Byggahus.se

Projekt källare

1. Henningelvis
    Medlem · 126 inlägg
    Väldigt OT, men på Furuvik utanför Gävle finns förutom djur och tivoli även en av kustartilleriets gamla bunkrar som är öppen för allmänheten, komplett med kanoner, trånga gångar, logement och havsutsikt.

2. Dowser4711
    Medlem · 1 055 inlägg
    Ah, du menar som framtida mål, att ansluta tunnelsystemet till dem? :)

3. Fulkemisten
    Medlem · 1 600 inlägg
    Men nejnejnej. Inte trappan till ett så utmärkt utrymme utomhus. Några kompisar har så. De bor i ett äldre hus med källare och nån slags K-märkning eller vad det heter på utsidan. De har en jättefin ordentligt iordningjord källare med tvättstuga, hobbyrum, extra toa och mycket förvaring. Huset är litet, kanske bara 50 kvm i varje plan så trappan är mycket svårplacerad inomhus om man inte vill ha spiraltrappa i vardagsrummet. Således används trappan på utsidan, eller rättare sagt används inte. De går ned för att tvätta en gång i veckan, jag tror de klunsar om vem som måste göra sig omaket...

4. C
    Byggahus Freak! · 2 358 inlägg
    Och här går en annan och oroar sig för om det skulle vara möjligt att gräva och på något sätt spräcka/forsla bort den sprängsten som befinner sig i gräsmattan där vi vill ha poolen placerad. 4meter runt och 0,5-1m djupt!

Man känner sig ju inte lite dum när man då läser den här tråden och inser vad du håller på med! Hur svårt kan det vara i jämförelse liksom....

Nåja, vad kostar du att hyra i timmen?? :D

5. S
    Medlem · 306 inlägg
    Jag har jämfört med en kollega som samlade på gamla grävmaskiner, sist jag hörde hade han 47 stycken hemma. Det mesta bleknar efter detta.

6. MathiasS
    Medlem · 27 587 inlägg
    Låter helt rimligt. Lite sjukt, men helt rimligt.

• Laddar…
  7. Henningelvis
    Medlem · 126 inlägg
    På sikt ja. Men till en början mest för att @tommib ska kunna uppfylla sina barns samtliga önskningar på en och samma plats.

8. tommib
    Bergsfogde · 12 374 inlägg
    Apropå att det är blött söder om stan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210112_105941_1.jpg

Det visade sig att pumpen löser ut JFB. Jag trodde imorse när bilen inte var varm att det var motorvärmaren och började genast projektera för en separat PSA till den men nu ser det ut som att det får bli en UC i krypgrunden istället med en PSA till pumpen (med hjälpkontakt) och en egen JFB för resten.

Här är stenhögen som ska ut. Tog en bättre bild så man ser volymen. Tror det är ca 2 kbm, dvs ett anständigt motionspass.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20210112_141138_1.jpg

9. H
    Medlem · 956 inlägg
    Inte dags att börja ta några pass på kort varsel och låta någon annan jobba? Det är min melodi just nu. Snittar 25h extra per vecka, synd bara att staten tar sin fina andel både vid inkomst och utgifter.

10. tommib
    Jag hyr ju in grannkillen för att baxa sten. I övrigt gör jag det gärna själv. Jag har ingen större lust att ta extrapass just pga att fru Andersson då ska ha hälften av vad jag tjänar. Det är rätt demotiverande. Speciellt för tillfället när jag är lite extra grinig över de styrandes förehavanden.

Dessutom är det kul att göra själv. Jag önskar att jag skulle kunna bjuda in polare för bax men det är inte riktigt läge för tillfället. Eller ja, baxandet kan man för all del göra distanserat men den efterföljande middagen och umgänget blir ju inte av och då kan det vara.

11. Handyman 1
    Medlem · 1 751 inlägg
    Vadå,unnar du inte Eliasson semesterersättning(300000kr)han har ju inte haft någon semester :lying:

Redigerat 12 jan 15:49
  12. H
    Medlem · 956 inlägg
    Fullt förståeligt. Glömde bort grannkillen :) Jag får träningsvärk bara av att se stenarna. Vi uppskattar att du gör det själv, ger en och annan lite motivation.

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 963 inlägg
    Missförstå mig rätt, jag tycker inte nödvändigtvis att du väljer fel, men det är något galet med incitamentsstrukturen i samhället när en läkare hellre baxar sten än jobbar på sjukhus. :thinking::lying:

Sen förstår jag också att de två inte är fullt ut konkurrerande verksamheter, utan att det ena kan användas för att rensa hjärnan från det andra. Men ändå. :crysmile:

14. tommib
    No argument there, som man säger. Incitamenten är knäppa.

Visst handlar det bland annat om att jag gillar att göra det här men den ekonomiska delen väger också in. Det finns för all del fördelar också med en stor offentlig sektor men när man ser vad det slängs iväg pengar på blir man ibland lite trött på att bidra till det.

15. tommib
    Åter till de tekniska/byggmässiga frågorna, de är intressantare.

Jag kommer, uppenbarligen, köpa en ny pump. Då funderar jag på om det är en ny dränkpump jag ska köpa eller om jag istället ska satsa på en vanlig trädgårdspump/jetpump (typ en sån här) för att kunna ha allt elektriskt torrt. En sådan pump skulle i så fall kombineras med en flottörbrytare nere i gropen samt en sugslang med bottensil och backventil. När jag tittar på specifikationerna så är det ganska dålig pumpeffekt på just den där jag länkade (3,6 kbm/tim med en motor på 800 W). Jämför man den med en Grundfos KP150 så klarar den 4 kbm/tim (vid två meters lyfthöjd) med en motor på 300 W. Grundfosen är för all del rätt mycket dyrare.

Helst vill jag köpa den definitiva pumpen nu med en gång. Jag har en reservpump som kan få tjänstgöra ett tag till så länge jag håller på och grisar ner vattnet med massa silt och lera men jag vill inte behöva köpa en till pump. Eftersom pumpens jobb kommer vara att hålla källaren torr så gör det inget att den kostar en del men jag vill inte behöva betala i onödan.

Någon som har någon erfarenhet? Tankar?

Edit: Den här såg ju rätt trevlig ut. Jag gillar när det är nivåvippa istället för flottör, då är det mindre risk att det hakar upp sig. Flygt är ju också ett gammalt välkänt märke så det är tilltalande.

Redigerat 12 jan 18:52