Byggahus.se

Projekt källare

1. Fulkemisten
    Medlem · Nivå 12
    "JA!" man måste trycka mer vid borrning i berg? Inte risk att överhetta borret/maskinen då? Vad säger församlingen?

2. S
    Medlem Nivå 14
    Jag körde SKB och hemmabyggd sloda i källaren också, blev kanonbra. Även fallen till de tre golvbrunnarna blev tillräckligt bra för att klinkra direkt.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Nivå 15
    Jag håller lagom tryck på maskinen, såpass att jag håller emot rekylen. Den del av maskin man håller skall kännas svävande, inte studsa och inte kännas stum.
    Det upplever jag ger bra livslängd på borr och hålen går "snabbt" att borra.

Svårt att förklara med ord, men tror du känner igen det.

4. Fulkemisten
    Medlem · Nivå 12
    Jo, men exakt så gjorde jag. Måste ha pisshårt berg då?

5. tommib
    Husägare · Nivå 24
  6. A
    Medlem · Nivå 8
    Tryck på bara. Så länge varvtalet på maskinen inte går ner är det ok.

7. M
    Medlem · Nivå 10
    Det kan ibland löna sig att slipa borret.

8. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Hur slipar man en härdad stenborr? Finns det något rimligt sätt att göra det hemma, utan att lägga tusentals kronor på en borrslipmaskin?

9. Jarlingar
    Medlem · Nivå 13
    Du behöver diamant för att slipa sådana borrar, jag testade med vinkelslipen och den polerade på sin höjd.. :rofl:

Två råd du borde lyssna på..
    1. Ordna större öppning NU!
    Och det jobbet tar du en betonghåltagare för.
    Kostnaden kommer vara densamma oavsett när du gör det.

2. Hyr en najmaskin och snåla inte med najningen.. Det är jobbigt att fixa sådana grejer med betongen pumpandes.... ;)

• Laddar…
  10. tommib
    Husägare · Nivå 24
    1. Nej, säger frugan. Vi är inte överens än om hur det ska bli framgent och i alla händelser så kommer den större öppningen i två av tre alternativ hamna inne i bostaden. Där släpar vi inte armeringsnät eller betong. Får jag som jag vill blir det en u-trappa i utrymmet som syns på bild, där dras det inte heller ner några nät. Konflikten där består i att det rummet som kan byggas där blir mindre om det ska dit en trappa. För att göra det hålet så kommer jag givetvis ta in en betonghåltagare. Antagligen också en konstruktör som får räkna lite på hur stort hål man kan göra och om det ska dit en balk eller något annat.

Betonghåltagare har redan anlitats en gång, för en lucka på 70x70 cm i klädkammaren. Den kommer bli primär väg in när det är klart i första utrymmet men för att den ska gå att använda måste det byggas en lucklyft. För att lyften ska kunna byggas måste det finnas en platta under. Ja, du hajar.... Dessutom drar vi inte sten och jord över vardagsrumsgolvet och altan, vilket är vägen ut därifrån.

2. Kanske. Mest för att cramo ligger nära och jag är nyfiken på hur en sån funkar. Jag förstår synpunkten om att det är jobbigt att fixa saker när betongen pumpar. I mitt jobb ingår att ta höjd för allsköns jävelskap, jag ägnar en inte obetydlig del av arbetsdagen till att klura ut hur saker kan hå åt skogen och försöka förebygga det.

Dessutom, vad är det för fel på den eleganta entren till gruvan? Den funkar bra.... ;)

11. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200916_232521_2.jpg

Så här ser det ut i klädkammaren. Den luckan ska lyftas upp med en vippmekanism nerifrån ca 15 cm och sedan skjuter man den åt sidan på hjul som den kommer ha under.

Måste för övrigt få tag på M10 skruv med liten skalle som passar i hålen. Just nu är den skruvad ner i ramen och gastät. Jag tror att den blir tillräckligt tät bara av sin egenvikt men måste då plugga skruvhålen med något så att det inte samlas skit där. De skruvarna som sitter i är M8, för att gå ner i ramen. Hålen i själva luckan har dock också en M10-gänga invändigt så att man kan montera lyftöglor eller handtag i dem.

Jag ångrar än idag att jag inte körde på en större lucka med gasfjädrar, och att jag följde tillverkarens anvisning för den här och fyllde den med betong istället för EPS som hantverkaren föreslog.

• Laddar…
  12. Fulkemisten
    Medlem · Nivå 12
    Sifverts Skruv i Västberga. De har det mesta och kan ta hem allt.

13. PNO
    Medlem · Nivå 16
    Normalt sätter man stoppskruv MSK6SS i hålen för lyftöglor, som täcklock över justerskruvar och liknande när hålen inte används. Stoppskruven får absolut inte dras åt. Då blir det ett elände att få loss dom eftersom det ofta blir skit i skruvspåret istället.

• Laddar…
  14. useless
    Lök. · Nivå 25
    Annars har insexskruv lite mindre skalle än vanliga sexkantiga.

15. tommib
    Husägare · Nivå 24
    Det sitter insexskruv nu. Ska kolla med Sifverts, har faktiskt varit där tidigare en gång och köpt spårskruv.