hornbach sist jag var där till ett väldigt trevligt pris. Nu är den installerad också och fungerar precis som den ska.

IMG_20211220_213948.jpg

Redigerat 20 dec 2021 22:17
  9. tommib

Bergsfogde
    Om man får sova några timmar på nattjouren så kan man gjuta lite när man kommer hem.

IMG_20211226_130317.jpg

Får se om jag orkar ett kvällspass också, i så fall blir det lite formbygge eller borra hål i berg beroende på hur listig jag känner mig.

• Laddar…
  10. tommib

Bergsfogde
  11. tommib

Bergsfogde
    • Laddar…
  12. J
    Medlem · östergötland · 921 inlägg

jkarlberg

Medlem
    Wow

13. F
    Medlem · 635 inlägg

FGLIN

Medlem
    Riktiga metatabletter (som jag tror var gjorda av paraformaldehyd) var ganska giftiga och försvann nog senast på 60-talet. När jag var liten var det vanliga bränslet ESBIT som jag tror var gjort av paraffin och cellulosapulver och dessvärre sotade.

14. F
    Medlem · 635 inlägg

FGLIN

Medlem
    Hade kanske varit bäst att åstadkomma spåren vid gjutning genom lämplig formning.

15. tommib

Bergsfogde
    Ännu bättre hade varit att gjuta fast luckan direkt men det kändes för osäkert, bland annat pga avsaknad av avvägningsinstrument.

Det blev helt ok så här också.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.